Burar under 2000:-?
Jag har beslutsångest då det gäller burar, så alla som orkar - skriv ner burar ni gillar som ligger under 2000-kronorsstrecket! Gärna voljärer och skriv gärna någon rad om varför ni rekommenderar just den buren. Jag har hittat en som jag funderar på (Eurocages Dresden), men är ännu osäker, så ju fler burar och ju fler kommentarer om burar desto större chans att jag får tag i något jag är nöjd med. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Hornbach är jättebra och billig och många är näjd med den!
Jennyburen är ingen voljär men många är nöjda med den också.. ;)
Har själv ingen erfarenhet av de burarna men har bara hört bra saker om dom!
Problemet med voljären från Hornbach är att jag bor uppe i Piteå och alltså inte har möjlighet att åka och köpa den. :/ Det skulle vara underbart om man kunde köpa den över internet, alternativt att jag kände någon söderöver som kunde betala på Hornbach så de skickar den. (Jag har för mig att de kan skicka om man betalar på plats, är det inte så? Eller hur långt skickar de? Gäller det hela Sverige? Frågorna är riktade till alla som vet svaren på dem)
Jag skulle väldigt gärna skaffa en Hornbach-voljär, men som sagt - jag bor i Piteå, och det är långt till sthlm, gbg eller malmö.

Har en Jennybru som jag är nöjd med. Har bara två råttor i den så jag tycker det är perfekt storlek en större bur hade jag nog haft problem att rengöra ordentligt. Nu ställer jag allt i badkaret och kan duscha av allt äckel och ev rengöringsmedel ordentligt. En nackdel med den är att det är så små luckor fram och bak på den, men det kompenseras med en bamselucka i taket. Man får med hyllplan, flaska, matskålar och rör dessutom, det är ett stort plus!
#3 Jo, jag har kikat lite på Jenny-buren, men grejen med den är att prisskillnaden på den och voljären från Eurocages inte är så jättestor, så man får en bur på (ungefär) 80*70*165 för några hundringar till. ^^

#4 Förstår det, vill man ha lite fler råttor är Jenny lite trång dessutom. Jag fick min extremt billigt för att Hornbach i gbg ville göra sig av med sina Jennyburar av någon anledning (de sa något om att de inte ska tillverkas längre, men det verkar ju inte stämma), så jag slog till! ;)
Jag rekommenderar starkt att du försöker få tag på en Hornbach. Jag är säker på att det finns nån snäll själ här på rif som bor i stockholm och kan åka in och betala den åt dig. Jag hade det ordnat så när jag ville ha en, det var inga problem att hitta nån som ställde upp bara man betalade in på dens konto i förskott. Det som hindrade mig var att jag behövde den så snabbt, och pengarna skulle inte hunnit föras över från finland till sverige på den tiden..
Jag tittade också nångång på jennyburen, men kom fram till att den var ganska dyr för sin storlek, man får en voljär som är rätt så mycket större för bara några hundringar extra, som du sa.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#5 Jag ska bara ha två råttor till att börja med, men eftersom det inte skiljer så mycket i pris är det lika bra att satsa på en lite större bur direkt, om det skulle bli så att jag vill utöka flocken såsmåningom. :) Dessutom tror jag inte att mina blivande råttor skulle klaga om de fick lite extra plats. :)
#6 Det skulle vara otroligt uppskattat om någon jag kan lita på skulle kunna åka in på Hornbach och betala den åt mig, jag ska nog försöka hitta någon, om inte mina föräldrar har vänner eller bekanta i stockholm. Min mamma har ju trots allt bott där då hon var ung, så hon kanske har kvar kontakter där.
Jo, Jenny-buren är dyr för sin storlek. Jag skulle tro att den är så pass dyr som den är för att inredningen följer med, tror att priset skulle vara lägre om man kunde köpa den även utan inredning.
Förresten, är det någon som har koll på vad Hornbach-voljären ligger på för pris nu? Jag har hört att den gått upp i pris, men jag vet inte. Någon som gör det?
Den kostar 1299.-
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
den ligger på 1195:-
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

