Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3848 ggr
[Dandelion1000]
0

Aggressiv råtta

Nu har jag börjat få panik över att min ena råtta är jätte aggressiv.

Så fort man öppnar luckan så springer hon alltid fram och biter mig. Jag får absolut inte röra henne för då blir hon galen. Det har varit såhär ett tag och jag har försökt massa saker för att få henne sluta. Jag och min kille har gett mat genom gallret. Och nu när man sticker in fingrarna tar hon tag i fingret och håller kvar där.

Idag tog mitt tålamod slut. Skulle tvätta byttan hon låg i så jag puttade försiktigt bort henne från byttan. Då biter hon tag i mitt finger tills blodet började rinna på mig. Min kille blev helt galen och vi tvättade såret med alsolsprit.

Nu vågar jag knappt stoppa in fingrarna i buren. Hon är jätte snäll mot de andra råttorna med sover ofta ensam nu för tiden.

Blev jätte orolig då min kille sa att råttor kanske är som hundar, att hon har fel i sitt lilla huvud. För hundar som är aggresiva avlivar man.. Kan det vara så illa?

Dom andra råttorna är hur snälla som hellst och det är inget problem..

Just ja, hon har ett litet sår på huvudet vid örat som hon måste fått när hon bråkade med sin syster. Kan det vara så att hon har ont? Håret har börjat lossna på det stället och hon är lite röd men inte svullen. Kan det vara orsaken?

Vill jätte gärna ha hjälp.. Vet inte vad jag ska göra..

// Kammi

[Dandelion1000]
1

Puttar jätte mycket

Allamej
0

Någonstans tror jag att du redan vet svaret… ingen vill säga det eftersom det är så jäkla jobbigt varenda gång… Men det är med råttor som det är med hundar ja…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Dandelion1000]
0

#2, nej började gråta nu.. Så det går inte att rädda henne?

Mymlan
0

Jag skulle avliva sådan råtta.. En råtta ska inte hugga så blodvite uppstår.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

KickanW
0

Egentligen ska man reagera första gången en råtta biter, för det ska de inte göra. Antingen är den sjuk och har ont eller så är den aggressiv pga för mycket testosteron.

Tyvärr brukar man ofta avliva såna råttor men om du absolut vill ge den en chans skulle jag satsa på en rejälj veterinärsundersökning och/eller kastrering.

[Dandelion1000]
0

#5, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ! Hon är min första råtta. F****N

Tårana bara rinner just nu. Min älskade sötnos..

KickanW
0

Oj förlåt, är det en hona? Då är ju testosteron-grejen utesluten och då hjälper det alltså inte att kastrera.

Då är nog enda förklaringen att hon är sjuk på något sätt, så ta henne till en veterinär och om han/hon inte hittar något bör du nog avliva.

Beklagar.

Ladyinred
1

förstår att det är jobbigt, men man ska ju inte behöva vara rädd för sina husdjur, jag hade oxå avlivat en råtta som betedde sig sådär.

hus-musen
0

Jag hade avlivat, en råtta ska inte bitas.

Qui dormit, non peccat

cosmonita
0

Tyvärr finns det råttor som är aggressiva och det är så gott som omöjligt att göra något åt, din råtta låter som ett svårt fall som jag skulle ha tagit till veterinären för avlivning. Synd att din första råtta blev sån Gråter

Råttorna har vi för att de ska vara sällskap och våra vänner. Om en råtta hellre bits och försvarar sitt revir så mår ingen bra, varken du som vill ha en vän eller råttan som blir ensam och fruktad.

[Dandelion1000]
0

Hon var snällare idag.  Mycket snällare, kunde ta upp henne och allt. Är det ett bra tecken?

[GlittriGris]
0

hon kanske bara hade en ''vara dum'' period , för hoppnings vis :)!

cosmonita
0

#11 Det är upp till dig att bedöma, ge henne utrymme och närma dig försiktigt så att hon får nosa på dig flera gånger. Börja med att låta henne nosa flera gånger innan du tar upp henne. Låt henne nosa på dig först och sträck sen in något hon gillar att äta. Det är en bra början.

