Frågor..
Mina två råttor dog i SDA, nu sitter tjejerna tsm och ingen av dom har verkat "smittade".
Men däremot mina två pojkar som är kvar sitter nu i skilda burar, för att jag är rädd att båda, eller någon av dom ska vara smittade och isåfall smitta den andra.
Goliat avled först, sedan kom Hamilton en vecka efter.. Om dom andra två haft det skulle som oxå ha avlidit då?
Eller har dom en chans att klarat sig?
Ska jag sätta ihop dom igen?
Diesel trivs verkligen inte ensam, han behöver någon att leka med..
Snälla, behöver mycket råd och tips.
Och föressten, pallar inte vara sur på vissa hära.. Vissa kanske jag inte tkr om, och kanske aldrig kommer komma överens med.. Men livet är inte rättvist..
Eftersom det nu sägs att det är gudomligt att förlåta så, FÖRLÅT för att jag varit otrevlig.. Nej, ni behöver inte förlåta mig.. Men om jag märker att någon är otrevlig.. Vad ska jag göra? Ska jag bara låta det vara? Tyvärr kan jag inte göra så… Kan jag säga till den via PM utan att bli avstängd???

Obducerade du dem?
#1 Och vad är Obducera?
När man öppnar upp djuret efter det har dött för att fastställa dödsorsak.
Och om dina andra pojkar satt ihop med dom som dog så har dom redan det dom andra hade.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 Aha.. Så det betyder att dom oxå kommer få det.. 
Andas och ta det lugnt..
Som med så mycket annat så är det en hel del saker som måste falla på plats för att en råtta ska bli så sjuk att den dör.
Dock så tycker jag att den jag vet har forskat en väldans massa om inkubationstider och sjukdomar ska svara :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#4 Jag tror inte ens det är/var SDA så du kan nog vara lugn. Därför jag undrade om dem obducerats eller om du gissat på dödsorsak.
#5 Men hur kommer det då sej att Goliat och Hamilton dog? Hade dom dåligt imunförsvar?

#7 Råttor kan dö av miljoners anledningar. SDA är en av dem mindre troliga. Troligast är att dem hade aktiverad mycoplasma som inte behandlades i tid/tillräckligt länge
Eftersom man inte vet exakt vad dom dog av så är det så otroligt svårt att säga vad som var fel på dom… Men att immunförsvaret antagligen var lågt känns inte som en omöjlighet…
#8 Går dom ner i vikt då?

#10 ja
HA! Så det betyder att dom har en chans! 
Luktar det föressten var från dom då oxå.. ? Det luktade liksom som när en varböld sprängs. Så luktade det ur nosen och öronen..
Sorry alla frågor men jag vill vara säker på att det inte är sjukdomen SDA..

Luktar dem andra något? Om jag var du skulle jag prata med en veterinär om antibiotika behandling försäkerhets skull. Just var infektioner brukar vara bakteriella av ett annat slag än mycoplasma
Gick å luktade på dom nu. Diesel luktar ingenting, men Elvis luktar pyttelite i nosen.. Men känns knappt..
Jag känner att jag måste fråga var dina råttor kommer ifrån? Både dom som nu är döda och de som du har kvar?
Du kan svara i PM om du inte vill prata om det i tråden :)

#15 Jag skulle inte chansa utan kontakta veterinär så inte fler blir mer sjuka. Men SDA har du inte iaf 
#17 Måste bara fråga, hur kan du vara så säker på det? x'D
Iaf, jätte skönt att höra detta! 
???

För att dem sväller upp