Hostig råtta
En av mina tjejer (1 år och 7 månader gammal) började nysa i vintras. Jag provade alla huskurer som finns att läsa om på RiF (rooibos, salvia, vitlök, vitaminer, honung, inälvsmat mm) men hon fortsatte nysa. Buren står varmt, dragfritt och det är inte dammigt, så det måste vara nåt virus eller liknande.
Efter några veckor åkte jag med henne till Ahlbergs och lät veterinären titta på henne för säkerhets skull. Veterinären sa att hon var fin i hull och päls, lät bra i lungorna och verkade pigg och glad. Hon har hela tiden ätit bra och varit i god form så han tyckte inte att det verkade vara någon fara, han trodde att det var nåt envist förkylningsvirus och att hennes slemhinnor inte hade hämtat sig. Jag fick lite tips på hur jag skulle optimera miljön med luftfuktighet och gjorde som vetten sa.
Det gick några månader och hon har inte nyst så mycket men ibland. Burkamraterna har också nyst någon gång ibland, vaknat med poryfyrin i ögonen någon enstaka gång och en tjej rosslade en morgon men sedan aldrig mer. Alla har varit pigga, ätit med bra aptit, haft bra hull och fin päls, så efter samtal med olika uppfödare och veterinärer bestämde jag mig för att inte oroa mig för nysningarna.
Imorse märkte jag dock att hon som har nyst mest hade börjat "hosta" eller vad man ska kalla det. Nu tar hon i ända från magen när hon nyser och hon nyser mycket oftare än innan. Det låter slemmigt och man märker att hon kämpar när hon tar i och hostar. Hon är fortfarande pigg, har ätit ordentligt (potatispuré med kyckling, grönsaker och frukt) och druckit rooibos med salvia, honung och vitlök. Just nu sitter hon i mitt knä och mysknastrar men jag blir så orolig när hon låter sådär. Det låter inte som rossel men det är nog något i lungorna som besvärer henne eftersom hon tar i så när hon hostar/nyser.
Vad ska jag göra? Är det jag som är överbeskyddande eller borde jag göra nåt mer? Många säger ju att så länge allmäntillståndet är bra så behöver man inte åka till veterinären och hon verkar ju vara i fin form, men är det verkligen okej att låta henne hosta sådär?

Putt

Det låter inte som om hon rosslar.. Kan hon ha fått vätska i lungorna? (Det var en fråga lika mycket riktat mig, TS och andra som läser detta) Jag skulle åka direkt till veterinären om det var ett något som jag bekymrade mig så pass mycket över.
En del infektioner och inflammationer kan angripa ett djur snabbt utan att det hinns med att ses via allmänna tillståndet. Och råttor är väldigt bra på att maskera ting, djur i allmänt, och det är även möjligt att hon inte är så pass sjuk än. Men det betyder inte att hon inte behöver veterinärvård. En akut lunginflammation kan döda på dagar.. Och om det är vätska i lungorna behöver hon vård.
Är det inte bättre att åka en gång extra till veterinären? Det är svårt för oss på andra sidan av skärmen att höra på vilket sätt hon låter och hur hon beter sig när du skriver att det verkar som om hon hostar. Ett scenario kan även vara att det är något annat som har fastnat i luftvägarna och att det inte kommer upp. En råtta kan inte kräkas eller hosta på så sätt som vi gör..
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#2 Tack för ditt svar! Ditt resonemang låter klokt!
*Puttar upp för fler tips*

Jag tycker absolut att du ska kontakta veterinären för att be om nyråd. Anledningen till att jag tycker det är dels för att som jag nämnde redan i vintras inte kan vara en vanlig förkylning eftersom den höll i så pass länge. Och om det var ett virus har den aktiverat något som nu spökar, tex CAR eller Myco som man inte kan bli av med helt men stävja med antibiotika innan det förvärras och i värsta fall sätter ned råttan så pass att det inte hjälper om man sätter in det försent. Det som oroar mig är "hostan" vet många som använt ordet hosta vid lunginflammation. Det behöver det Absolut Inte vara i ditt fall. Men att hon bukandas är hursomfaller inte bra.

#4 Tack Nicciz, det avgjorde saken! Hoppas att vetten tar mig på allvar denna gång, du hade ju rätt från början och jag kände på mig att det skulle bli värre..
Någon som vet en veterinär i Stockholmsområdet som är duktig på råttor och som har öppet på helgerna? Ringde Ahlbergs nyss men dom har inte helgöppet :(
roslagstull har jag bara hört gott om och min vet har kontaktat dom för råd vid ett par tillfällen när jag kommit in med råttor. ring o kolla om de har öppet.

#5 Hur illa är det? Det är inte mitt råd att avvakta egentligen. Men roslagstull är fruktansvärt dyrt och det är sällan dem som är bra på smådjur är där. Det kostar runt 900 för ett besök och medicin på en vanlig dag så har ingen aning om vad det kostar på helgen.
Har skickat ett mail!

