Mina bebisar. :)
Här kommer bilder på mina älskade små råttungar - allesammans ska såklart behållas. :)
Det blev fem hanar och fem honor.
Mamman är Cinnamon american berkshire och pappan är silverblack european berkshire.
Två honor blev agouti, en hona blev agouti european berkshire m/m (det ser ut som en irishteckning långt ned på magen :) ), en hona blev black striped m/m och den sista honan blev black hooded m/m.
Tre av hanarna blev (förmodligen, silvreringen har ju inte framträtt ännu) silverblack european berkshire, en blev silverblack och den femte och sista blev vad jag vill kalla black hooded m/m - fast vissa vill kanske kalla honom för black bareback m/m.
Något anlag gör att flera av de små har några vita hårstrån i pannan, men det gör inte mig något. :)
Här kommer bilder på den mysiga lilla helsvarta. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
En bild på den helsvarta en dag (tror jag det var) innan han och hans syskon blev tre veckor. :)
Mvh,
Moa
På alla de små när de ännu inte hade öppnat ögonen, efter en gemensam vägning. :)
Mvh,
Moa
Här är en bild på killen som jag vill kalla för black hooded m/m. Vad tycker ni?
Mvh,
Moa
Ytterligare en bild på honom, på hans rygg. Ni ser de svarta små fläckarna, ellerhur? :)
Mvh,
Moa
Vilka otroligt söta småttingar! :D
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Här syns de vita hårstråna på tre av dem, och det är de tre i övre vänstra hörnet. :)
Mvh,
Moa
Här ser den lilla svarta väldigt svart ut. Kolla in pussmunnen. :)
Mvh,
Moa

har den ena hooded ungen pannfläck? ser ut som det på ungen i mitten=)
Qui dormit, non peccat
Ytterligare en pussmun, men denna gång på tjejen som är svart striped m/m. :)
Mvh,
Moa
Både hanen och honan som är svart hodded m/m har vita strån i pannan. :)
Mvh,
Moa

de är så söta när de är små=)
Qui dormit, non peccat
Jo, man vill bara pussa på dem hela tiden. :P
Mvh,
Moa

ååå vilka söta små bebisar:)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Jag tackar å deras vägnar. :)
Mvh,
Moa
oj :O de va nog de sötaste jag sätt :D
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Är bara nyfiken…. Varifrån kommer föräldrarna till de små söta liven?
Mia//
#18 Djuraffären. Du kan läsa min historia om denna kull här
Jag bor i Västerbotten, här uppe finns det inga registrerade uppfödare. Andra råttor än djuraffärsråttor är väldigt sällsynta.
Mvh,
Moa

#3 Jag skulle säga en bra bareback.
Jätte söta bebisar.

#11 Är du säker på att hon är striped? Jag tycker alla tre tecknade ser ut som bareback mm.
#20 och #21
Men han har ju prickar på ryggen? Och pappans alla hankompisar på djuraffären varav vissa eller alla var bröder var svart hooded och svart striped, förutom en som också var s/ba eubk. Jag tog för givet att min lilla kille bara är en dålig hooded, men som jag skrev tycker säkert vissa att han ska kallas för bareback. Vilket är rätt? :)
"Bareback är en hooded utan sadel. Den ska ha en färgad huva och inga fläckar på övriga kroppen."
Det finns väl inga bareback med bläs heller, så nog är hon en striped med usel sadel. :)
Och den tredje har sadel, hon kommer här:
Mvh,
Moa
Ytterligare en bild, men den var så suddig så jag tog inte med den tidigare. :)
Mvh,
Moa
På bilden i inlägg #7 syns det ju tydligt att stripedtjejen har svaga fläckar som sträcker sig ned mot rumpan. :)
Mvh,
Moa

#22 Striped heter det ju bara om det är en roan så det kommer ju visa sig så småningom :) Har själv två bröder där den ena är black bareback (med några prickar på ryggen) med pannfläck och den andra är han agouti eubk med bläs. Agoutin samt flera andra i kullen (eubk, hooded m fl) hade såna där snea bläs :)
Jag har bara haft en bläsad råtta som inte blektes, och det var för att han var en svart varigated. Alla andra bläsade råttor jag har haft - och jag har haft en hel del, det är därför jag är så less på striped - har blekts. :) Att ha en striped gör mig såklart ingenting, men att bara se dem på varje djuraffär och blocketannons gör en trött på den teckningen. Annars älskar jag bläsar, men inte när färgen försvinner. :)
Bild på min gamla Zeke som var svart varigated m/m. Han lever inte längre, men han var världens underbaraste hankastrat. :) Han var hopplöst svår att få bra kort på, här är han för långt åt vänster. Pappa är kombinerad råtthållare och fotograf.
Mvh,
Moa

Ok. Jag har aldrig sett en roan som har så lite teckning på ryggen men det lär ju som sagt visa sig :) Menade absolut inget illa men tycker det är intressant att diskutera genetiken :)
Glömde för övrigt säga grattis till dina små som är bedårande söta hela högen ;)
Jag tog absolut inte illa upp! :) Det får du inte tro. Jag har sett stripedråttor som bara har en sadel som är mellan en halv och en centimeter bred, men såhär lite har heller inte jag sett som jag kan minnas. Jag kan dock inte tänka mig att det är någon annan teckning, särskilt inte när man ser sadeln som svaga fläckar längs rygraden.
Tack! :P
Mvh,
Moa

