Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1275 ggr
SHV-Pysen
0

3 frågor

Har tre frågor angående mina råttor;

1. De har till och från lite rött (ser ut som mörkt torkat blod) runt nosen. Verkar inte vara farligt, men varför har dem det, kan det vara något fel?

2. De kan ibland sitta och, typ hosta fast det blir som att dem sitter och rycker en stund, sen är det bra. båda ovanstående har de haft länge och har aldrig varit något störande problem för dem, men varf gör de så?

3. Såg idag på min ena råtta att han fått ljust rött på svansen, ser ut som utslag eller eksem. verkar inte vara störd på det dock. ska man göra nått? det är inte blod iaf, det syns.

tack för svar!

Vippelicious
0

Rött runt nosen tode vara snor, så vitt jag vet. I kombination med hostan bör det ju vara en förkylning.

Dock har jag inga råttor, har bara hängt här lite och har gerbiler men jaja ^^ Kolla upp med andra mer erfarna!

Medarbetare på fantasy.ifokus

hus-musen
0

Råttors snor och ögonsekret blir rött i kontakt med luft. Och i samband med hostningar så kan de vara förkylda.

Ljust rött på svansen? Som ett rivsår eller vadå? håll rent i buren bara så läker de sig själv om de är ett ytligt sår.

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

1. Råttans sekret blir väl rött om det är infektion också, inte enbart i kontakt med luft? Att det behöver vara en komponent till förutom luft..

2. Råttor kan hicka. Tycker mer det låter som det än hosta..

3. Det kan vara utslag, eksem eller svamp och som tidigare nämnt ett rivsår eller liknande.

Vad har du för bottenmaterial i buren? En del kan reagera på torra bottenmaterial. Om man har kattsand i toalådan t ex. Kan vara en allergisk reaktion mot något i buren men då troligen bottenmaterialet eftersom det är det som råttan drar svansen i. Var på svansen sitter det? Jag har som tur är aldrig haft någon råtta med utslag, eksem eller svamp på svansen men sett det i utställningssammanhang. Så jag är nog egentligen inte rätt person att svara på denna fråga..

Kan du inte beskriva de två sista "tillstånden" mer ingående?

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
0

#3 Som jag förstått det så blir råttornas sekret rött i kontakt med luft oavsett om de har en infektion i kroppen eller inte.. Men jag är inte helt hundra på det.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

#3&4

En råtta ska alltid ha en normal porphyrin utsöndring, den märker vi knappt av då det är väldigt lite och dem tvättar bort det bra själva. Vid bakteriell infektion även förkylning ökar utsöndringen. Men det är vid kontakt med luft det blir rött. Alltså, att porfyrin är rödfärgat har inget att göra med just infektionen. Däremot får råttan mer porphyrin vid infektion.

Thirre
0

#5 Tack! En mycket bra förklaring!

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

SHV-Pysen
0

Tack för svar!

Det röda på svansen är utspritt över hela i olika mängder. inga rivsår eller nått, alltså bara som irriterad hud fast han verkar inte bry sig…

Hosta som jag beskrev det låter mer aom hicka, ja, det kan det faktiskt vara! mest troligt..

bottenmaterialet är Toalätt, toaletten kattsand. hade ett annat förut som de började äta av. kan det vara det? tog bort det för typ två veckor sedan. det har däremot inget med två första att göra för det var innan jag hade det.

TienMu
0

Om inte förkylningen går över och råttan även blir mycke röd kring ögon kan de vara en allvarigare infektion å då kan du behöva en ögonsalva utskrivet av vetrinär

Vippelicious
0

Om det låter som hicka, menar du att han klickar när han andas då?

På gerbiler är detta i alla fall ett farligt tecken!

Medarbetare på fantasy.ifokus

hus-musen
0

Om svansen är röd och irriterad så hade jag gissat på svamp eller liknande, lägg ut entydlig ljus bild så kanske nån kan avgöra vad de är gör nått=)

Qui dormit, non peccat

Thirre
0

Även om du bytte ut kattströt för två veckor sedan så kan irritationen uppstå då men inte visas förrän nu. Jag skulle gissa på utslag eller eksem som reaktion, allergi, torrhet eller svamp. Smörj svansen med en antiseptisk mjukgörande salva så länge, t ex Hellosan, eller så finns det salva mot en del svampsorter på apotketet som även är litet mukgörande och antiseptisk. T ex de sorter mot fotsvamp.. Men där behöver man vara litet försiktig så att det inte blir för mycket över på svansen så att råttan slickar i sig det, skulle inte kunna tro att det är nyttigt. (inte några salvor eller oljor..) Man kan använda vanlig matolja om det är enbart för att mjuka upp, då vet man att råttan inte får i sig för mycket konstiga saker. Olivolja tränger inte in i huden så snabbt, bra att ha vid massage. Raps och majsolja tas lättare upp av kroppen och används då bäst vid torrhet.

Apoteket har även ett nummer till en telelinje som behandlar enbart sällskapsdjur och dess vård. Har ej testat denna än men tycker det är ett utmärkt val av apoteket att börja med det eftersom det ändock är skillnad på människans medicin och djurens. Gå in på ditt apotek för att få numret eller sök på internet. Om du inte hittar det numret kan du förslagsvis ringa det nummer som är för "människor" så får du säkert numret via dem. Eller ring ditt apotek så borde de kunna lämna nummer.

Jag har haft några råttor med hicka då och då, de har inte visat något negativt efteråt. Vi har hicka utan att det skulle vara något allvarligt men kanske är det så för andra djur. På oss har de inte enats om varför vi hickar utan det finns flera teorier. När råttor "hickar" så klickar det inte direkt (isf mycket lågt), det låter inte speciellt mycket utan man märker det mest på kroppen. De hoppar till lite och det varar ofta inte mer än någon halv minut, om ens så lång tid.

Om det skulle låta mer, högre, kan man fundera om det är ljud som kommer från nosen, luftrören eller lungorna. Beroendes på var det kommer ifrån kan man avgöra lite mer hur pass förkyld din råtta skulle kunna vara och om det har gått över till en allvarligare infektion eller inflammation. Då behöver den behandling med tanke på "symtomen" tidigare, dvs röd nos och ibland kan de bli röda runt ögonen.