Tack för tipset om roslagstull! Jag letade upp deras hemsida och dom har öppet till 16 idag men stängt imorgon, så jag ska ringa och kolla om dom har några akuttider idag och om någon som har bra koll på smådjur är där idag. Svårt att säga hur illa det är, hon har ätit med god aptit idag också och verkar pigg, men det låter illa när hon "hostar". Det kan få kosta vad det vill egentligen, jag har sparat ihop en kassa speciellt till råttorna för just sånahär saker och jag vill inte att hon ska bli sämre, men om någon vet nåt annat ställe som är billigare men lika bra så tar jag gärna emot fler tips eftersom jag trots allt är "fattig student".
#9 känns mycket bra att läsa att du är så ansvarsfull och mån om dina råttor att du struntar i vad det kostar. Man blir glad av sånt, det finns alltför många råttägare som väntar för länge med att ta råttan till veterinär för att det kostar för mycket och de ska se om det kanske blir bättre, och så blir det kroniskt eller i värsta fall dör råttan..
Så tio poäng till dig! Och lycka till!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Uppdatering:
Efter mycket ringande hit och dit bestämde jag mig för att åka till Upplands väsby vars djurklinik hade jouröppet på akutmottagningen. Dom stängde egentligen kl 16 och i receptionen skrattades det lite åt min "hostande råtta" så alla hundar fick ju gå före och tillslut var klockan 16. Jag fick vara lite envis men fick träffa veterinären när hon var klar med hundarna runt 17.
Veterinären gjorde ett väldigt bra intryck på mig, hon var noga med att fråga om symtom och utställningar och födelsedatum osv, verkade ha bra koll på råttor. Vi diskuterade CAR eftersom den bakterien verkar vara på tapeten och hon pratade även om mycoplasma och pneumoni. Kahlo hade biljud från lungorna just när hon hostade till, men veterinären var glad att jag kom in så tidigt för det hade inte hunnit bli en ordentlig lunginflammation än.
Jag tjatade om att jag ville ha bactrim eftersom jag fått höra från en uppfödare att det var viktigt att få, men veterinären tyckte att vi skulle prova baytril som tar på ett bredare spektrum. Hela flocken ska behandlas och nu har jag alltså fått Baytril som ska ges i munnen morgon och kväll i tio dagar, var och en har fått noggranna ml-anvisningar efter kroppsvikt.
Jag har gett första dosen nu och det var inte populärt men det gick bättre när jag duttade lite honung på munsprutan :) Hoppas dom blir friska nu, annars tyckte veterinären att jag skulle komma tillbaka och prova nåt annat antibiotika.
Vad tror ni, låter det som en vettig veterinär och en bra behandling?

Jag höll för övrigt på att smälla av när jag fick höra priset: 1.650 kr! Varav 800 kr var ren jouravgift eftersom det är lördag, men man vill ju inte vänta ända till måndag liksom, dom hinner ju få hela 4 doser medicin innan måndag! Jag tackar mig själv som långt innan råttköpen började spara ihop en veterinär-summa till råttorna, men nu börjar den sina så jag hoppas att jag inte behöver åka tillbaka innan nästa studiebidrag betalas ut ;)
Vilken tur att du envisades och att veterinären gick med på att titta på din råtta.
Jag tycker det låter som en bra behandling, och fick du goda vibbar av veterinären var det bra. Men priset, ojoj! :O
Jag åkte till vetten en söndag med min ena hona, och jag var inne kanske femton minuter, vetten visste ingenting, verkade livrädd för råttan och visste inte ens vilken medicin man kunde ge råttor. Alltså fick jag inget ut av besöket, blev bara 750 kr fattigare.
Jag tror det är viktigt att man lyssnar på magkänslan när det gäller veterinärer. Och så ser man ju också hur van vetten är med råttor.
Håller tummar och tår för att alla blir friska! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Men shit vilket pris!
För 2 besök och 2 omgångar med medicin hos Älvsbyns djurklinik har vi bara fått betala kring 400:-! Att veterinären (Bodil Fåk) dessutom är riktigt duktig och älskar råttor gör inte saken sämre.
Hoppas råttorna kryar på sig, vi håller alla tassar och tummar som går att hitta här hemma :)

Valet av antibiotika var rätt, det är ett bredspektra och jag tycker personligen att det är ett betydligt bättre antibiotikum än bactrim. Baytril "rensar rent" och dödar det mesta på de flesta ställena medan Bactrim dödar några på specifika ställen.
Om du nu efter att ha gett alla dina råttor Baytril, inte tar in några nya på två månader och inte besöker några utställningar så får du din alldeles egna trygga karantän. Det låter bra va? *ler* Dock kan jag varna för att du med 99,5% kommer få mycoplasma igen då 99,9% av alla råttor bär på det. Det enda sättet att bli av med det är att sätta alla på antibiotika och inte ta in någon mer råtta.. Men viruset i sig är inte farligt så länge det inte tillkommer en komponent som får viruset till att bryta ut. Man kan jämföra mycoplasma med munherpes på människan, ungefär 95% av alla människor är bärare men det är inte så många det bryter ut på. Så, ingen panik nu!
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Trist att läsa att din råtta är dålig, men hoppas att det kommer bli bättre nu med medicinering…
MASSOR med pluspoäng till dig för att du sparat ihop pengar till vet. kostnader INNAN du skaffade råttor…
Man blir så glad att läsa att någon faktiskt tänkt ett steg längre än att bara ha råd att införskaffa djur samt tillbehör…
Håller tummarna för att din råttis blir frisk snarast…

