slick slick
Kan tillägga att han slickar som en hel hund oxå, jag blir dyngsur om handen och han blundar och ser iaf ut att njuta plus att han använder tänderna att "skrapa" lite på huden med.

råttor kan mysputsa sina ägare när de njuter, men jag har aldrig hört om en råtta som dregglar så mycket..
Qui dormit, non peccat
han gör det aldrig annars, bara när han slickar på mig :S Kan det vara farligt att han gör det ? Låter inte konstigt om honom eller så.

mina råttor slickar oxå på mig hysteriskt mycket.. men dom dreglar inte O.o
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Du smakar gott o salt
Han har väll tillgång till salt sten antar jag, ibland kan de slicka så mycket för de vill ha salt.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Råttor behöver ingen saltsten i buren. De ska få den mängd salt de behöver via sin kost, och det är vår uppgift att se till att de får såpass varierad mat att det täcker alla deras näringsbehov.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#6 Ibland vill de ha salt sten i bland inte, de som vill kan ibland slicka sin ägare som beskrivnigen ovan.
Du har rätt angående kosten.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad

Jag har en råtta som blivit en riktig mysputsare på senare tid, men som aldrig putsade när han var ung, så det kan helt klart uppkomma senare i livet. Jag tror du kan vara lugn, det är nog bara kärlek. :)
hehe.
Jag har inte salt alls i deras mat så jag kanske ska börja med det så dom får i sig lite ?

du ska ju knappast hälla i salt i maten?
det finns salt naturligt i maten de får
Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna
Precis, saltet ska inte läggas till men det finns naturligt i maten. Tex korv innehåller salt, ris kokas i vatten med salt, ger du köttsås åt dem finns det salt i, olika konserverade champinjoner innehåller salt fast de ligger i vattenlag. Så saltsten är bara helt onödigt.
Att de slickar på dig är enligt mig bara ett tecken på kärlek. De vill putsa dig, och att de dreglar kan ju bara vara för att de slickar så frenetiskt.

Tänk på att även för mycket saltad kost kan vara skadligt!

En människa ska få i sig ungefär så mycket salt per dag som ett stort salladsblad innehåller, så då kan du ju tänka hur lite en råtta behöver…
Jag menade dock inte att man ska medvetet salta maten man ger till råttorna, men ofta ger man dem husmanskost som man själv har ätit. Den maten kryddar man ju så att det ska smaka nåt, ofta kryddar man med salt, alltså får råttorna i sig salt via den dagliga maten. Dock ska man ju akta sig för att ge för saltig mat, korv tex är nåt som mina rådisar endast får som godis. Finns mycket hälsosammare kött man kan ge dem :)
jag tar undan till dom innan jag kryddar :)