[Dandelion1000]
0

Hoppas verkligen att hon hade det..

#13, tack för tipset..

monsi
0

Okej! Har haft en råtta som din.

Hon var hemsk bet så ini norden.

Satte henne i egen bur hadde henne på mig överalt o när jag tog ut henne i början hadde jag handskar när jag tog ut henne.

Hon blev en underbar råtta som förvisso inte alltid var pålitlig för främmlingar  , tack vare det räddade hon mig en mörk kväll när två karlar ville att jag skulle följa med dem.

En tog tag i min axel o skulle börja dra mig med Flames som råttan hette bet honnom i handen flera gånger, så det pissa blod o de drog iväg.

Säger inte att alla råtter som biter blir snälla, tyvärr är det ibland sjukdom mm som ligger bakom bitandet.

Har du köpt den i djuraffär så är hon kanske dräktig o derför extra sur.

Kontakta vetrinär o kolla henne noga så hon är frisk o inte dräcktig.

Lycka till!!

Djuraffärs råtter o råtter som avladts till orm mat har i bland dålig erfarenhet av människor o kan derför bita, för det är vad de har lärt sig är bästa förvar.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

[Dandelion1000]
0

Hon är inte köpt i djuräffären. Vet inte riktigt från vilken uppfödare hon kommer ifrån bara.. :) Hoppas att ja har tur..

Falurven
0

#15: Oj vilken intressant liten historia :o Kunde gått illa det där. Vilken tur att Flames var med :)

Mvh Nathalie

TienMu
0

Hur gammal är hon? Är hon snäll mot sina burkamrater?

Itchy
0

TienMu tog sej nyligen hand om en råtta som har varit i stort sett ohanterbar och inte funkat med vare sej människor eller andra råttor, och som har lämnat ett antal ärr på mina fingrar…

men ngt hände som jag aldrig skulle ha trott om jag inte sett bilder på det…lilla Honey går tilsammans med en flock med honor, och tkr om människokontakt och är en fullkomligt normal råtta, jag är glad att jag inte följde allas råd och avlivade henne, utan väntade lite extra för att hitat ett hem till henne där de hade tid och ork att jobba med henen

(fast det behövdes inte speciellt mkt tid alls)

You can't spell Bitchy without Itchy

silverorm
0

#15 Vilken historia! Räddad av sin råtta!? Vilken tur du hade att hon inte gillade främlingar! Jag skrattade gott åt den bilden.. en arg råtta som räddar sin matte!!FlörtSkrattande Din arga råtta var din änglavakt!Glad

monsi
0

Flames var verkligen min lilla änglavackt.

Hon blev en underbar råtta med lite jobb, en vän som jag aldrig kommer att glömma o har lämnat ett enormt hål i mitt hjärta.

Finns många berättelser om den damens upptåg o bus. Väldigt kära minnen.

Har sedan henne fått m,ånga agresiva råtter dock ingen lika speciel som Flames men de har alla blivit trevliga , endast en fick jag avliva o den hade en tumör i hjärnan.

Kammi ge din råtta en chans.

Kolla så hon är frisk först bara å om hon är dräcktig.

Dräcktiga honnor kan vara totalt livsfarliga, men brukar bli bättre ju större ungarna blir.

Flames fick jag hålla bort med en spaghetti gaffel när hon fick sin första kull o skulle få mat.

Obs! Hon blev tjuv parad första gången, sen visade hennes ungar ett ljuvligt teprament så hon fick några kullar till.

Dock behövde jag inte gafflen mer utan dem fick jag pilla påGlad

LinnLinn
0

Jätte Putt!

Hoppas att det blir bra med din råtta är inte så kunnig i sånt där. Min första råtta dog när den var 1,5 - 2 år gammal av snedskalle. Jag grät länge. Men när Linus och Laban kom så tröstade dem mig. Ingen kan ersätta dem, men de kan bli minst lika goa, och det räcker gott som plåster på såren.