Tack för alla snälla kommentarer, det värmer :) Jag hoppas också att hon blir frisk snart, och att dom andra slipper bli sjuka.
Jag är jätteglad att jag inte väntade till idag med att åka till veterinären, det var värt dom extra 800 kronorna i jouravgift! Igår var hostan lite värre så att vänta till idag hade nog känts olidligt och förmodligen gjort situationen värre. Idag är hostan istället lite bättre efter totalt 4 munsprutor antibiotika, hoppas att det inte bara är en tillfällighet utan att det är medicinen som verkligen hjälper. Av detta har jag lärt mig att det lönar sig att tjata på veterinärer och om samma sak händer nån annan gång i mitt liv som råttägare så ska jag vara ännu mer påstridig redan från början eftersom jag har lärt mig att lita mer på uppfödare som jag känner förtroende för än för veterinärer..
Småflickorna hade rat race mellan köket och sovrummet igår men jag lät min hostiga flicka ta det lugnt i sängen. Hon är pigg som vanligt men det verkar ju vara bytesdjurens strategi för att inte bli uppätna då de är sjuka eller nåt sånt, så det kändes bättre att låta henne ta det lite lugnare.
Har ni förresten nåt bra tips för att få ner medicinen? I början duttade jag lite honung på toppen av munsprutan men nu har dom genomskådat det så jag behöver en ny strategi. Är det ok att blanda ut medicinen med lite flytande honung/puré och låta dom slicka i sig det eller har medicinen bättre verkan i koncentrerad form?
Och en fråga till: Borde jag skrubba rent hela buren en extra gång med virkon utöver den vanliga städningen eller har bakterierna kort levnadstid på "dött materia"?

#17 Bakterierna dör så du behöver inte skrubba buren. Fast en storstädning kan man ju alltid göra iaf om du vill det=) Tänk bara på att virkon kan bakterier och virus bli resistenta mot, så klorin är faktikst bättre. Klorin tar död på allt=)
De är lite lurigt att få i dem baytril lösning, mest för att de smakar urk.. har för mig att du kan blanda ut det med det mesta utom mjölkprodukter! Annars så är de bara att ta ett stadigt grepp, in med sprutan på sidan och trycka in medlet=) Ge dem en korvbit eller nått extra gott efteråt istället, funkade bra på mina=)
Qui dormit, non peccat
Jag började också med honung och grejer, men alla mina har genomskådat de mest :s
Så nu är de den hårda metoden, in med sprutan i sidan av munnen och få in det. sen vispa om lite i munnen så de börjar smaska.
Våra har dessutom kommit på att man kan hasa runt i buren med hakan i marken så slipper man få i sig äckelmedlet när man tvättar sig. Så demser ut som små isbjörnar efter dem blivit medicinerade :s
Mandelmassa är supergott och lurar alla mina råttor. De hinner knappt tänka innan de ätit upp :P

Tack för tipsen!
Hehe, mina väntar inte tills de kommit till buren, de försöker gnugga av sig medlet på mina byxor så man får hålla upp dom tills dom har slickat i sig det mesta :P som tur är hamnar faktiskt det mesta i munnen efter lite protester. Det hade varit praktiskt att vara två, en som håller och en som sprutar, men jag är alldeles ensam här hemma så ja kör på vilja och sen belöning ;)
Korv funkade fint på Kahlo, hon verkade nöjd med att få skölja ner äckelsmaken med lite korvsmak så jag hoppas att det blir en positiv inlärning i längden. Småtjejerna däremot (Stella räknas fortfarande dit trots att hon vuxit om Kahlo med sina 380 gram!) ville krypa in under min tröja ett tag och bli lite ömkade innan dom kunde tänka sig att smaka på korven ;)
Smart med mandelmassa Kickan, det borde slinka ner! Blandar du medicinen med mandelmassan då eller hur gör du?
Ja, precis. Jag mosar ner mandelmassan i medicinen i en sked eller liknande.

#22 Det låter smidigt, blir nog en tripp till ICA imorgon ;) så medicinen har lika stor verkan om den är utblandad som när den är koncentrerad? Dum fråga kanske men jag tar inget för givet :P
Ja, det tror jag inte spelar någon roll. Av någon anledning som jag inte minns ska man ju inte blanda det med mjölkprodukter, annars är det fritt fram.