Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 877 ggr
xLillaMy
0

Herregud! han blöder ur ögonen?!

Tog just ut min ena råtat då jag tyckte att han skulle ha chans att se världen utanför med. Han strövar omkring lite (i sele) men när jag tar upp honom så är det blod i pälsen runt ögonen!
jag är sjukt rädd - vad har hänt liksom?
och vad ska jag göra?
det blöder visserligen inte, men det ser inte allt för grannt ut,,, hjälp?

Om det skulle göra nån skillnad så ska jag tillägga att han är albino.

Itchy
0

råttors tårvätska (och snor) blir röd vid kontakt med luft…

det kan inte vara det du misstar för blod ???

You can't spell Bitchy without Itchy

Micca
0

Det är inte tårvätska (Porfyrin) då? Det blir nämligen rött vid kontakt med luft.

xLillaMy
0

Åh, det visste jag faktsikt inte!

Men det är inget farligt då? Ska jag badda bort det med kokat ljummet vatten eller ska jag bara låta det vara?

Itchy
0

låt det vara :)

han putsar nog bort det själv

You can't spell Bitchy without Itchy

KickanW
0

Precis som jag tjatar om på alla som redan släpper ut sina råttor på marken utomhus - På de flesta ställen i Sverige är det fortfarande väldigt kallt på marken, även om solen gör det varmt i luften.

Din råtta blev antagligen nerkyld och snorig just pga det.

Falurven
0

När mina råttor vart ut, vilket var idag första gången i värmen, så fick dom bara sitta i mitt knä eftersom marken är kall xD Jag brukar tänka på det där jag med.

Mvh Nathalie

KickanW
0

#6: Precis, i luften är det nog tillräckligt varmt nu, så i knät eller träden kan de ju få sitta ett tag. Men marken är svårt att veta om den är tillräckligt varm.

niffen
0

Dessutom så kan det blåsa lite här och var, så man ska inte lämna råttorna heller, utan det är bra om man har dom i knäet, så man själv skyddar lite för blåst  :)

xLillaMy
0

#5 Ojdå, trodde verkligen att jag kunde släpa ut honom.
men jag ska tänak på det,