Übersöta.. ^^,

#19 Nej Inga SRSregeistrerade uppfödare. Men både jag o allamej föder ju upp. Och vi har mycket kontakt med de söderöver som oxå föder upp!
Mia//
Jätte söta ju :D

Nu är jag här och petar igen.. Om de som diskuteras ifall de är bareback eller hooded.. Jag skulle säga att de är capped mm eftersom bläsarna antagligen kommer från capped/ambk anlag. Men de har nästan lika lång huva som bareback skall ha och längre än vad capped ska ha. Men, om du inte ska avla vidare på dem så gör det ju inte så mycket vad de är och då du behåller alla så vet du vad de har för anlag om du skulle avla vidare på dem.
Pannfläck är önskvärt på european berkshire, det är dock sällsynt och numera tänker man inte på att de skall ha det.
Något som kan vara väsentligt för att avgöra om de är bb eller ca är om det har "öppen haka" eller slips, dvs Vita under hakan ner mot bröstkorgen. En bb skall inte ha det, en ca har det.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Gud vad söta! *dreglar*
Du har inte planerat någon mer kull snart? :)
Gud vad underbart att få ta en kull och behålla hela högen! :D
Mvh Nathalie
Sockerrattan: Jag visste inte att du föder upp regelbundet! Jag såg att du hade en fawn-kull, och jag svor då över att de bara var hanar, för då sökte jag honor och min goa lilla kille hade inte kommit in i bilden då. :S Typiskt. Din blocketannons var borta när jag kollade igen efter att jag hade skaffat min hane. Det sura är att jag inte ens kan rota igenom internet ordentligt efter bebbar eftersom jag inte äger någon dator, så min datatid är väldigt begränsad.
Thirre: Hej och hå, jag har helt missat att eubk gärna ska ha pannfläck. Det var så länge sedan jag läste standarden (typ fem år sedan), tack för påminnelsen. :P Och ja, de har slips, men det har i princip alla hoodeds också - och jag står fortfarande fast vid att jag tror att han är hooded, i och med hans två fläckar längs ryggraden. :) Dessa fläckar har även lilltjejen som jag inbillar mig är striped.
Och nej, självklart ska de inte avlas vidare på. :) Det är alldeles för dåliga föräldrar bakom, särskilt modern som är lite nervös av sig. Ungarna, och särskilt hennes döttrar, har ärvt hennes nervositet. Inte i samma grad, men rafs kan det säga och så ser det ut att vara tomt i burarna, och en efter en sticker en liten gosnos fram, och de där små pepparkornsögonen som man bara smälter inför. Det krockar nog rätt ordentligt i deras huvuden. Rent instinktivt springer de undan i panik, och i flykten kommer de på sig att det inte finns något att vara rädd för, så då rusar de fram igen. Instinkten krockar med deras inlärda beteenden. :)
Förhoppningsvis går det bort med tiden. De älskar sällskap och formligen slänger sig på en, så i och med att de blir äldre och lugnare försvinner det säkert, åtminstone till stor del. Jag väntade mig ju att de skulle ärva en del anlag särskilt från mamman, så jag är ju inte direkt förvånad. De är mina charmiga och gosiga små älsklingstroll ändå. :)
Och pappan blir bara mer och mer underbar. Jag har tyvärr varit tvungen att avliva gammelgumman Ronja, så jag satte in hans söner till honom när de bara var fyra veckor gamla, men de är så pass stora och välnärda att det inte var någon fara. Han visar ingen dominans nu, så förmodligen var det bara överspändhet inför honorna, och jag har aldrig sett honom så lycklig som nu när han är tillsammans med andra små busfrön. Visserligen är ungarna bara typ en fjärdedel så stora som han, men de leker och gör kullerbyttor och tvättar varandra så det står härliga till. :) Jag är så glad för mina småttingars skull. :)
RatLover: Tack! Och nej, nej och nej! :P Jag avlar inte regelbundet, och jag har definitivt inte tillräckligt bra råttor för någon försäljningsavel. Det överlåter jag till de som har tillgång till råttor som bara har avlats på underbart temperament. :)
Falurven: Ja, det är underbart! Men då ska man ha mycket tid och plats också.
Tack för alla fina komplimanger allesammans! De små växer så det knakar, och förhoppningsvis får vi hit en dator i slutet av den här månaden så att jag kan bombardera alla er stackare med råttbilder! :P
Mvh,
Moa och gänget
Mvh,
Moa

Jag ville bara säga att du verkar ha en sund inställning när man läser ditt inlägg. Jag tror på att man ska ge komplimanger om det finns att ge, det är alltför många som skäller på varandra och godheten står bakom. Lycka till!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
gud så söta:)
Min blogg: SweGizmo.se
Thirre: Tack! :)
SweGizmo: De små kråmar sig inför alla beundrande blickar, hihi.. :D
Mvh,
Moa