Att sälja kull
Sälja en kull är väl aldrig roligt. Bli av med alla bebisar som man håller av så hårt :( Men senare när alla är sålda, är det så att ni tar tillbaka bebisar om det skulle gå åt pipsvängen på något vis för nya ägaren?
Så tänker jag iaf. Jag tänker att jag alltid kommer ta hem mina älskade bebisar om nya ägaren får problem. Alltid, alltid i mån om plats. Har jag inte plats försöker jag ordna det.
Jag vill absolut inte att nån ur min kull ska bli en sådan råtta som släpps ut i naturen eller liknande! Kan inte vara ensam om att tänka så menar jag? :)
Berätta gärna hur ni tänker och om ni har några erfarenheter. Jag har aldrig behövt ta tillbaks någon bebis, tack och lov.
Kom att tänka på det såhär på morgonen. Och så ville jag gärna höra hur ni tänker. x3
Mvh Nathalie
alla mina ungar är välkomna tillbaka, om de säljs vidare vill jag gärna veta det och att mina kontaktuppgifter oxå lämnas vidare så att de kan höra av sig om de behöver det. eller bara vill berätta hur det går. ett några st har kommit tillbaka genom åren.

Jag tar alltid tillbaka mina r8 om ägaren inte kan ha kvar dom. Sen beror det lite på hur mkt plats jag har men oftast får dom stanna här. Är det r8 som kräver lite mer försöker jag hitta nytt hem där dom kan få den extra tid och uppmärksamhet som behövs.
Säljs råttorna vidare vill jag veta det och precis som Ladyinred skriver så vill jag att mina kontaktuppgifter lämnas vidare.

Alla mina är välkomna hem igen
oavsett orsak. Hellre fullsmockat och man omplacerar själv eller hjälper till att hitta nytt hem åt dem än att stackarna sprids för vinden på blocket *hemska tanke*

Jag föder inte upp själv och har inga planer på att göra det heller, men jag ser det som en självklarhet att man tar sitt ansvar för ett liv som man själv varit med och bringat fram. Inga ursäkter. Har man inte plats så gör man plats imo.
Mina bebisar är allltid välkommna tillbax om problem skulel uppstå, om de säljs vidare vill jag veta det o att de skickar med mina kontaktuppgifter..
har fått tillbax lite då o då underåren o ofta har även burkamraterna fått komma med hit fast de inte komemr från mig från början

Men det är väl en total självklarhet att man har det ansvaret för sina sålda ungar.
Finns väl ingen här som INTE skulle ta tillbaka sålda ungar?
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.
Jag tar alltid tillbaka även om jag har fullt. Har jag pengar så svarar jag även på annonser jag tror kan vara mina och om det är mina så köper jag tillbaka. Har jag dåligt med pengar erbjuder jag att ta tillbaka dom utan tbh. I år har 12 fd ungar flyttat hem igen mellan åldrar 5mån-1½år. Varav de flesta har jag köpt tillbaka.
Jag skulle mer än gärna köpa tillbaka alla fd ungar. Men Så bra ekonomi har jag inte. Och tyvärr har det hänt att jag bett om att få vänta en månad att ta hem eller hjälpa till aktivt att hitta annat då jag varit orolig att jag inte skulle haft råd med mat.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#7, låter väldigt sorligt att behöva köpa tillbaka sina ungar, men om det i vissa fall är enda utvägen så är det väldigt ädelt av dig och det visar verkligen att du bryr dig om råttornas bästa.
Men det är väl en total självklarhet att man har det ansvaret för sina sålda ungar.
Finns väl ingen här som INTE skulle ta tillbaka sålda ungar
Du MalinMalin tog inte tillbaka Dina ungar som jag har här hemma som jag måste omplacera pga allergi. Du ville inte pga smittan som finns bland råttorna som inte har haft ett utbrott på över 6 månader..Har jag från en säker källa.
SÅ kom inte & påstå att du tar tillbaka sålda ungar.
#9 jag sätter råttor till livet, jag har ansvar att de hamnar i bra hem. Så enkelt är det i min synvinkel. Hittar jag inge hem och får problem med mat som det blir lite till och från. Då ringer man och ansöker om lån, säljer en möbel/pryl eller ringer mamma.
Jag tar hellre och köper tillbaka om jag kan och avlivar hemma än att de får snurra runt i 10 hem på 2-3 år.
#10 jag kan som sagt ta tillbaka min… blev ju tipsad av en annan som sett din annons på blocket.

