Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 749 ggr
Ladyinred
0

Bottenmaterial... igen :P

Jag har funderat på alternativ till bottenmaterial. Just nu har jag tidningspapper och det luktar ständigt urk i vardagsrummet. Börjar bli så trött på det nu. Min sambo säger inget men jag är övertygad om att han oxå känner det. Jag byter mina tidningar var och varannan dag men det hjälper inte…

Jag har voljäter med låga bottnar så ett flygit material är inte att tänka på. toalätt är oxå papper så det blir ju samma sak liksom.

Just nu håller jag på och exprimenterar med tyg. Det håller lite längre faktiskt, men är svårt att få tag i när man bor mitt ute i ingen stanns.

Har även provat eldningspellets. Fördelen var ju att det låg kvar i buren, men hur bra är det igentligen. Det har vi en i byn som säljer så det är lätt att få tag i. vet inte vad det kostar bara.

Jag har ingen bil och 6 mil till djuraffär, att beställa asp/al flis verkar bara bökigt och onödigt dyrt.

hus-musen
0

fleecetyg funkar ju om du kan få dem att gå på toalåda=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

de bajsar i låda men kissar lite var stanns.

hus-musen
0

Ah har samma problem här hemma, kissandet funkar inte alltid som jag vill! Men fleece kan man ju tvätta om och om igen så de funkar väl hyggligt iaf.

Hmm, annars finns de ju inte så mycket mer om du inte vill ha toa-lätt och de är för långt att köpa aspflis mm.. kattsand kan ju funka men kan ju vara uttorkande så de är ingen höjdare.. + att de är dammigt osv.

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

jag funderar på att köra med handdukar eller fleece, jag har rätt snälla råttor som inte tuggar så mycket på tyg. men jag har så fasligt långt till ikea :(

Allamej
0

Fleece.. Ha tidningar under.

Och nu har jag testat, man kan tvätta fleece på 95 grader :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

har 6 mil till öb o där säljer de filtar för 39 kr st, inte lika billigt som ikea.

ev om nån ville vara snäll o köpa filtar till mig oxå o skicka hit. självklart betalar jag det själv ;)

hus-musen
0

#5 hehe 95 grader? de låter ju lite halvvarmt de=)

Qui dormit, non peccat

Bim
0

#6 Jag kan köpa filtar till dig om du betalar frakt och filtar… :)

myismyname
0

#0 Jag har för mig att eldningspellets (i alla fall den typen vi använder oss av här hemma) är gjord av tall eller gran. Jag har ingen aning om hur mycket av terpentinet som finns kvar i träet då man får hem det, men det kan ju vara värt att nämna att det antagligen innehåller samma farliga ämne som vanligt kutterspån, med skillnaden att det inte dammar. Jag är dock inte helt säker på om det är gjort av barrträd, men jag har för mig att det är det. Kan kolla senare på en säck om du vill?

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Bim
0

Finns btw filtar för 19 kr på ikea

Ladyinred
0

jag var oxå osäker på pelletsen…

jag kan sätta in pengar till dej bim när jag får igen.

myismyname
0

#11 Jag har kikat på påsarna vi har hemma (vi köper inte i lösvikt) och där står endast att de görs på "Svensk skogsråvara". Restprodukter från skogsavverkning, så jag gissar på att det är barrträd. Dessutom är lukten liknande den från kutterspån.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Bim
0

okej… :) Skicka pm när du vill ha filtarna och sånt då, ska åka till ikea snart hoppas jag… Och jag har ju inte superlångt dit.

xLillaMy
0

Jag tycker inte att toa-lätt luktar? ;o

zickan
0

toalett  luktar blött papper. jag tål det inte alls så fort det kommer i kontakt med fukt. men det är det lite "billigare" alternativet som funkar och som används mest här hemma.

Jag tycker al/asp spån är snyggt. Har det gärna till mössen. men tycler inte det håller lukten bra nog till råttor. även väldigt flygigt.

Jag har samma problem med min stora voljär. jag har testat det mesta. det jag gillade var dammfri kattsand. dock gick det åt bra många kg till bottnen. men det luktade inte mycket. höll länge. sedan hade jag papper/tygockså som jag bytte lite oftare. Mina råttor är knappt på botten av den stora buren.
Kommer nog köra på samma sak under sommaren, även om det var riktigt dyrt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

får prova o köpa billig kattsand så länge. nu är bottnen tom…

MangoMelon
0

Jag använder Mörttiröpö till mina råttor, det är små fyrkantiga flisor av al. Håller lukten borta rätt länge och det är inte så dyrt. Betalar 99 spänn för en 20 liters påse.

För tillfället använder jag träpellets, som omväxling.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Ladyinred
0

de e nog sånna som jag provat. här är det samma pellets på zoo som man kan köpa pallvis o elda med. bara olika påsar.

MangoMelon
0

Mörttiröpö säljs i genomskinlig påse med blå text och ett skrattande marsvin på bild. Så det är en djurprodukt, inte nåt man ska elda med.

Träpelletsen jag använder nu köper jag från djurbutiken och det är också menat för djur. Pelletsen är inte så stora som eldningspellets. Även där är det djur på bild på påsen.

Båda sorterna köps på djuraffär.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

teachingbirds
0

Kan man inte göra en högre kant på buren?

[Tovab]
0

vilket spån kan man använda? Min råtta föredrar spån men just nu har jag Toa-lätt hemma hos mig. Vilket spån är inte cancerframkallande?

Ladyinred
0

sånna som är från lövträd.

[Tovab]
0

varför är det från barr cancerframkallande då?

Ladyinred
0

det innehåller terpentin som är en eterisk olja.

[Tovab]
0

ok, men spån från lövtröd fungerar bra?