växer inte
Hej!
Vet inte vad som är felet på en utav mina råttor. Det är en nakenråtta, och hon verkar inte bli större? Jag har haft henne sen sportlovet (slutet på februari) och hon är i princip lika liten som när jag köpte henne, och då var hon bara en liten bebis! Annars verkar hon frisk, dock väldigt rädd. Hon äter normalt osv.
Jag köpte henne tyvärr från en djuraffär, och man vet ju inte riktigt hur bra råttorna därifrån är egentligen men jag har fler från djuraffär (fast en annan) och de är helt som de ska. Iallafall så var jag i samma affär idag och såg då att ett par av hennes syskon fortfarande inte blivit sålda, och de hade blivit mycket, mycket större än hon är. Blev lite orolig så jag undrar om någon vet något om detta?

Har du vägt henne? Jag märker ingen skillnad på mina förutom vikt, eftersom jag ser de varje dag.

vet du om hon kommer från imazo ???
eller om det är en privat uppf som sålt till en zooaffär ???
You can't spell Bitchy without Itchy

Kan hennes syskon, som blivit större, varit en hane månntro?
Försök att få en vikt på din råtta och se hur långt ifrån medelvikten hon ligger. Som #1 säger kan det vara svårt att se hur mycket dom växer om man ser dom varje dag :)
#1 Jag har inte vägt henne, har tyvärr ingen fungerande våg hemma :/ (matvåg alltså)
Det kan ju vara svårt att veta om hon växt när man ser de varje dag, som ni säger, men jag tänker mest på att hennes syskon blivit så mycket större.
#3 Det var honor jag jämförde med!
#2 Det var en privat uppfödare som sålt till djuraffären, sa de iallafall…

#4 Har du köpt dom i Kista?
JA! hur visste du?

#6 För att jag vet att dom har nakenråttor och att det är en som jobbar där som föder upp dom. Edit av Sajtvärd. Jag var in dit för att köpa lite andra saker till hunden och började prata med en som jobbade där. Dom tar tydligen bara in honor till affären. (undrar vad som händer med hanarna? Kullas?) Men om du tycker att din är liten så tycker jag att du ska försöka väga henne. En digital köksvåg är inte så dyr i inköp. Claes Ohlson hade en förrut för 149 kr tror jag. Väger du sen med jämna mellanrum typ en gång i veckan, så ser du ju om hon ökar i vikt. Lycka till med henne.

#6 Har dom nakenråttor i kista?!
Köpte en av mina tjejer där, och har vart där rätt mycket nu för att köpa mat m.m men aldrig sett nakenråttor där ;)
#7 Okej, det var en hane där igår men har inte sett några innan.. jag ska ta och köpa en våg, kul att väga de andra råttorna också =) tack så mycket för tipset!
#8 Ja, eller sen februari iallafall :)
vad ger du för mat???
Min blogg: SweGizmo.se
#10 obegränsad tillgång till Torrfoder och färsk mat såsom ris, potatis, grönsaker, pasta osv. en gång per dag.

Är hon väldigt liten kan du ge henne välling till frukost och sen vanlig mat på dagen. Torrfoder ger du precis som vanligt.
Tok göd inte då det är inte bra att växa för fort. Lagom är bäst.
Lycka till!!
Kan det inte vara så då att hon bara är en liten råtta? Min ena hamster är mkt mindre än dom ska, fast han är absolut inte underviktigt. ;)
#13 Jo det är klart, men borde inte kullsyskonen bli ganska lika iaf?
Ska väga henne så fort jag har köpt en våg, vad är normalvikt för en ca 2,5 månader gammal hona? ngn som vet?
alla behöver inte vara små, nån blir liksom störst och nån minst. :)

hon ska väga minst 200 gram, men gärna runt 250 gram.
Qui dormit, non peccat
#15 #16 okej, tack så mycket för svaren! har som sagt ingen fungerande köksvåg.. försökte precis väga henne genom att jag själv ställde mig på vanliga vågen först utan henne och sedan med, men det misslyckades.. inte ett enda hekto skillnad… hmm..
märkte att hon precis "vibrerade med öronen" när jag skulle ta upp henne. betyder inte det att de löper? första gången jag märkt det på henne!! måste väl vara ett bra tecken isåfall? Att utvecklingen går åt rätt håll menar jag..
+ en liten bild på min lilla alien :)

#17 Med tanke på att honor kan löpa när de är 5 veckor gamla så har hon redan utvecklats=)
Qui dormit, non peccat

#14 Jag har två systrar som var störst respektive minst i sin kull och nu när de är nästan 4 månader så skiljer det nästan 50 gram på dem, det är rätt mycket skillnad!
#18 okej, men jag har inte märkt det förrens igår så blev iaf glad.. kanske så att hon bara är sen med allt? växt, löp och liknande.
#19 okej, ska köpa en våg idag så vi får se vad den visar :)

#20 Näe de tror jag inte. Men de finns honor som man knappt ser på att de löper så hon kanske är en sådan=)
Qui dormit, non peccat
#21 okej, det märktes så tydligt nu bara :p

är det kista centrum du hade köpt nakenfisen? blev mkt sugen på en sån..
Vill tipsa er om att läsa på SJUKT mycket innan ni skaffar naken råttor. Då ser ni nackdelarna också, för råttan…
vet inte hur man kortar ner länkar till ett ord. men här är en artikel om dessa pälslösa råttor.
#23 tycker inte du ska köpa därifrån, alla djur (min råtta och en undulat) har blivit sjuka / dött inom snar framtid. man undrar hur bra de har de där egentlgien..

om det är från kista centrum så har jag en del lyckade köp där. men det var för några år sen. men det lär nog inte bli nån… far min tycker att det räcker med dom 5 jag har
Jag vägde henne idag, 169 g.. ska fortsätta väga henne ungefär en gång i veckan och se om det iallafall går uppåt och inte står still!

Är hon en äkta naken ska hon ha ökad mängd protein. Dem förbränner automatiskt mer och har en hög belastning på organen och är tyvärr alldeles för små när dem avlas i komersiellt syfte. Värmelampor och mycket fleece att boa med är en annan sak man kan underlätta med.
Lycka till med tösen
okej tack så mycket! de har handdukar att boa med nu, duger det eller ska jag byta till fleece? hon sover alltid på samma ställe så kanske kan lägga en fleecefilt i hennes korg bara?
hur går det med värmelampor om man har "vanliga" råttor i samma bur?
och en fråga, hon har mycket högre kroppstemperatur än de andra råttorna med päls (känns det som), är det normalt?
om du sätter vämelampan så den bara värmer en liten del av buren, så kan råttorna välja om dom vill "värma sig" eller inte, tex kan du sätta den så att den värmer på hennes ställe,där hon sover :)
dessutom så kan hon värma sig av dom andra råttorna (om dom har päls), när dom sover isf, antar jag ;)
hej allihopa! tänkte bara berätta att lilla pia nu väger 210 g :) hon har alltså gått upp ca 40 g på en och halv månad, det går framåt! tack för alla svar, att köpa en våg var smart ;)
#30 Jag tror inte hon har högre kroppstemperatur, det är bara hennes avsaknad av päls som spelar dig ett spratt. ^^
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus