Pratglad Råtta?
Nej, jag börjar bli lite fundersam här.
Min ena råtta låter JÄTTEMYCKET.
men efter lite filurande och snackande med andra så tycker vi inte att det låter som rossel eller något konstigt…. bara massor av ljud?
Små gnisslanden, pipanden och.. konstiga läten helt enkelt xD
Hört att råttor är tysta av sig?
Men KAN de prata och ha sig?
För Nalle är verkeligen högljud av sig :s
någonting är fel om de låter. altingen att den inte är nöjd eller har ont osv. det är inget önskat beteende.
Han verkar må jättebra av vad jag kan bedömma - äter, växer, busar som han ska.
Tror isf att han har något annat fel - Han har alltid varit lättstressad och sjukt tjurig av sig.
Dessutom är han sjukt elak mot sin rumskomisp, hoppar på honom hela tiden och ska slåss och ha sig.
Funderar på om det är så att han inte trivs? - men jag är osäker på om jag borde skilja dem åt - ingen blir ju någonsin allvarligt skadad och de verkar ju ha kul med varann.. ibland.
Min ena råtta lät på samma vis för en tid sedan. Pep, gnisslade, skrek mellan varven och var allmänt tjurig. Jag trodde först att hon inte trivdes med burkamraterna, för hon åt, drack, bajsade och lekte som vanligt. Men så visade det sig att hon hade en fraktur i svansen som antagligen gjorde väldigt ont. Det fick hon av ett lågt fall, så passa upp, din rådis kan ha ont nånstans. Det räcker med att han ramlat en liten bit ner, klämt sig nånstans mm.
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
# 3
Vad killen sa så var e kollade av vetärinär innan ja fick hem dem - och då var dte inget fel.
Han har ven betett sig såhär HELA TIDEN så jag undrar jag? :s
men får väll kolla upp det.

Råttor är inte djur som låter mycket, om de låter som du besrkiver så skulle jag gissa på att den är sjuk eller skadad eller stressad. Så något galet är det om han oxå hoppar på sin burkamrat.
Qui dormit, non peccat

Min ena tös piper mycket hon med. Fast det är främst när de busar. De har ofta lite maktkamper där den ena lyckas trycka ner den andra på rygg och sen blir det tvångsputsning av. Då märker jag att min ena piper väldigt lätt. Tror inte att hon har ont, egentligen, för ibland så når inte ens den andra honon fram med tänderna, men hon gör det nog för att protestera lite. Hon piper dock nästan aldrig när jag tar i henne eller när hon klättrar eller så, så jag tvivlar på att hon har ont. Hon kanske bara är pratglad? Åsikter?
#5 Kan de låta mycket när de är stressade? För jag tror starkt på det isf.
Han har somsagt alltid varit lättstressad av sig.
#6 som du sa, hon piper antagligen för att protestera :P

#6 Hon piper antaligen för att hon har gett sig men vill protestera lite ändå=) De är inget att bry sig om=)
Har sj en hane som piper om det är något, han är en pratglad kille=)
Qui dormit, non peccat
jag har oxå en väldigt osäker hane som skriker högt när det är lite gruff i buren.

På tal om ljud så kan väl ändå tandgnissling vara ett tecken på att råttan trivs va? Med tanke på att #1 sa att det inte är ett önskvärt beteende. Mina små gullungar har lite sådana "tysta" ljus för sig ibland. Lite gnissel, lite nosande, lite smackande, beroende på. Men det verkar de bara göra när de är jättenyfikna eller förnöjda, aldrig om de är rädda. Så jag tar det som goda tecken. Pipen däremot är helt klart rädsla eller protester. Främst protester. Mina lilla Noja piper sällan men Coco piper ifrån ganska snabbt. Men den lilla damen har i övrigt mycket åsikter. Revirmarkering, o.s.v.
Att dom slipar tänderna, knastrar, betyder antingen att råttan myser eller att råttan är arg… det övriga kroppsspråket visar vilket.
Tex, sitter den lungt med halvslutna ögon och blir kliad samtidigt så är den nöjd.
Om den har uppburrad päls, stryker sig mot saker och/eller viftar på svansen så är den förbannad.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fast tandknastrande låter inte som gnissel tycker jag iaf. De låter mer som de tuggar jättesnabbt på hårdbröd eller liknande. Gnisslar era råttor när de knastrar?
Och de är antingen ett tecken på välmående eller ilska som allamej skriver.
Qui dormit, non peccat

Jag tycker mer det låter som om mina hackar tänder. Och lite som när man tappar en gummiboll på parkettgolvet. Det blir snabbare och snabbare mellan ljuden. Intressant. Mina gör det mest när de tycker nåt är intressant eller mysigt. Fast och andra sidan har jag inte sett mina råttisar arga än, de är rätt till freds största delen av tiden. Mycket energi har de och busar gör de hela tiden, men de verkar oftast mest nyfikna.

Pratglad skulle jag inte vilja säga.. men jag har en pipmoster här hemma också, som tycker att allt är jättejobbigt (dvs, när någon petar på henne eller så) xD
Sedan så känns det ibland att de babblar jättemkt, fast med sitt kroppspråk. Min ena tös sitter varje morgon och gnager på gallret för att tala om att jag minnsann måste skynda mig att bry mig om dem :'D
Min ena råtta, Maja, piper väääldigt mycket när hon blir putsad av Luna! Typ som att det gör lite ont när hon putsar men Luna vill ju bara visa att hon bestämmer tror jag :) När hon vaknar brukar hon pipa lite granna för hon blir putt :P
tycker de piper, o prasslar o lever om lite här och var i burarna. tänker inte så mycket på det och jag hör det knapp längre.