Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 853 ggr
nagini
0

Panik attack?

Min råtta fick typ värsta panik attacken nyss,

Hade katten på golvet, å min råtta i knät.
sen gick råttan ner på golvet, jag hann inte hindra han, å visste att katten iaf inte skulle göra nåt, för mina katter är så jävla fega så dom är RÄDDA för råttorna..

hur som helst fick råttan syn på katten. å fick värsta panikattacken å sprang som fan tills han hitta nånstans att gömma sig..

jag slängde ut katten direkt å försökte få ut råttan som hade gömt sig under tvbordet..
det gick inte, så jag lät han vara å antog att han skulle komma ut av sig själv när han insåg att faran var över..

efter typ 10 min en kvart så vart det helt tyst där under..
jag fick panik å trodde att han typ hade dött av skräck eller nåt.. drog ut tvbordet lite, å hörde han röra sig där under, efter 5 min fick jag ut honom.

i början ville han inte alls va med mig.. han va helt hetsig.. höll fast honom lite lätt å klappade honom, han lugnade ner sig..
men var inte sig själv.. han va överdrivet lugnt, han ba stod stilla å rörde sig knappt

nu sitter han i buren å rör sig knappt..
kan det vara bara av chock eller nåt?

Kan tillägga oxå att Katten inte ens rörde honom

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

CamillaS
0

känner igen det där. Har tre innekatter själv och så fort råttorna känner doften av katterna så blir dom skit skraja och kutar och gömmer sig.
Hände en gång när jag var i vardagsrummet och låg i soffan och gosade med råttorna, då hoppar helt plötsligt min katt upp för att lägga sig och mysa på mina ben. och råttorna som just var ute och vandrade blev jätte rädda och kutade till mig och gömde sig under min tröja.
Så när jag har råttorna med mig så håller jag katterna borta.

Men jag tror att din råtta blev väldigt chockad, det går säkert över när han lugnat ner sig lite.

nagini
0

ja nu har han lugnat ner sig, och är nästan normal igen..

förutom att han VÄGRAR gå på golvet..

cosmonita
0

Han blev nog "bara" livrädd och kommer att bli sig själv om han får det lugnt och tryggt runtomkring sig.

I naturen är råttor bytesdjur för de flesta större köttätare så denna rädsla för farliga djur finns medfödd hos råttan. Råttor kan vänja sig vid katter men det tar sin tid och ska gå lugnt fram, dvs inga plötsliga möten…

nagini
0

Jag har burdörren öppen nu så han får gå ut å in på sina egna vilkor

MangoMelon
0

Min kille var på samma sätt som din efter att han blivit attackerad av en större råtta ganska illa. Jag var rädd att han skulle dö av skräck eller nåt för han satt underligt stilla innanför min tröja och bara skakade och andades underligt. Men det var nog "bara" chock, för han blev sig själv efter några timmars lugn och ro innanför tröjan.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

Låt honom ta det lugnt och sitta lite mörkt och avslappnat ett tag så kommer han nog piggna till igen, de låter som att han fick en chock helt enkelt. Det är rättså viktigt att låta honom stressa ner då hjärtat kan ge upp annars.

Qui dormit, non peccat

carint
0

Hur är det med hundar och råttor?

KickanW
0

#7: Finns massor av trådar om det, sök så hittar du :)