färg ?
du har väldigt mörka bilder, men skulle nog säga svart. ta några i dagsljus för att få en rättvis färg på korten.
#4 Fel tråd kanske? ;P

Jag skulle bekräfta svart och mink, dessutom ser det ut som en angenäm minkfärg.. *dreglar*
En svart, black, är oftast inte selffärgad utan har en silvrering, dvs. att råttan har flera vita strån jämnt fördelade i den svarta grundfärgen och kan då göra att råttan inte ser helt svart ut. Många black har sällan den djupa, skarpa korpsvarta färgen som de ska ha utan de kan vara lite gråare, dassigare i färgen. Kanske är det detta du menar med att den inte ser svart ut? På bilden ser råttan dock ut att ha en bra svärta.. Men som tidigare påpekat, dagsljus ger bästa realistiska ljuset och bilden som finns är ganska mörk. Min preliminära utsago är dock silvermink och silverblack på dina råttor.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
jag får fixa en ny bild då :D
Jo, han ser ut som en "dålig" black, väldigt silvrerad.
10 kan vi inte låtsas att han är mink ? :D
Nej nej, roans har teckningarna striped eller husky.
okej, han har blivit väldigt mycket ljusare sen han kom ändå :O
Han har nästan samma färg som mink brorsan det är inte mycket skilnad alls :s

Den mörka "masken" syns tydligt på bilderna att det är ett resultat av pälsbyte. På huvudet, där andra nyansen är, ser man att pälsen är mycket mer "ullig" och bebisaktig. Dina råttor är inte gamla? Två månader eller strax över skulle jag gissa pga pälsbytet.
Jag funderar.. Vad har råttorna för färg som ligger på stamtavlan? Vad har föräldrarna för färg och led bakom?
Jag har kikat om på de kort som fanns innan, och de nya, och skulle nog nu hålla med om att det kan vara en annan färg än silver black. Något som det ser ut att kunna vara, och med hjälp av din beskrivning, är russian blue men då måste man veta vad som finns på stamtavlan. Denna färg ploppar inte bara upp i kullar.. Det skulle även kunna vara en chocolate med blågener.. Därför är det viktigt att veta vad som ligger bakom.
Om du inte vill skriva ut det offentligt kan du maila mig så lovar jag att ge ett större utlåtande.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Han har ingen stamtavla men hans mamma är augoti hooded och hans pappa är kolsvart utan ett enda litet silver hår men sen vit på magen (kommer aldrig ihåg vad det heter) Han har syskon i ungifär alla färger utom augoti vilket jag tycker är konstigt då hans mamma är det :D
Det var endel ungar som var blå hooded och sen var det svarta och champange det var en riktigt salig blandning men det var inga roans. Det är syn att jag inte vet något om föreldrarnas föreldrar :(
Det var två mink och två som tydligen skulle vara svarta men den andra ljusnade oxå som tusan :S
Han blir 7 veckor på fredag.
kan vara så att minkanlag har förstört den svarta färgen helt enkelt då.
vad synd :(
Kan han annars se lite "dassig" ut för han ändrar päls ?
Han är mycket mörkare i ansiktet typ :D

Jag skrev fel.. skulle vara två månader eller strax under..
Jag ser att han blir mörkare, efter pälsbytet, eftersom den ulligare pälsen som är som en hätta på honom är ljusare.
Jag ger inte upp, detta är en gåta som skall lösas. Jag tror inte heller han är en silverblack, om man skall döma efter korten och ta hänsyn till infon. Jag tror heller inte att det är minkanlag som har förstört den svarta färgen, det funkar inte så om råttorna skulle komma från zoo-butik eller har härkomst därifrån. Fördelen med aveln, den enda, som pågår hos grossister är att färgerna, generna, kan agera relativt ostört. De ljusare färgerna dyker upp mer naturligt och man får inte problemet med förstörda färger på samma sätt.
Kan du ta ett kort på råttans mage? Då får jag se om han är en roan husky.. Det skulle kunna förklara hans ljusare variant av svart då roan inte är korpsvart utan mer sotsvart innan blekanlaget husky har börjat synas då de ljusnar.
Men Thirre, kan du då förklara för mig hur husky-teckningen betett sig eftersom råttan är helsvart i ansiktet och tecknad långt ner på magen, någon så "felaktig" teckning har jag då aldrig sett tidigare.