#19, Hur många ärr fick du? Tänkte om jag skulle skicka ett dussin plåster :) har själv fårr några av Debbie. Som vi tyvärr fick ge bort, hon fick ett bra hem där de hade tid och ork att jobba med henne.

Brullebro
0

#15 Vilken hjälte!

TienMu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Honey som jag tog mig an, hon var som Itchy skrev tidigare i princip ohanterbar & hon gick ej att ha med andra råttor & hon högg människor & ville inte bli tagen i alls.Efter lite tålamod så funkar hon nu med mina 4 andra honor och jag kan lyfta henne å sticka in fingrarna till henne utan att hon ens gör en antydan till å bitas eller anfalla.Nu kan ja även ha henne i sängen å hon hoppar runt bland kuddarna som en liten kråka å skuttar upp både på mej å min sambo å fram till ansiktet för å ge en puss. Detta kunde man inte tro när hon kom,då va de handskar som gällde när man skulle ta i henne, så ge inte upp! Tålamod å lyssna på din råtta! Jag tycker det är helt fel att avliva en råtta pgav aggresivitet om man inte först ger det en chans.

Detta är andra gången ja haft aggresiv råtta men lyckats fått dem till lugna gosiga råttor. Så de funkar!

Allamej
0

Då kommer den naturliga frågan. Hur mycket skador ska man få innan man ger upp eller är man alltid en svikare till råttorna om man gör det?

Och #21 Har du kontakt med alla köpare för alla dina kullar på denna Flames? Om inte, hur vet du att dom inte blev aggressiva senare? Väldigt få bebisar är aggressiva.

Och om dom inte blev det, tog deras nya ägare kullar på dom? Hur blev dom ungarna?

Man ska aldrig avla på ett aggressivt djur, hur underbart man än anser denna vara… Fruktansvärt Oansvarigt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

monsi
0

# 25 detta är för ca 10 årsen jag hadde Flames fick nöjet att följa hennes barn o barnbars barn.

Avelen på Flames råtterna avbröts pga de utvaklade tidig mykoplasma på barn bars barnen.

De var alla trevliga o gosiga i tempramentet.

De var alla speciella med några små egenheter som att ta hår i från hundarna o lägga i boet, även exremt familje kära, kunde sitta på alla i familjens axlar kom det sedan en vän över som ville hålla råtta fick de inte gå förlångt bort för då hoppade vissa av dem till mattes eller husses axel.

Skulle alldrig avla på ett djur om jag inte har möjlighet att följa ungarna.

Annars vet man ju inte om de är friska o bra mm o framför allt vet man inte om de får det bra.

monsi
0

Orasker till att råttor kan bita!

1. Felaktig hantering , ex Ta tag i råttan på ett hårt o brutalt sätt hålla fast hårt.

2. Mat ex mata genom gallret kan få vissa att bita i fingrarna, alltid räcka fram något gott till råttan innan man ska ta den.

Har man många råtter i buren kan mat orsaka bråk o den som är hungrigast kan råka bita.

3. sjukdom

4. dräcktighet.

5. flera olika hem

6. osäkerhet

Fins flera ex så fyll gärna på min lilla lista, men detta är vad jag stött på mest av under de över 15 år jag har hållt på med råtter.

O ni som tycker att någotn inte stämmer så är detta bara ex o egen erfarenhet.

På frågan Då kommer den naturliga frågan. Hur mycket skador ska man få innan man ger upp eller är man alltid en svikare till råttorna om man gör det?

Man kan bara göra sitt bästa o använda sitt sunda förnuft,

En råtta som biter mår inte bra, vad det än är som är orsaken.

Att låta avliva en råtta som biter är inte att svika råttan har man gett den en  chans.

Sen hur länge o hur mycket är upp till var och en tycker jag.

Alla råtter som biter går tyvärr inte att få o sluta så är det tråkigt nog.

[Driva]
0

Jag tog över en råtta som suttit själv. Hon var jätteosäker och jätterädd av sig. Det tog typ en eller två månader innan vi hade lyckats introducera in henne i flocken.

