Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 731 ggr
Crispig
0

Ängshö?

är ängshö farligt för råttor?

Bellona
0

råttor har inget behov av hö. de kan inte smälta cellulosan i det och det finns bättre saker som bäddmaterial. hö kan sprida ohyra. råttor med skabb eller löss kan springa i det och föra smittan vidare till råttorna.

cosmonita
0

Men det är inte farligt.

Vill du slippa ohyra så kan du förvara höet på ett ställe där inga djur kommer i kontakt med det i en månad innan du ger det till råttorna.

Bellona
0

men jag förstår inte riktigt varför man ska ta risken ge hö till djur utan något behov av det när det finns andra saker som lätt kan användas istället. Jag har fått höra att ägg kan överleva nästan upp emot ett år. hur sant det är vet jag inte. däremot kan man frysa höet ett par dagar. då är man säkrare.

zimzon
0

Hej! Jag håller med Bellona. Både för att det medför en risk att ge råttor hö och för att det är helt onödigt. Det finns ingen som helst anledning att ge dem hö.

etteko
0

Det beror ju på om du tänkt ha det till bäddning eller mat. Som mat är det ju som sagt överflödigt eftersom att det inte tillför någonting. Tänkte du ha det som bäddmaterial behöver de ju inte äta av det men kan som sagt få ohyra. Som bäddmaterial kan du ju istället fundera på strimlat tidningspapper :) Det älskar mina killar.

Crispig
0

jag har det hemma nämligen men vet inte vad jag ska gör med det. funkar mot lukten iaf :)

etteko
0

Du kanske kan sälja till någon som har kanin eller marsvin? Jag tänkte så att råttorna inte får ohyra. Jag använder ToaLätt och det luktar heller inte mycket, du kanske ska prova det? :)

Crispig
0

:)

det har legat skyddat ganska länge :) kan möss ha det då som bomaterial?

zimzon
0

Samma sak gäller för möss som för råttor tyvärr.

Crispig
0

jahapp attans otur :)