Vikt?
Undrar över vikt på råttor.
Mina två hanar - 3 månader gammla väger 180 resp. 200g och är runt 30-35cm långa (med svans!)
Är detta normlat?
Eller borde de väga mera/mindre?

Jag har så svårt för det är med viktnojjan! Bättre att ställa sig frågan om råttan ser mager ut och är skinnig och benig?
Råttor är olika stora i kroppstypen beroende på ärv från föräldrar och släkt. =)
En råtta som är liten mot en skala som finns är kanske inte liten för att vara från sitt ursprung, har råttan bra hull och växer stadigt så ser jag ingen anledning att vara orolig för att den inte följer en genomsnittsskala.
Det är som att säga att alla människobarn ska väga si och så vid en viss ålder samt vara si och så långa, vad är det för nytta med det? =)
Väg råttorna med jämna mellanrum, växer de stadigt och mår bra och är pigga och äter som de ska så ska man inte vara så orolig.. =)
#1 tack för ett bra svar!
Var bara lite fundersam då jag är nybliven råttägare och inte riktigt vet..
Men ja, de är då inte magra iaf ^^
Jag reagerade lite på vikten. Tycker det är lite. Min 3 månaders kille väger i skrivande stund 419 gram, han sitter i vågskålen ännu :p
Min hane på 4 månader väger 445 g.
Och de är absolut inte tjocka, utan precis så macho som killar ska va ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Men du har finska råttor Mango.. De ÄR stora (läs enorma).. =P
Men överlag tycker jag inte att man ska vara så vågkåt faktiskt, är råttan stor typ ska de ju väga mer än en som kommer från små linjer.. =)
Sen om man misstänker något fel så får man ju hålla koll på hur mycket de växer kroppsmässigt och se om vikten följer efter. De ska ju växa ganska fort när de är små, men det saktar ju ner lite efter ett halvår uppmot att de är ett år. Efter ett år så brukar hanar, eller ja har de anlag för det så kan de lägga på sig mycket i vikt, och man kanske bör aktivera dem mera..
Man ska vara lugn så länge de inte magrar av mycket på kort tid och tappar muskulatur osv.. =)
#4 Hihi, SÅ stora är de väl endå inte? ;) Jag märkte att jag skrivit fel nyss, Plupp som är fyllda 3 månader väger nu 447g och edward som är 4 månader väger 519g :p Edward är snart lika tung som sune, min svenskimport hane :D
Btw, påtal om vikt, min hona vägde vid parningen 369g, igår vägde hon 380 och idag 391g^^ så nu e det bara att hoppas! ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se