Hon har bitit mig, min sambo och min bror. Jag har haft ett par svullna fingrar pga henne. MEN det jag gjorde var när hon bet mig, var att jag gick ut och plåstrade om handen. Tog på mig en läderhandske, sen helt lungt, inget skrik och ingen stress, tog jag helt sonika ut henne ur buren med ett fast grepp. Mycket lungt men mycket bestämt så hon inte kunde sticka iväg. Sen la jag henne på rygg. Och så höll jag kvar henne där tills hon slappnade av, och då menade jag slappnade av, inte bara sluta streta för en eller två sekunder. Så när hon slappnade av tog jag upp henne i och då brukade hon vara rätt lealös i kroppen, alltså inte aggressivt spänd. Så tog jag av handsken och klappade lite på henne och pratade och satte in henne i buren igen.

Innan så sprang hon fram och högg en, även om man inte var i närheten av henne. Och nu kan man klappa på henne när hon ligger och vilar, något som var helt uteslutet innan. Visst jag litar inte på henne, och är alltid på min vakt, men nu kan jag stoppa in händer och greja i buren utan att hon hugger.
Grejen med denna tös är att hon trivs så bra i våran flock, det enda är att hon tycker inte om att bli hanterad. Men hon trivs med livet annars, hade hon inte gått ihop med dem andra råttorna och tjafsat och bråkat med dem hade jag tagit bort henne.

Men jag tar inte bor en råtta som trivs med livet bara för att den inte trivs med mig.

Det blev ett långt inlägg, men hoppas du får ut något av det :D

Ska tillägga att ryggläggningen var/är absolut inget straff för de hon har gjort. Utan det är en markering från mig som visar att jag är högst i rang, jag bestämmer. Det är därför jag kan gå iväg och plåstra om händer, ta på mig handskar osv. Eftersom det just inte är en bestraffning. Det är viktigt också att man håller kvar råttan på rygg tills den är avslappnad, annars blir den bara mer aggressiv och mer rädd förän!

[Dandelion1000]
0

Tack för alla underbara svar.. Ska verkligen jobba med henne. Så länge hon inte blir aggressiv mot sin syster och den andra råttan så kommer jag inte avliva henne. jag har märkt att hon har det upp och ner just nu. Ena dagen är hon jätte trevlig och kommer fram och klättrar upp på armen och sen sätter sig på min axel. Medan andra dagen så ligger hon och bara tittar på mig som om jag vore helt dum i huvudet.

Har slutat mata henne genom gallret eller stoppa in fingrarna. Vilket har hjälp väldigt mycket. Men har lite problem att få killen att fatta det, han vill gärna ge dom gott genom gallret.

Så just nu fungerar det mycket bättre, men vi får se vad som händer.. Ska uppdatera hela tiden Flört

15) Vilken hjälte råtta. Tyst

Itchy
0

jag kan nu räkna 13 st ärr på ena handen, men den andra handen kan jag inte urskilja vilka som är från andra orsaker

You can't spell Bitchy without Itchy

[Dandelion1000]
0

En ny fråga nu; Hon har slutat bita mig och visar inga tecken på aggrisationer. Men mot min pojkvän är hon jätte sur. Hon har precis flyttat hem till hans lägenhet (ca 3 v sen). Är hon sur mot honom för att det är en ny lukt? Eller är det så att hon känner att han är rädd för henne?

Kramis

monsi
0

Hon känner nog att han är osäker o blir antagligen osäker själv.

Be din kille att vissla eller sjunga en sång när han pysslar med henne så slappnar han av o hon kan slappna av.

Sjunga , nynna , vissla gör att man andas o blir atutomatiskt lugnare.

Testat detta många gånger på mina ryttarelever har sett det fungera med bra resultat varje gång.

Annars får han göra som du gjorde när hon var dum mot digFlört

Bra du ghar gett henne en chans o lycka till!

