Snehuvud
Vad är det för något? Alltså, är. det en tumör eller är det något annat? Snälla, måste få svar! :/
Sneskalle som det heter är precis som det heter skallen är sne. en råtta kan få det pga av öron inflamation eller via ryggradsskada.
Ja, jag veet. Men jag vill typ veta om det är en tumör eller något..
Min råtta har troligtvis det, har ringt vetrinär och så.
Men de hade visst aldrig hört talas om det och dwe ville veta om de var en tumör elelr inte..
nej jag tror inte att det är en tumör. Utan det är helt enkelt öron inflamation eller en ryggradsskada.
aha, okej ;p
;D
tack:D

tumörer kan orsaka sneskalle, öroninflammation kan orsaka snedskalle bla. så kolla upp det det hos vetten
Qui dormit, non peccat
tack;)

Men hur ligger det till med sneskalle? Lider råttan av det? går det att behandla? Ingen annan frågade så jag frågar av ren nyfikenhet.
Snedskalle är bara ett symptom som kan bero på massor av saker. Vanligast är väl öroninflammation och det går att behandla med antibiotika.

okej :)
och ja de kan lida rätt mycket av det då de inte kan gå rakt fram. svårare att klättra och röra sig normalt. behöver behandlas. Nästan alla fall kan behandlas bara man åker in i tid. Oftast öroninflamation, men kan även komma ifrån bråk med burkompisar eller fall från hyllplan där ryggraden skadas eller hjärnblödning. Vissa fall även tumör men inte lika vanligt.
Var nyligen inne med en av mina grabbar där det varit slagsmål. Första dagen såg man inte mycket men andra dagen var deet helt klart snedskalle. Visade sig vara en hjärnblödning orsakat av nån smäll eller liknande. Han fick tyvärr avlivas.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Okej, va tråkigt :(. Tyckter att det är bra att veta vad det är och hur det kan påverka råttan då man vill kunna ta hand om sina småttingar på bästa sätt och så att man vet vad man ska göra å så om man skulle misstänka sneskalle. Tack för informationen :)