Löptid?
Hej.
Råtthonan löper ju med 4-5 dagars mellanrum. Jag har nu haft min hona tillsammans med hennes pojkvän varje kväll i fem dagars tid, och hon sparkar fortfarande bort hanen och verkar ointresserad. Börjar bli lite frustrerad, då det aldrig tagit så länge med de andra honorna.
Är hon bara kräsen, eller kommer höglöpet senare?
Igår var enda gången jag märkte att hon visade ens lite intresse för hanen, då gick hon fram till honom och snusade lite, och idag samma sak, men inget mer. Ser allmänt sur ut när hanen kommer nära. Hur länge brukar det ta innan de parar sig efter att de träffat varann? En halvtimme, en timme, två timmar? Så att jag inte tar isär dem för tidigt.
För att tillägga så piper hon en massa, hela tiden när hon är på soffan med honom. Honan är nyss fyllda 10 månader, i gott skick och allmänt trevlig.
Tacksam för snabbt svar!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

En del honor är inte intresserade av parning, eller tar lite mera tid på sig=) har du sett om hon är helt öppen?
Qui dormit, non peccat
Har försökt kolla men ser inte så bra då det här är första honan som paras hemma (alla andra har åkt iväg på parning). Men man tycker ju att hon borde visa nåt intresse övht? Eller räcker det inte med att de får vara tillsammans på soffan?
Känns lite som att hon är en surkärring som inte släpper på, haha :p
Vet faktiskt inte vad jag ska göra, hanen verkar inte speciellt intresserad han heller -.-
bjud dom på en romantskt dejt haha förlåt för min opassande humor :P!
Haha :'D näe, jag tror endå inte att hon släpper på. Jäkla surkärring -.-

Eller så är det så att hon redan gått ut höglöpet när du satte ihop dem så nästa höglöp kommer om nån dag=) Hur är hanen då, är han framme o försöker?
Qui dormit, non peccat
Men jag har ju haft dem tillsammans varje kväll i fyra eller fem dagar. Är inte helt säker på dagen, men fyra kvällar irad iaf.. Hur länge höglöper dom då? Att jag inte hinner med då hon gör det?
Hanen är intresserad och så, men även försiktig. Smyger sig lixom fram till henne och så svänger han rumpan snett mot henne hela tiden och ålar med svansen. ?

#6 Jag är hemskt dålig på honor, men jag har för mig att höglöpet är val bara ett par timmar eller nått? Om honan löper var 4-5 dag så kan du ju ha missat det men de är snart dags igen=) De sitter väl tillsammans hela tiden i en bur? Hon kan ju ha höglöpt när de inte satt ihop annars.
Svänger rumpan först och ålar med svansen låter ju lite mysko, hanen borde väl göra allt för att komma in bakom henne så att han kan lukta henne i rumpan och sen "sätta igång" liksom..
Qui dormit, non peccat

#6 Om han backar in på det sättet och ålar svansen är han helt eneklt inte parningsredo. Han visar sig dominant. Hon kan ha fräst ifrån och han inte vet vad han ska göra. Men det är inte ett bra tecken.
Är dem på en neutral level o finner den andra duglig nosar dem på varandra som vid normal introduktion. Löper honan ställer hon upp sig då och då när han sniffar. Visar han sig så skulle inte jag heller backa in *haha
sätt dom i hanens bur då är den han som bestämmer hans revir, jag tror det någon annan får säja om det stämmer med derasd beteende… sen karnke du kan bada dom och ta ett helt nytt ställe där dom inte varit på om inte hanburen.
Nu ser ni, nu släpper hon på :p han har nuppat (ursäkta ordet, kom inte på nåt annat :p) henne fler gånger redan, men gör dom det verkligen så fort varje gång? Det e några sekunder bara och sen pånytt igen efter nån minut? Hur länge ska de få vara tillsammans?
Jag e nästan hundra på att hon löper nu, hon darrar och öronen viftar. Och så sänker hon rumpan när han kommer nära.

då kanske du har bebbar om några veckor:D
IIK ^^ Det blir min första kull här hemma, är såå förväntansfull :p Jag har en annan hona på kärleksresa just nu, hon har spenderat natten med sin man :p Så om allt går väl har jag eventuellt två kullar om några veckor ^^
Men så gott som alla i den ena kullen är tingade redan. Och måste ju hålla några åt mig själv av min allra första egna kull.
Nej, nu ska vi inte planera för mycket i förtid :p

#10 ja de tar inte lång tid=) tur att man inte är råtta iaf=)
Qui dormit, non peccat
#13 Haha, verkligen! :p fast ibland skulle det ju vara praktiskt? x)
Ska jag lägga dem i samma bur över natten? De är på soffan fortfarande.

#14 Bästa vore om de fick para sig ordentligt över natten iaf, när du ser att hon är less på honom så sära på dem=) Råttor parar sig jättemånga gånger i typ 3 sekunder åt gången=)
Qui dormit, non peccat
Ja okej. Jo jag märkte det, tänkte vafaen, det går ju skitfort! Typ två sekunder åt gången och så två minuter paus (putsa sig lite :p) och så igen.. Jag lägger dem nog i samma över natten, bara för att vara på den säkra sidan :) hon är intresserad av honom ännu, de vilar bara för tillfället :)