Mitt uppfattning är att husky är det blekanlag som gör att råttorna ljusnar och kan med ålder bli vita, striped och roan är teckningen. Men jag skall erkänna att jag inte har stenkoll på detta efter de lade till husky i standarden, förr i tiden pratade vi bara om striped och roan. Roan ser i lekmannaögon ut som en american berkshire utan bläs.. men med en strimma upp i ansiktet, som ett upp och nervänt V från hakan. Men nu när jag gick igenom bilderna igen ser jag att råttan har tassar som på en europeans berkshire och det låter rimligt då pappan var det.
Så glöm kort. Men jag står fast vid att det inte ser ut som en silverblack. Bästa sättet att reda ut gåtan är att träffa djuret i verkliga livet.
Jag kollrade bort mig eftersom jag helt var insnöad på färg..
Nöjd KickanW?

råttan är inte en husky roan, den har helt fel teckning för det. Däremot så ser den ut att vara eubk om man tittar på tassarna.
Qui dormit, non peccat
#21: Hur menar du nu, jag vet inte alls hur standarden sett ut tidigare så du får gärna berätta.
Som det är nu heter ju blekanlaget roan och de teckningar som kan vara roan är husky och striped… Och de är mycket mer tecknade (alltså mer vitt) än denna råtta.
Jag tycker absolut den ser silver ut, vissa av stråna är ju vita… Eller är det blixten som luras?

#22 Det var vad jag skrev i inlägg #21.
han är eubk och blixten luras en hel del
Vad i H…
Nu är han svart som tusan igen ! det är något skumt :

#26 han kanske var mitt i ett pälsbyte? Då kan pälsen bli lite lustig=)
Qui dormit, non peccat
Men igår såg han mink ut och nu kol svart :D det är skit skumt :

#28 nee så mycket ändras inte färgen, ursäkta men är du säker på att du kollar på rätt råtta?=)
Qui dormit, non peccat

#23 Det var bara för ett par år sedan som Husky tillkom i standarden, då roan och striped kom in i standarden också. Tidigare pratade man bara om, innan detta blev standariserat, striped och roan. För mig är striped en teckning som i ovana ögon påminner om om en hooded men med bläs, öppen haka och utan teckning som går ner på frambenen. "Sadeln" är så klart lite bredare på min uppfattning av striped. Jag vet inte om det går fram min variant av striped.. förklaringen.. Men jag antar att det är densamme då du säger att striped finns kvar som teckning. Och förklaringen till min uppfattning av teckningen roan finns i tidigare inlägg.. påminner om american berkshire.. men gissar då på att den numera husky är densamme som min roan..
Det fanns för inte så många år sedan en råtta som tog flera cert som american berkshire. För en domare fick hon inga, trots flera försök, eftersom den domaren trodde det var en roan och inte american berkshire och var då naturligt inte berättigad till certifikat. Helt plötsligt var råttan borta från utställningar, trots tidigare väldigt ihärdiga utställande och ägaren kom med andra råttor, undrar om råttan helt plötsligt började bleka.. 
Detta kan också ha en inverkan på min förvirring. Men jag har aldrig hävdat att jag kan detta med roan, husky och striped efter den, för mig, mycket konstiga standardiseringen. För mig är det fortfarande striped- och roanråttor jag ser, inte striped- och huskyråttor med roan som blekanlag.
Men du har nu klargjort det för mig! Har tidigare inte fått någon vettig beskrivning eftersom de jag snackar också har en liknande uppfattning som jag då de var med "förr"…
nej, det är stor skilnad i deras beteende, jag har kollat rätt råtta.
Vet inte om kanske ljuset i rummet lurar mig eller nått :
Hello.
Nu har jag kikat ORDENTLIGT.
Han har mörknat en del igen (kanske bebis pälsen spökade ? :O) och när jag särade på pälsen så hade han mycket vita strån så det är nog bara jag som lurats lite av bebi pälsen haha. Han är nog silver black ändå :D