Megacolon
Nu vet jag inte vart detta här hemma igentligen
Jag fick just höra att ett halvsyskon till mina 2 nya bebbar har injuknat i megacolon (kraftigt uppsvälld mage)
Så jag undrar 2 saker
är det smittsamnt? kan mina andra smittas bara av o umgås med dessa?
hur ärvs det?
bär både pappan och mamman på megacolon till den som har insjuknat?
Kan det vara så att bara ena förädlern bär på detta? o isånnfall hur vet man vilken?
ska det sättas avelsförbud på alla bebisar från båda föräldrna o deras sykon o tidigare avkommor? deras föräldrar med?

detta hittade jag när jag googlade
Megacolon
Mega = Förstorad Colon = Tjocktarm
Mecgacolon är en genteiskt bunden sjukdom som uppkommer främst genom felaktig/okunnig avel. Megacolon är kopplad till highwhite genen, den genen som råttor med mycket vit teckning har. Exempel på dessa är BEW, blazed, capped, huskey, odd eye med flera. Sjukdomen uppstår redan i fosterstadiet där den genen som orsakar den vita teckningen också orsakar defekter i tarmsystemet. Tarmarna kan inte behandla födan och är också nästan förlamade, så de kan inte forsla maten genom tarmsystemet och ut ur råttan vilket resulterar i att allt råttan äter fastnar inuti råttan. Megacolon finns också hos bland annat människor, möss, illrar och hästar. Även där är den kopplad med high white genen.
Smitta Eftersom Megacolon är en genetiskt sjukdom kan inte en sjuk råtta smitta en annan råtta.
Symptom Redan från födseln är råttan underutvecklad och kommer att ligga efter i utvecklingen hela sin levnadstid. På en utav bilderna här ovanför kan man se en råtta med Megacolon bredvid sitt kullsyskon och jämföra skillnaden. Tidiga tecken är diarré, ofta mycket illaluktande. Råttans mage svullnar upp, den avger avföring mer sällan än friska råttor och man kan äen i vissa fall se avföring sitta fast i råttans anal. Området innan analen svullnar. (se bild ovan) Den avföringen som kommer ut ät ofta missformad och förstorad.
Diagnos På röntgen kan man se att råttans tarmar är förstoppade. Vid obduktion ser man oftast att tjocktarmen är helt igenstoppad. (se bild ovan)
Behandling Hos större däggdjur opereras den sjuka delen av tjocktarmen bort, men det finns ingen behandling för Megacolon hos råttor, . Oftast dör råttan redan vid några veckors ålder och de som inte dör måste avlivas. Det finns några få personer i USA som lyckats få sina råttor att överleva några månader, men även det slutade i att råttan till slut fick avlivas.
Källa: http://ratguide.com/health/
hoppas du kan läsa även fast det inte finna åäö
Tack så mycket har läst det tidigare
men vill ändå veta mer
(avelsförbud har utförts på hanens avkommor, men uppfödaren till bebisen verkar inte vilja sätta avelsförbud på honan då "hon har fått en frisk kull innan")
http://www.freewebs.com/babbett/megacolon.htm
(VARNING för känsliga )
Megacolon är en hemsk sjukdom och slutar i en smärtsam död. Det är verkligen dumt av uppfödaren att inte sätta avelsförbud på dem. Alla som har tamråttor som husdjur måste hjäplas åt för att inte sprida sjukdomen vidare, alltså inte avla på sjuka råttor / råttor som bär på megacolon genen.
Jag har själv 3 råttor hemma som bär på megacolongenen, och jag skulle aldrig i hela livet kunna avla på dom och utsätta ungarna för något sådant. Efter fem veckor börjar bebisarnas magar svälla upp och dom lider jätte mycket.
Min personliga teori är att megacolongenen kommer ifrån nakengenen och därför avlar jag inte på nakenråttor, fuzzade, eller dubbelrexade. Jag försöker även undvika rex på rex.
Jag fick reda på detta ifrån Janedoe att denne uppfödare har haft megacolon. Inget uppfödare ifråga själv gått ut med. Lite dålig stil. Men skönt att man vet om det och undviker avla vidare på det.
Jag fick en odd eye unge född ur en linje jag haft ett tag. Då jag inte sparat någon unge ur förste kullen och mamman med sin andra kull var för gammal för en tredje. Så lade jag ned hela den linjen än att riskera något. Lite trisst men efter att ha fått en massa bra länkar om att odd eye kan bära/förknippas med megacolon och sedan sett bilder och läst om vad det är. Så är det inget man gärna riskerar för de stackars liven i onödan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#4 OBS!!! Megacolon kommer inte alls ifrån nakengenen fuzz eller någon av de andra heller för den delen. MC fanns långt innan nakenmutationerna.
Det är ganska vådligt att skriva sådana saker, för någon kan tro din teori är rätt. Knappt några som dubbelkollar information de läser utan tar det bara som sanning

Eftersom det krävs att både mamman och pappan bär på megacolongenen för att de ska bli missbildade ungar så ska varken mamman eller pappan eller syskon/släkt avlas på tycker jag. Visserligen så kan råttor som inte är så hårt drabbade klara sig om man ger dem rätt sorts kost mm men ändå..
Qui dormit, non peccat
med den teorin borde ju alla rexade oxå bära på på det? :/

#8 jo men den teorin stämmer inte=)
Qui dormit, non peccat
nä det stod ju att det var en personlig reflektion. började fundera själv på vad det skulle innebära i så fall. -Det blev rätt dumt bara…

#10 ah okej=)
Qui dormit, non peccat
men är det inte förknippat med highwite? Har för mig att jag läst de nån stanns. Har ju i o för sig inte läst några länkar här och det står säkert redan där i så fall.

