Pytteliten råtta?!
Hej!
Jag har tre råttor, S, L och M. S och L är köpta ungefär en månad innan M, och är därför några veckor äldre.
Jag köpte M i slutet av December, då var hon 5-6 veckor gammal.
Hon var normalstor för en så ung råtta.
Nu är hon nästan 6 månader gammal, och är fortfarande lika liten som hon var när hon var nyköpt!
Hon är inte mager, trivs med de andra råttorna och är världens mysigaste tjej.
Hon beter sig precis som en råttbäbis. Är lite småklumpig, kan somna precis var som helst i vilken ställning som helst och skuttar runt som en liten tok.
När jag frågade i djuraffären fick jag svaret "Hon är väl helt enkelt en liten individ!"
Kan råttor vara så olika stora? S och L är fullvuxna, medans M fortfarande är lika liten som en bäbis.
Bilden är ganska dålig, men man ser hur liten hon är!

Min råtta är så också, och hon är lekfull och presic samma ålder som sin syster som är mycket större. Prova att väga (gram våg) och se ifall hon går upp.
#1 Jag har vägt henne sen jag fick henne, en gång i veckan. Gör alltid det när jag får hem råttbebbar för att se till att de växer ordentligt :)
Hon har gått upp ungefär 50 g sen jag fick henne. Ligger på 200 g.
Hon äter precis lika mycket som de andra råttorna gör, så jag förstår inte varför hon är så liten!
Vissa råttor är lite dvärgväxta. :) Jag har haft en kull tidigare från en råtthona jag köpte när hon var dräktig. Hon fick en kull varav två ungar var så vansinnigt små att det såg ut som om de var flera månader yngre än sina kullsyskon. De växte till sig rätt bra, men det tog väldigt mycket längre tid än för en normal råtta.
Medföljande bild är på Loppan och Busan. Loppan är den lilla tjejen alltså, och på denna bild är de fem veckor och fem dagar gamla.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#3 För det första: Åh vilka söta råttisar!
Jaha, vad roligt! Visste inte att råttor kunde vara det. Jag har absolut inget emot att hon är så liten, det är bara gulligt. Var bara lite orolig att hon är sjuk eller så, vill ju att hon ska må bra!
Tack för svaret!
Ja, jag tyckte också att det var konstigt och funderade över det till en början, men kom fram till att precis som hos alla andra djur finns det vissa individer som är mindre än normalt. :)
Och så länge hon är glad och pigg och äter som hon ska så behöver du nog knappast oroa dig. :)
Här kommer ytterligare en bild:
Mvh,
Moa
Det som var så extra roligt med Loppan och hennes syster Louise som var precis lika liten och underlig, var att de inte riktigt heller betedde sig som sina normala syskon. När man lekte med dem i buren och brottades med dem och de gjorde sina små glädjeskutt som unga råttor brukar göra, så var det inga riktiga skutt. De gjorde bara yttepyttesmå studs rakt upp i luften och ruskade på huvudet, och när de sprang var det lite si och så med balansen - men de växte ifrån det när de blev äldre.
Mvh,
Moa

#7 Min råtta Siri, den som är lite "under viktig"(?) Hon vill alltid brottas med hennes syster, Siri är Aktiv mycket oftare än sin syster.Fast Siri har bra balans, och hon gör såna små skutt också. :)
#7 Haha ja, precis så gör Muffin! Jag har helt enkelt fått tag på en dvärgråtta med andra ord :)
Skitsöta bilder!
Här finns en bild på lilla Hasse-Lina som jag förbarmade mig över nån gång runt millenieskiftet. (Ba hd, slät, toppörad).
http://i80.photobucket.com/albums/j192/Aremea/R88/Saknade/Skabben.jpg
Hon blev aldrig större än så här, ca 180 gram. (honorna i bakgrunden är 350-400 gram). Med stor säkerhet inavlad och undernärd som bebis. Hämtad på Zoo vid några veckors ålder, full av löss mm.
Levde i två pigga år och dog smärtfritt.
Som sagt i tråden så finns det små råttor, men jag har svårt att tro att de har varit friska hela tiden. Tror det beror på ojämn näringstillgång som foster och liten unge, i kombo med taskiga gener och omständigheter. Precis som man kan få fram extrem dvärgväxt på minigrisar genom undernäring under första veckorna borde det "funka" på rådisar. Hemska tanke. :(
#10 Söt! ^^
Ja, jag har också tänkt att det måste ha något med tidigare sjukdom/undernärd att göra. Det var lite därför jag frågade här, ville vara säker på att hon är frisk och inte har några dolda problem som kan störa henne. Vill ju att min lilla Muffin ska må bra!