FInns det någon bild på hur Hornbachvoljären ser ut?? Storlek? Plast/metall?
Vet någon vad frakten skulle gå på isf? Om man måste betala den själv alltså, för Horbach skickar väl ut om man betalar på plats?
#11 I den HÄR tråden finns bilder på Hornbach-voljären. :)

jag är själv på burjakt och har kollat grossister och affärer via internet. det man kan tänka på är att burar är generellt billigare om de inte nämns som rått-, degu- och chillabur. En parakitbur är mycket billigare..
ett par nämnvärda länkar;
På gibbon finns inga priser men man kan gå till zoo-butiken nära sig och be dem ta hem den buren man vill ha. Ett väldigt bra råd är att kolla upp priser på andra ställen så man har en preferens, många butiker kan då erbjuda det lägsta priset man har hittat för att enbart få såld en bur. Om det dessutom är en mindre zoobutik så motsvarar försäljning av en större bur en stor del av dagskassan.
Jag hade tänkt att göra exakt så med butiken i stan, jag vet att de tar hem från gibbon eftersom jag har jobbat där. 
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

När det gäller att skicka hornbachvoljären så kommer det att kosta skjortan om företaget sj ska göra det. De ville ha 1000 kronor för att skicka den 37 mil uppåt hem till mig då de har en egen bil som levererar. De använder alltså inte bussgods, dhl,schenker mm.
Om någon betalar den säg här i sthlm och tar den till bussgods så kostar de runt 400 kr har jag för mig i hela sverige.
Qui dormit, non peccat
#14 Jag har kikat lite på pwss, men grejen är ju att de säljer samma burar på djuraffären här i stan och priset på dem är lite dyrare, men billigare om man räknar med administrationsavgift och frakt på de från pwss. Gibbon har jag inte kikat på förut, ska nog göra det! :) Tack för hemsidelänken!
#15 Aha, okej :O Jo, då är det nog billigare med bussgods, men det kan bli rätt dyrt det också om man kollar på deras hemsida.
Kolla in Guldfisken.se, dom brukar ha rätt bra priser :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ska kika! :)

#16 ja ca 400 kronor vill de ha för att frakta buren till dig i piteå=) billigare än så är nog svårt att få=)
Qui dormit, non peccat
#19 Bara 400? Vad valde du för mått, vikt osv. på deras hemsida då du kikade? :O

#20 Jag valde bussgods, privat från stockholm till piteå. På utkörning tog jag nej eftersom jag inte vet vart paketet ska, de blir nog dyrare om man vill ha utkörning..Inga efterkrav tog jag.
längd 170, bredd 15 höjd 70 (CM) vikt 15 kg o då blir kostnaden 550 kronor, Men jag har för mig att buren runt väger 10 kg och då blir kostnaden 379 kronor. Bästa vore ju om nån kunde väga buren, jag har ju ingen här hemma.
Qui dormit, non peccat
#21 Okej :) Det var ändå inte så värst dyrt. :) Får se om det blir att be någon i sthlm/malmö/göteborg att köpa och skicka eller om det blir en Eurocages Dresden. Dresden är ju större än Hornbach-voljären, men har färre luckor.

Skulle det vara aktuellt med en Hornbach bur skickad till dej, så hojjta till, kan kanske hjälpa till o skicka upp den….
#23 Oj, tack så mycket!
Jag ska fundera lite, har nämligen hittat en annan bur som jag är lite nyfiken på. Ska prata med Djurmagazinet här och fråga om de kan ta hem den, samt vad den skulle kosta. Om den skulle vara för dyr hör jag av mig! :)

så lite så… man måste ju vara snäll någongång också! ;) haha
ja hoppas dom har humana priser!!!
#25 Haha, precis! Man kan ju inte bara vara snäll på julafton. ;)
Hoppas jag med! De har haft helt okej priser på andra burar jag sett där, men då vet jag inte hur det är med den jag har spanat in mig på nu. Ferplasts burar kan ju bli lite dyra ibland, men den här har i alla fall ingen inredning med som kan kosta extra. :)