Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 615 ggr
xLillaMy
0

Rossel!! :'(

Min rådis rosslar, jag är nu ganska säker på det…

Frågan är vad jag ska göra?
Att ta honom till vetten känns ganska meningslöst då det så vitt jag vet inte finns något de kan göra?
Dessutom finns det ingen veterinär här i närheten som tar sig an råttor.

Vad ska jag göra?
Finns det något jag kan göra för att förhindra att det blir värre?
Är detta nått som hindrar honom från ett ''normalt liv''? eller borde jag ta bort honom?

han beteer ju sig som vanligt och verkar inte må dåligt i allmänhet.. men ja… vad ska göras? Vill ju inte pina honom :(

Royalz
0

Snor din tråd lite.. Vad är rossel? Hur märken man om råttorna har det?

Micca
0

Så länge råttan är pigg och inte verkar må dåligt av sitt rossel finns det inte så mycket du kan göra. En fuktigare miljö brukar göra det lättare att andas om du har väldigt torrt i luften och man kan alltid testa huskurer för förkylningar, det gör det i alla fall inte sämre.

Men rossel behöver inte alls vara ett hinder till ett normalt liv, vissa råttor låter när de andas sen de är små och avlider gamla av något helt annat. Har haft töser som rosslat från och till men inte varit sjuka i övrigt eller mått dåligt och ändå blivit över 2 år.

Om han däremot börjar må sämre, uppruggad päls och känns trött och håglös bör du ta honom till en veterinär som skriver ut antibiotika. Då kan det röra sig om ex. lunginflammation och då behövs vård.

Bella-R
0

#2 En fråga bara.. hur fixar man fram en fuktigare miljö? Lät lite knepigt i mina öron :/

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

TienMu
0

Ta honom till vetrinär för en antibiotika kur me en gång innan de blir värre

idisen95
0

maan har buren nära en bunke med vae´rmt vatten i och en handuk över