Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 594 ggr
nagini
0

rädd råttis

Jag har min råttbur och mina råttor hemma hos min pappa..
Jag har nu varit hos min mamma i 1 vecka.

Pappa har tagit hand om råttorna.. han ger de bra med mat å tar ut de så de får springa osv.. men jag tror inte han tar upp de å gullar med de en å en lixom…

min nya bebis som jag skaffade för lite mer än en vecka sen nu, har blivit jätte skygg.. lyfte nyss upp han å skulle ge honom lite köttfärs

Han blev verkligen jätterädd! han försökte komma undan, krånglade å gjorde allt för att jag skulle släppa, jag vägrade släppa, tillslut lugnade han ner sig å jag släppte ner honom

han är en uppfödarråtta, de ska väl vara vana vid människor och att bli upplyfta?
uppfödaren är som jag har fattat det väldigt stor här på RiF, vem det är kan jag ju inte säga då man inte får det…

råttan funkar hur bra som helst med mina andra råttor, de har ALDRIG bråkat å de gamla råttorna tar hand om plutten jätte duktigt!
så jag tror inte det är råttorna som på nåt sätt har gjort honom rädd..

min fråga är nu hur jag ska få han att tycka om att bli upplyft?

ska jag helt enkelt bara umgås så mkt jag bara kan med honom?

tacksam för svar!

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

TienMu
0

de kanske inte räcker för din nya bebbe me så lite tid? varanan vecka e ju inte mycke me sin matte lixom,fast du kanske bara va hos din mamma tillfälligt,de framgår inte.

Råttor är ju individer å de är olika så han vill no bara ha mer trygghet…..

jag tycker du ska låta bli att bara lyfta upp honom, utan sitt å prata lungt me honom stick fram händer å pilla å försök å smek honom sen när du ser att han inte spänner sej och är lugn när du gör detta dåå kan du prova lyfta honom…försiktigt å lugnt å en kort stund….låt han genast få gå ner om han vill….tricket är lite att göra honom nyfiken på dej så gör detta gärna me de andra råttorna som är vana vid dej å gärna kryper på dej då tillslut kan ja lova att han åxå vill kom fram å se varför de andra tycker så mycke om dej! :)

Lycka till!

nagini
0

#1 jag är hos min mamma varannan vecka ja, men kommer hem till pappa 2 ggr i veckan för att städa buren å då brukar jag stanna kvar hos han fram till kvällen

försöker va med dom så mkt som möjligt.

men tack för tipset :) jag ska försöka

hus-musen
0

Du får nog tillbringa mer tid med honom, han känner inte dig om han blir rädd.

Ge honom godis och kela med honom, bär gärna runt honom på din axel eller i en huvtröja meden påse på magen!

När du ser att han sprattlar, sätt inte ner honom förrän han är lugn, annars lär han sig att om han sprattlar så kommer han ner.

Qui dormit, non peccat

nagini
0

#3 det va exakt som den sista punkten jag gjorde, vägrade släppa ner honom förrän han hade lugnat ned sig..

men jag ska köra med det andra oxå :) tack!

TienMu
0

genom att tvinga vinner man inget förtroende….få råttan att komma till dej inte tvärt om!

Xondah
0

Håller med #5, att tvinga/hålla fast kan istället dra de hela ett snäpp värre då han förmodligen upplever de obehagligt att bli fasthållen så får han ingen bra koppling till dig och du kanske får väldigt svårt att få tag i honom i buren då han kan koppla din lukt med någonting obehaglit.

Gör som TienMu beskriver i #1, mycket riktigt hur man handskas med skygga djur.

[GlittriGris]
0

jag har skillda men varj dag efter skolan åker jag till papppa och är där fast även när jag kommer dit efter skolan så brukar pappa ligga o gossa emd dom i soffan framför tv :)!