Råttor iFokus

Råttor

Etikettminneslunden
Läst 1268 ggr
MinLillaHamsterJill
0

R.I.P Svante

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

R.i.p Svante som dog i mina armar vid 18.00 tiden idag. Jag vet fortfarande inte vad det var för fel, men han var sjuk sedan i torsdags, tror jag. Han var alltid min favorit, jag är så jävla ledsen att jag bara vill dö jag också, för det var mitt fel att han dog. Kommer aldrig att glömma honom, och han var världens underbaraste. Han blev inte ens 1 år gammal, han skulle fyllt 1 år i juli, men så blev det inte. FAN vad livet suger.

Falurven
0

Varför är det ditt fel? :/

Mvh Nathalie

Micca
0

#1: För att hon (hennes föräldrar) inte gav honom veterinärvård när han var sjuk trots att det är vad lagen kräver.

MinLillaHamsterJill
0

#2 Nej, där har du fel.

Micca
0

#3: På vilket sätt har jag fel? Och på vilket sätt menar du då att det är ditt fel?

Enligt Djurskyddslagen är man som djurägare skyldig att se till att sjuka eller skadade djur ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, alternativt att djuret avlivas omedelbart om sjukdomen eller skadan är svår. Där har du och din familj brustit i och med att råttan trots att han visat sjukdomssymtom och du upprepade gånger fått rådet att ta honom till veterinär för behandling inte gjorde det. Det är ett brott mot djurskyddslagen, vare sig du tycker att jag är elak som påpekar det eller inte.

Bella-R
0

Micca: Jag tror Minlillahamsterjill gott kan svara på detdär själv. Det är en känslig fråga, och för att det inte ska startas något tjafs i en R.I.P-tråd så gör man bäst i att låta trådskaparen själv svara på eventuella frågor.
Min åsikt.

Sov gott lille Svante, han var (och är) jättefin!

*Tröstkram till matte*

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

artdesiu
0

Trist att höra. RIP :/

MinLillaHamsterJill
0

#4 Okej, men du som är så duktig kan väl förklara hur du hade gjort om du var jag. Det fanns inga andra alternativ, och om det dessutom är olagligt att dö så borde ingen leva.

MinLillaHamsterJill
0

Och tack till både Artdesiu och Bella-R. Några som förstår hur det är för ägare att mista sitt djur. TACK!

Micca
0

#7: Det är inte olagligt att dö, det är ett lagbrott att inte ta sina sjuka djur till veterinären vilket var vad jag och många med mig hade gjort om man märkt att råttan var seg, långsam och inte sitt vanliga pigga jag. Har man inte pengar ska man inte ha djur. Nu är du dock minderårig så det största ansvaret faller på dina föräldrar och det är också de som brutit mot djurskyddslagen.

Det som gör mig mest ledsen du i efterhand påstår saker som att du inte tyckte han var sjuk för att försvara dig när du tidigare som svar på att du ska gå till veterinären säger att du inte har pengar till det och därför inte kan gå. Det är tragiskt om du inte inser att det är fel att inte ge sina djur vård. Sen får du gärna förklara vad du menade med "för det var mitt fel att han dog" om du tycker att ni skött det hela på ett bra sätt?

Bella-R
0

#9 Såg du inte mitt inlägg i #5? Brist på respekt att du ska börja ifrågasätta henne i hennes sorg efter sin råttas bortgång. Ta det via PM istället!

Micca
0

#10: Hon frågade vad jag skulle göra och jag svarade. Vill hon ta det i PM hade hon kunnat PM:a också? Men det är kanske inte upp till henne utan upp till dig att bestämma det? Dessutom ifrågasätter jag inte hennes sorg, jag är ledsen över att hon (och du) försvarar att medvetet inte ge en sjuk råtta vård.

Bella-R
0

#11 Eh, jag har inte på något sätt något o göra med trådskaparens döda råtta, och jag har heller inte försvarat att hon inte gav den sjuka råttan vård (som du påstår..). Det ENDA jag har sagt är att det är brist på respekt av dig att ge dig på henne i en sådanhär tråd.

Visa lite sympati! Har du något att säga ang hennes djurhållning så ta det via PM.

hus-musen
0

Återigen, råttan är död och de här är en sorgetråd. All diskution ska tas via pm annars tar jag bort tråden.

Qui dormit, non peccat

KickanW
0

#12: Jag förstår inte riktigt din syn på saker. När jag (i ett annat forum) reagerar över människors hänsynlöshet och sympati är det "för att starta tjafs" men här kan du, utan något problem, visa att du sätter dig in hur en person, som behandlat sitt djur illa, känner och tycker att man ska låta henne sörja i fred. Varför är det okej att försöka förstå personen som gjort fel här men inte i det andra forumet? Varför är det fel att ifrågasätta personens handlande här men helt okej att skriva "ungjävleln borde ha så jävla mycket stryk" i ett annat forum?

(Förlåt hus-musen, jag ska inte diskutera mer. Ville bara ge Bella-R en liten tankeställare.)

Bella-R
0

#14 Att du jämt ska förstöra trådar genom o ge dig på mig :S Jag orkar allvarligt talat inte ta upp samma jäkla sak för sjuttiofemte gången, har du problem med synen så ta en tripp till optikern istället, jag har redan förklarat samma sak minst 5 gånger vid dethär laget. Bara för att tråden där du tjafsade nu är låst, så betyder inte det att det är acceptabelt & gå in i denna tråd o tjafsa på mig.

Jag repeterar återigen vad jag sa i förra tråden "Du förvränger mina ord till något jag inte ens har sagt, sluta med det".

Sorry TS för detta OT, kan inte råför att Kickan är bitter nog att ge sig på mig jämt.

CamillaS
0

Beklagar sorgen.. sov gott Svante. :'(

empan-hampus
0

Beklagar, vila i frid <3

BRAGO
0

Vila i frid Svante.

Ladyinred
0

varför anser du att det är ditt fel?

[Dandelion1000]
0

Rip Svante, du får du nog bra i råtthimlen.