#12 jo highwhite och megacolon är förknippat med varandra har jag för mig, tror de finns en diskution tidigare med länkar om det.. ska se om jag hittar dem=)
Qui dormit, non peccat
#9: Hur kan du säga att den inte stämmer? Det vet man väl inte, om några år visar det sig kanske att den är sann? Man kan dock heller inte säga att den stämmer eftersom det inte är bevisat. Men det har ju ingen gjort heller, en teori är ju en teori liksom.

#14 Kanske därför att megacolon vad jag vet inte följer pälsslag, utan teckningar?
men visst en teori är en teori, isåfall är min teori att det inte stämmer alls.
Qui dormit, non peccat

#14 För att megacolon fanns innan nakenmutationen kanske????
Jag har både mamman, pappan och en unge från länken i #3
Men som skönt är så var det bara en unge i den kullen som fick megacolon.
Men troligast i detta fall så kom megacolon från mamman då hon är ru eubk downunder. Då detta var en tjuvparningskull så skulle egentligen inte dom här ungarna finnas idag, men det gör dom iaf.
Det är avelsförbud på henne och alla hennes ungar. ev. pappan är avlivad så han kommer iaf inte föra något vidare. det var tyvärr två hanar i buren då så pappan är inte helt bestämd men troligast var det s/ba eubk hanen då alla i kullen blev s/ba med olika vita teckningar.

#18 Megacolon kan ju finnas i mildare form på en del av resterande ungar i kullen. Det som är konstigt är att mammans släkt är fri från MC bortsett från detta fallet. Och det är fortfarande lika stor chans att den andra hanen är pappa. Eftersom Fickan inte har roan i närmaste släkten och inget annat garanterat gemensamt så är roan hanen född i en eubkkull blir det iaf bara ba eubk i kullen.
Har ni kontaktat uppfödarna till föräldrarna om avelsförbud btw?
#18 Roan hanen är född i en kull med bara striped och husky roans. jag såg hela kullen när jag hämtade honom och hans brorsa som 5 veckors bebisar. och deras pappa var roan och mamman med.

Oki ja då är det ju ännu troligare, men chansen finns fortfarande :P Kontaktades alla uppfödare om risken?
japp, chansen finns fortfarande. ;)
Hmm jag vet inte eftersom jag bara "tog över" Fickan efter megacolon fallet.
Så det får nog Babbett svara på. Jag har ingen kontakt med Fickans uppfödare.
och hon som fött upp roan hanen har slutat föda upp råttor. och hon som jag köpte ba eubk hanen av kan jag inte få kontakt med. har försökt maila henne, men tror hon bytt mail adress. :/
Alltså ååh! Hemska tanke :( Och hemska bilder.. Fyfan ;o Jag som inte trodde jag var så jättekänslig.. Men en uppsprettad bebis tål jag verkligen inte se igen. Och fy sjutton vad uppsvällda tarmar stackarn hade :(
Fy fan för dom som avlar vidare på såna gener :(
Mvh Nathalie

Även jag har två tjejer från Babbetts kull som fick MC. Hon var mycket noga med att alla köpare skulle veta att det var avelsförbud på hela kullen och att vi skulle vara medvetna om vad det innebär med MC oxå (risken minskar ju att någon avlar mot hennes vilja när man sett de där bilderna..). Alla köpare har även vägt sina bebisar fram tills påsk typ, och rapporterat om detta i mail tillsammans med deras allmänna hälsotillstånd.
Detta tycker jag är ett typexempel på hur någon som får en kull med MC i borde agera. 
#24 Ja det har varit väldigt noga och bra uppföljning med denna kull.
_
Detta tycker jag är ett typexempel på hur någon som får en kull med MC i borde agera._
Håller med dig!
#24 o #25: Det kan jag också hålla med om :) Välhanterad situation. Även om det är tråkigt att MC dök upp alls..
Mvh Nathalie

#21 Uppfödaren ska vara informerad om att MC uppstod i kullen, hur hon hanterat den informationen vet jag dock inte.
Kan ju tillägga att även jag har en kille ur den omtalade MC-kullen från Babbett och håller med både camillaS och teachingbirds om att situationen sköttes mycket bra från Babbetts sida.

Uppfödaren? Det är väl tre potentiella uppfödare som ska kontaktas? Eftersom man inte vet vem som är pappa. Mammans uppfödare har kontaktats ja och det skötte hon vidare på sitt sätt men men.. det är väl bra om alla får veta vad som hänt menar jag? Iaf uppfödaren till den som pekats ut som mer potentiell. Det är väl en aktiv större uppfödare?
Men visst har babbet informerat köparna om riskerna, det säger jag inte emot. Bra att hon handlade som hon gjorde och öppnade den som man såg det på.

#28 Camilla skrev högre upp att hon försökt kontakta ena hanens uppfödare men misslyckats. Den andra potentiella hanens uppfödare har jag ingen koll på.
#28-29 precis försökte maila uppfödaren till ba eubk hanen, men mailet går inte fram. och hon som har roan hanen föder inte upp längre och vet ju tyvärr inte vem som har syskonen till honom.