[Dandelion1000]
0

Haha, det alternativet var inte så poppis för honom. :P

Men ska allt försöka få honom att nynna lite iaf. :P

KickanW
0

Prata lugnt fungerar bra också!

TienMu
0

Så här långt har jag kommit me lilla Honey nu…. http://www.youtube.com/watch?v=gUsSdNnqNfs

Å då har hon varit i princip ohanterbar innan fö strax under en månad sedan…de va skinnhandskar som gällde vid lyft å andra råttor gick inte heller….

Mycket stolt över denna tjej!!! Å de vet ja fler som är! ;)

TienMu
0

Ursäkta att ja låter som en smurf men ja e förkyld! ;)

monsi
0

Vilken söt honugs råtta du fick, gör skäl för namnet Honey.

Glad

Bra jobbat med henne.

Som skrivet innan en råtta biter av olika själ, din verkde ha försvarat sig av  räddsla  o osäkerhet.

Ser inte helt säker ut om hon vill njuta helt eller ej du är lite äcklig fort, fast det är ju rätt mysigt ändå att bli klappad.Flört

Hon kommer bli o är säkert redan en jätte mysig råtta.

TienMu
0

#37 precis…hon e fortfarande väldigt vaken å observant….å man måste låta henne nosa först å så innan man bara grabbar tag i henne….men i början va de ju i buren åxå…….brukar ha henne i sänge å då e hon uppe i ansiktet å pussar på en…å hon ploppar å knastrar även då å då….spec nä man pratar själv me henne vilket ja inte ville göra då ja låter som en smurf :) men hon sprattlar inget när man lyfter henne, tidigare så va de raggen som stod så fort man visa sej.

Zessan
0

men har hon varit så hela tiden du har haft henne eller började det bara när du hade henne?

TienMu
0

#39 vilket började? att hon va aggresiv eller att hon blev bättre?

NeverToLate
0

Hejsan

Jag känner igen ditt problem. Jag har en liten tös här hemma vid namn Dooleys som kan göra precis samma saker som du beskriver emellanåt. När jag fick hem henne så var hon en riktig liten ängel både hon och hennes syster Malibu som jag också äger. Men när Dooleys blev äldre så började hon få vissa ryck att hålla på att nafsa och bitas, hon biter dock inte så ofta utan nafsas å tjurar mest.

Min bästis har 1 av Dooleys systrar vid namn Sambuca som är underbar på alla sätt å vis precis som Malibu, men hennes pojkvän äger ytterligare en syster som heter Baileys och hon har också lite häftigare temperament som Dooleys men hon har också blivit bättre efter lite träning.

Jag har inte velat göra av med Dooleys då hon vissa dagar e jätte snäll. Så jag tror att d e som hon har sina "vara dum perioder" eller att hon blir extremt svartsjuk när jag hanterar råttgossarna, hamstern eller andra råttflickorna i den andra tjejburen då råttor faktiskt ganska lätt kan bli avunsjuka på andra husdjur.

Du har inget annat djur din råtta skulle kunna vara avundsjuk på?Annars tror jag bara att din tjej är väldigt osäker och lättskrämd.

Sen är det upp till dig om du vill ha henne kvar eller inte, men man ska ju inte behålla en råtta man är rädd för, då är det värdigare för henne att låta henne gå.

Om du behåller henne så förbered dig på mycket arbete. En råtta som visar agressivitet måste du hålla på med ofta men korta stunder så att du inte pressar den för hårt i början. Sen får stunderna bli längre å längre allt eftersom råttan anpassar sig. Jag hoppas du har tålamodet till att ge henne en sista chans, och jag hoppas att du kan hjälpa henne.

Det finns de råttor som detta funkar för, och det finns också dem råttor som aldrig blir bättre. Men provar man så har man ju i alla fall försökt och skulle det inte fungera så kan man ju iaf trösta sig med att man gjorde så mycket man kunde för sin råtta  :)

Kramar å en massa lyckönskningar Johanna

*Jag ska hålla tummarna för er å hoppas att du ger henne en sista chans*