#10 åhh va söt xD Lina är ja det:P

jag skulle kunna tänka mig att det eventuellt kan ligga inavel, och kanske det i flera led, bakom och att det är det som har gjort din råtta mindre än normalt. Inavel kan ge en hel del defekter..
Och som tidigare nämnt, undernärd i tidig ålder som foster eller unge.
Man kan tyvärr bara spekulera om vad som kan vara orsaken men om hon äter, dricker, springer, klättrar och leker som andra råttor borde man inte vara orolig för att hon är sjuk. Om du är dock orolig kan du ta henne till en veterinär och få henne undersökt och under tiden kan du diskutera med veterinären vad den kan tro det beror på. Då får man en "pålitlig" och professionell utsago och det kan vara skönt att luta sig mot.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Ja, det har jag också tänkt på. Eftersom hon är djuraffärsråtta så kan det ju hända att hennes mamma är hennes halvsyster eller något sånt tokigt.
Hon är precis lika sprallig och glad som de andra råttorna, äter vad jag vet normalt och är jättegosig. Lite räddare än de två andra när det gäller höga ljud men det vänjer hon sig nog vid.
Tack för svaret!
Innavel behöver inte nödvändigtvis leda till skador, om det sker genomtänkt.
Lämnar ett spår så att jag hittar tråden efter att jag vägt mina honor. :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

jag börjar misstänka att en av mina råttor kan vara dvärgväxt då hon halkat efter sina syskon på senare tid,
(hon ligger ca 40g efter)
och hon verkar inte ha växt alls på 2 veckor…
You can't spell Bitchy without Itchy

#17 Du vet siri (den som var roan) hon ligger efter sin syster :/

men inte så mkt att hon skulle kunna vara dvärg…
hon ser fin ut i kroppen och ligger inte så mkt efter sin syster i storlek
You can't spell Bitchy without Itchy

#15 Inavel som sker genomtänkt sker oftast inte i flera led och behöver då inte leda till defekter, därför jag skrev möjligen i flera led.. Om råttan har okänd bakgrund och kommer från zoo-butik kan man inte utesluta flera fall av inavel och/eller linjeavel då grossister inte direkt har koll på släktskapen.. Att inavla i flera led, eller bedriva linjeavel i stort omfång, kan sedemera i senare led och då i form av olika handikapp. (synliga och osynliga..)
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#19 :P Fast hon känns så liten x)
är det bara jag som inte vet vad linjeavel är?0.o

Inavel är avel mellan far + dotter, mor + son och syskon. Linjeavel är avel där det är minst ett led till mellan råttorna, där det finns en till komponent än vid inavel, t ex kusin + kusin, farbror + syskonbarn och moster + syskonbarn. Jag är inte säker på om avel mellan sysslingar är linjeavel men det är möjligt, det är nog en bedömningsfråga och om man själv vill kalla sin avel för det.
Linjeavel kan förstärka vissa egenskaper som man vill ta vara på och är inte lika riskabel som inavel, dock föredrar jag i såfall linjeavel mellan sysslingar eller kusin + kusinbarn.
#7 de låter precis som min katt som är en inavelskatt (hennes brors är hennes pappa), och dem kattungar hon sedan fick.
Vilda är väldigt liten och har alltid varit, hon har dessutom något fel på bakbenen, vilket gör att hon springer lite lustigt. Hennes kattungar (vars pappa var helt obesläktad med vilda) var väldigt små som kattungar och hade också konstiga bakben, men växte ifrån de sen.
Jag tycker de låter som Thirre säger, inavlels defekter.
inget illa menat, men varför tar man ungar på en missbildad uppenbarligen inavlad honkatt?
det finns ju framavlade dvärgråttor med. i och för sig tror jag inte att grosister har dessa eller om de över huvud taget finns i sverige.
#24 Det var absolut inte meningen att hon skulle få kattungar. Men hon bodde hos min mamma som tydligdn inte var så bra på att ge p-piller :s
Jag skulle aldrig ta kattungar på henne, men min mamma hade tyvärr inte så stor koll och numera bor hon hos min bror.