Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1620 ggr
Nezumi
0

Köttbullar?

Jag testade att ge en bit köttbulle till mina råttor och vips blev de som galna, bråkade, försökte äta mina händer och kutade runt i hela buren efter mer!

Men är det farligt för dem att äta hemmagjorda köttbullar om de innehåller nermald lök? Har hört att lök och även stekt och kryddad mat ska vara dåligt för dem..

MangoMelon
0

Ja, lök sägs ju vara ohälsosamt för dem, men det är väl det mesta om man äter det i för stora mängder?

Lök finns i de flesta maträtterna, så att komma undan den helt och hållet kan vara ganska svårt. De flesta använder lök som en krydda i sin matlagning, så vadå, ska man vara tvungen att stå och göra speciell mat till rådisarna, när det som e så bra med dem är att de äter rester?

Jag har nog gett köttbullar till mina råttor, men man behöver ju inte stoppa in två per råtta.. Allting i rimliga mängder brukar jag säga.

Sedan finns det nog några livsmedel jag inte ger till mina råttor, som tex. rödlök (ger det inte övht), chili, och annan starkt kryddad mat. Vi brukar ganska ofta äta hot chicken wings här hemma, det ger jag inte heller, för det är nästan för starkt för min mun :p

Ge du några köttbullar bara, de verkade ju gilla det ;)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

cosmonita
0

Nej det är inte farligt, som MangoMelon säger så ingår ju lök i många maträtter och det är inte farligt i rimliga mängder i mat.

hus-musen
0

Tillagad lök är inte lika farligt så de kan äta lök i små mängder utan problem. Kryddor är inte heller farligt,  det man ska akta sig för är salt och dåliga fetter!

Så ge dem hemlagade köttbullar=) Mycket bättre än de köpta!

#1 Mina älskar starka kryddor som chili och liknande, sånna där chicken wings är månadens höjdpunkt i min bur=) Dessutom så är chili antiinflammatoriskt och ett ämne i chili frisätter endorfiner så de blir glada=) Både peppar och chili hjälper till så att man kan ta upp mer näring ut maten=)

Qui dormit, non peccat

MangoMelon
0

#3 kan man ge dem de där starka chicken wingsen? :O jag som såå många gånger funderat över hur mycket de skulle tycka om dem, men jag har inte vågat prova eftersom det redan bränner i min mun när jag äter dem, deras munnar e så mycket mindre lixom.. fast de tar mindre tuggor oxo förstås :p

Näe, jag tror inte på dig förräns fler säger att de gett wingsen :p jag e för mesig :/

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

hus-musen
0

#4 Om de inte är vana vid starka kryddor så kan de få diarre precis som människor kan få. Så ge dem inte så mycket på en gång och vänj dem vid kryddor långsamt så klarar deras magar av det utan problem=)

Alla råttor kanske inte tycker om kryddat, en av mina älskar det verkligen, han stjäl chilikryddade majschips om vi har sådana eller kyckling eller något annat kött=) Men de får inte bara välkryddat utan ris eller något annat till som lindrar kryddan oxå=) Vet många som ger kryddad mat helt utan problem=)

Qui dormit, non peccat

Nezumi
0

Vad bra då vet jag.. Våra köttbullar är iofs ganska välkryddade, precis som all annan mat vi lagar ^^  Kan ju testa lite i taget i små mängder..