Varför inte berätta hela sanningen ist?
Som alla vet som läget är nu med virus på råttor som går omkring och du har haft in och ut så mkt råttor sedan du fick hem mina underbara killar så jag kan inte riskera alla mina råttors hälsa för att du inte vill ha dom efter att ha haft dom i en månad.
Mitt hjärta blöder för dessa två killar och helst när du slänger iväg dom så(annonserar ut dom som reptilfoder)
Och jag har hållt på i över en vecka att fixa nån i sthlm som kan ta dom och hålla dom under karantän tills dom kan flytta hit igen,eller försökt få nån annan bra ägare att ta hand om dom(och jag gärna betalat dom bara dom får det bra).
Jag har säkert pratat med 10 st här på RIF om dom kan tänka sig ta hand om dom killarna.
Så jag skiter inte i mina ungar,jag är väldigt noga med vart dom tar vägen,och helst två som dom killarna som jag haft så länge.
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

#10 Nu blir till och med jag rosenrasande!! För jag råkar veta att Malinmalin verkligen har vänt ut och in på sig själv för att lösa så att killarna ska kunna tas omhand. Hur jag vet det?? Jo hon har tom frågat mig.
Säker källa.. jasså minsann ursäkta att jag misstror dig. Senast i helgen dog en råtta som drabbats.
Jag tycker också det är en självklarhet. Just därför skrev jag och frågade om det finns någon som inte tycker likadant.
Jag tyckte det kunde vara ett intressant samtalsämne så försök låta bli att göra det här till värsta grälet?
Mvh Nathalie
Vet rallyrats om att det har försökts?

Malin har frågat även mig om jag kan hämta dem och husa dem.
Det sved men jag blev tvungen att säga nej pga att jag inte tar in nya djur pga exakt samma anledning som Malinmalin!
Jag vågar inte chansa/riskera att ngt händer mina hemma, hur gärna jag än vill rädda de två sötnötarna!
*dåligt samvete*
jag undrar fortfarande varför jag inte blivit kontaktad?

Tänk på tonen i inläggen.
mvh

#19 Länk till annons på våra bebisar.
//Malin
jo jag såg annonsen innan idag och har svarat på den. men ingen kontakt än….

