Tidskrävande?
Hej!
Nu är det så att jag har 3 ursöta gerbiler här hemma, som jag faktiskt måste erkänna att jag köpte i "andrahands"val. Tro inte att jag vill sälja dom nu eller att jag inte älskar dom för älskar dom gör jag stenhårt! Men jag valde då gerbilerna FRAMFÖR råttor eftersom att gerbiler inte är så tidskrävande. Jag har jsut nu inte tid med så sjukt tidskrävande djur.
Nu till frågan: Är råttor så tidskrävande som jag tror? :P Vill nämligen skaffa ett par i framtiden.
Medarbetare på fantasy.ifokus

Ja råttor är rättså tidskrävande, de vill ha sällskap varje dag och vara ute o springa. De är som små hundar ungefär=)
Qui dormit, non peccat
Jag gjorde samma som du, valde gerbiler i andra hand för att det inte fanns råttor just DÅ, när JAG ville ha några.
Ångrar det nog nu, jag älskar inte mina gerbiler, jag gillar dem inte ens. Tycker de är tråkiga djur som inte gör annat än gräver i ena hörnet på buren.. Så jag skänkte dem till min sambo som nu håller på och gullar med dem minst två gånger per dag :p
Jag har för tillfället 14 råttor här hemma och jag anser inte att det är så värst tidskrävande. Vi har rutin på vår vardag så det kanske hjälper lite, men jag studerar, arbetar efter skolan, och har två hästar på sidan om det. Och såklart mina råttor. En gång i veckan har jag burstädningsdag, och det brukar ofta vara lördag förmiddag efter att jag vaknat.
På morgonen innan jag går till skolan fyller jag på torrmatsskålarna, tar ca 3 minuter till alla tre burar (brukar göra det medans deon torkar under armarna:p). På kvällen då jag kommer hem brukar jag ha råttorna med mig i soffan framför tv:n, det tar ju heller inte extra tid, det går på samma gång lixom.
Innan jag går och lägger mig sköljer jag färskmatsskålarna och blandar till nåt gott åt dem att äta. Oftast blir det rester från middagen eller nåt. Min sambo byter vatten under tiden. Hela den proceduren tar ca 10 min, beror lite på vad jag lagar åt dem. Efter att jag blandat maten torkar jag snabbt av hyllplanen med en våt trasa så att det inte ska lukta kiss så mycket.
Ca en gång i månaden klipper jag klorna på dem, de är vana med den behandlingen så de sitter stilla och det tar max 20 minuter för allihop.
Så egentligen går det åt ca 15 min per dag för det som måste göras. Sedan bestämmer du själv hur länge/ofta du vill umgås med dem, jag är av den åsikten att råttorna dör inte om de inte slipper ut varenda dag. Klart, jag siktar till det, men ibland går det bara inte, om det dragit ut på jobbet eller om hästarna varit jobbiga och jag kommer hem sent.
Min personliga åsikt är att råttägandet blir precis så tidskrävande som man själv vill, väljer du att ändra inredningen i buren tre gånger i veckan, så visst, då blir det genast mer tidskrävande. Bara du kommer ihåg att råttor är väldigt sociala djur, de vill att matte ska ta upp dem och de vill springa på soffan och busa :)
Sorry för ett långt inlägg, var svårt att få med allt! :D
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Råttor e ganska tidskrävande, men man har nästintill aldrig tråkigt med råttor ^^ hehe .. Det enda som kanske e lite tråkigt e att städa burar å spånt ^^ med d e d ju tråkigt att göra till vilket djur som helst hehe .. Men överdrivet tidskrävande är dem ju inte. Jag har bra kolla på alla mina tycker jag och jag har 13 stycken här hemma så om du bara har 2 eller 3 stycken eller så, så borde det ju inte vara några problem :)

Tack så mycket :) Om de inte tar så mycket tid var det ju inte så mycket att oroa sig över egentligen :P Går det att lämna råttor ensamma över en helg?
Om allt klaffar kanske man skaffar sig ett par rådisar snart, måste bara få mamma att inte skrika i panik direkt när jag nömner ordet :P
Medarbetare på fantasy.ifokus

#4 Går gör det men det är inget att rekommendera. De ska ju ha färskt vatten och färskmat varje dag liksom. Men händer det en gång så klarar de ju sig. Annars så får du väl skaffa råttvakt?
Qui dormit, non peccat

Det går ju att lämna dem, om man ger dem ordentligt med mat å vatten eller ser till att ngn annan ger dem mat å vatten.. Det bästa vore ju om du skaffade en råttvakt när du ska bort, som kan mata dem å ge dem färskt vatten. Sen skulle det vara bra om personen inte e råtträdd å skulle vilja ha dem ute ngn halvtimme eller så iaf så dem får springa av sig d värsta :)
Jag å min bror har ju råttorna tillsammans å passar dem åt varandra när den ena e borta :)
Man bör kolla till råttorna i alla fall en gång om dagen. Ett dygn brukar jag lämna mina råttor, absolut inte mer än det… Mest för att det kan hända något, och då tar det ju så lång tid innan man märker det.
#4: Om inget händer under helgen skulle de säkert "klara" sig, men om de blir sjuka, hamnar i bråk, lyckas fastna någonstans så är en helg väldigt lång tid och risken är att de hinner bli allvarligt innan man kommer hem. Jag skulle aldrig våga chansa när det gäller mina djurs hälsa. Dessutom är det om jag minns rätt insktivet i djurskyddslagen att djur ska ha daglig tillsyn.