Inte så roligt att hon säljer dom billigt på en reptilsida,hoppas inte nån därifrån inte köpt dom
//Malin
Jag måste få säga min åsikt. Om man köper råttor och sen upptäcker att man har allergi är det inte hela världen. Man kan ju faktiskt inte rå åt om allergin blossar upp av en viss djurart eller pälslag eller whatever. MEN, om man köper djur och sedan inte kan ta hand om dem, ja då letar man tills man hittar ett bra hem åt dem som man vet att de får det bra i.
MalinMalin har säkert, precis som så gott som varje uppfödare här och de som svarat, som princip att om nån av hennes uppfödningar av olika orsaker inte kan bo kvar hos ägaren, tar hon tillbaka dem och endera ger dem ett gott hem hos sig eller hittar ett annat hem til dem. Det att hon inte vill ta emot ungarna när det finns så stor smittorisk förstår jag dock fullständigt. Hennes uppfödning är stor, och det skulle vara ödesdigert om en sådan smitta skulle slippa och härja där.
Men att säga att hon inte bryr sig är ganska elakt. Här finns fler personer som vittnar till att MalinMalin verkligen försökt hitta en plats där ungarna kan stanna i karantän tills man kan försäkra sig om att smittorisken är obefintlig.
Hon väljer att sätta ut sin tid, gå igenom alla hon känner och vädja för att nån ska ta hand om råttor som kan vara smittade, det tycker jag inte är att inte bry sig.
Att sedan sälja djuren som reptilfoder för att man inte orkar leta nytt hem, det är att inte bry sig.
Och att dessutom inte säga sanningen om huruvida man har en smitta hos sig eller inte, är också att inte bry sig.
Så för en gångs skull håller jag med MalinMalin och de andra som pratat.
Visst, jag anser också att det är uppfödarens skyldighet att ta emot ungar som inte kan stanna kvar hos ursprungliga ägaren, men är det verkligen värt att riskera en hel uppfödning, en eller fler flockar med djur för att man ska göra vad som är rätt? Skulle jag sitta i den situationen skulle jag söka med ljus och lykta efter nån som kan karantäna dem eller sen verkligen överväga avlivning för att vara säker på att djuren inte hamnar i 10 olika hem under sin livstid.
Tack för mig.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
#23 Nu tänker jag inte försvara personen i fråga men de såldes inte alls för ett billigt pris på reptilsidan.
jag hittar inte annonsen där. om de e samma som på blocket så ligger de på 100 kr st o då finns risken att de blir foder. särskilt med tanke på vilken typ av människor sidan är till för.

Annonsen har tydligen blivit borttagen på repti sedan jag la in länken,och det var samma pris som på blocket.
200 kr för mina två killar plus en zooråtta och 100kr för din pojke Ladyinred.
//Malin
undrar varför den togs bort? hoppas inte de blev sålda till nån där. troligtvis blir de inte foder, men de går ett värre öde till mötes. att leva sina liv i trånga labburar och endast äta pellets :,(

Jag får inte heller något svar när jag löst det för mina pojkar och vill köpa dom tillbaka:-(
//Malin
nu är blocketannonsen oxå borta. undrar vart de tog vägen? 

Fan vad ledsen jag blir :-(
//Malin
*Edit av sajtvärd*: De 4 hanarna som hamnade hos Råtthjälpen då. Vad är anledningen till att du inte kunde ta tillbaka dem?

Tillsägelse:
Håll er till tråden och använd konstruktiv kritik istället för att peka ut varandra.
mvh
Rallyrats har ingen dator. Hon lånar sonens de gånger han kommer på besök.
Jag har fått alla hennes mail skickade till mig. Det står ingen stanns att mmalin försöker fixa det. Så hur ska hon kunna veta att du ens försökte och brydde dig.
30 min efter jag hade hämtat två i gtbg och ännu var kvar i gtbg så vägrade du ta emot två råttor som var fulla med ohyra.

Razzo: Råttor går in anonymt till råtthjälpen så med vilken rätt hänger du ut någon på öppet forum? Spelar ingen roll hur många mellanhänder. Det ska behandlas anonymt. Hoppas att du är den som lämnat in dem. För är du aktiv inom råtthjälpen är det Illa!
#35: Råttorna var till salu innan de lämnades in till Råtthjälpen och jag har haft kontakt med dess tidigare ägare. Att jag kan lägga ihop ett plus ett när jag ser dem på Råtthjälpens hemsida innebär knappast att jag har något slags tystnadslöfte. Dessutom var det en enkel fråga eftersom NN påstår sig ta tillbaka sina djur.

#36 Men det är det många uppfödare som säger att dem gör fast dem inte gör ;) Men det var ju tur att du inte är aktiv i råtthjälpen. Hade fått för mig det
#37: Garanterat och om dessa avviker från sin uttalade ståndpunkt ser jag inget fel med att fråga varför.
Sen var aktiv när Råtthjälpen grundades men inte längre, har tyvärr fullt upp med mitt eget råtteri. I vilket fall så representerar jag inte Råtthjälpen.