Fruktträdsgren, barrträdsgren?
Jag vet att man inte ska ha barrträdsgrenar för råttorna att gnaga på för att de innehåller terpentin. Men eftersom att jag bor i Kiruna och vi har ganska ont om fruktträd här så undrar jag om det går bra med lövträdsgrenar, som björk? Björk innehåller inte terpentin, bara sav och det är inte giftigt.
Tror ni det går bra med en björkgren?
Björk går alldeles utmärkt att använda.

Okej, vad bra :)

Björk är tydligen giftigt på vintern, men enligt min ekologi-lärare i skolan så ska det inte vara någon fara för råttor. Han säger att de bara blir sjuka om de skulle äta väldigt mycket av barken.
Annars ska alla svenska lövträd utom ek vara ogiftiga, det är iaf vad jag har läst på flera ställen.
zimzon: Sa han vad det är för ämne som är giftigt och varför det bara är giftigt på vintern?

Det ganska blir bättre om man skalar av barken på grenen?
Har ni kvistar till era råttor?

#4 Nej, han sa inte vilket ämne det var. Men tydligen blir björken giftig för att "skydda sig" mot att gnagare och kaniner ska äta av det på vintern, men då är dte bara om de äter ganska stora mängder som de blir sjuka som sagt. Men jag ska se om jag kan ta reda på vilket ämne det rör sig om. :)
#5 Jag har både kvistar och stora grenar till mina råttor. Men jag tror nte det är någon fara att ge björk för mina brukar iaf inte äta av det. de gnager bara sönder det och bygger bo av det. :)

Jag hittade detta på wikipedia: "Björken är extremt köldtålig, beroende på sin under vintern höga halt av björksocker, vilket fungerar som ett frysskydd."
Det stod iofs inget om att det skulle vara giftigt, men det kanske har någto med det att göra?

Tänk bara på att att så kallat "skålla" den gren ni tar in till era små gosiga rådisar. Alla kvalster som kan finnas i grenarna ute dör vid skållningen. Låt sedan grenen torka helt torr innan den läggs/hängs in i buren.
Jag gjorde det inte en gång till mina möss & de fick kvalster i pälsen.
skålla? att skölja den med skållhett vatten? =)

#9: Precis vad jag menade. Man kan göra det i badkaret om man har det. Det blir då med det ALLRA hetaste vattnet i kranen. Annars om man kan få grenarna i lagom stora längder, så kan de få plats i en hink eller i diskhon i köket. Då kan man ju koka upp vattnet lite snabbt för att skålla grenarna.
#9 okej=)

Jag tror inte att risken för ohyra är särkilt stor när man tar in en gren. Risken är nog betydligt större att de får ohyra när de får springa ute på sommaren (och hur många råttor får ohyra av dte egentligen? Ingen som jag hört om iaf).
Vilda råttor klättrar (oftast) inte i träd, så tar man en gren som inte är precis vid marken så är risken väldigt låg. Dessutom så är chansen liten att en smittad vildråtta skulle ha varit på just den grenen precis innan du plockade den.
Om ens råtta är ute på sommaren så borde risken som sagt vara större för att: Råttan rör sig på stor yta, så att det är större risk att den kommer på ett ställe där smitta finns. Och vilda råttor är ofta på marken så då är risken också större om din råtta är där.
Så jag tycker dte verkar lite överdrivet att man ska vara så noga. Men jag själv brukar bara skölja av och skrubba grenen lite i duschen bla för att få bort eventuell fågelbajs vilket kan ge salmonella.

Okej, bättre att vara lite väl försiktig tycker jag. :) Jag tror ändå att det är ganska lugnt, det har aldrig setts vildråttor här i byn och dessutom tror jag det är lite för kallt och lite för mycket snö för dem för att kunna klättra i grenar.
Tack för alla tips hörni :)

det skall bara vara de tunna risgrenarna (som man har till sopkvaster och påskris) som är giftigt på vintern…lite grövre grenar högre upp skall vara helt ofarligt….vad jag lärt mig

#14 Ja, det låter troligt. Iaf om amn ska tro på det min lärare sa. Att det är giftigt för att djuren inte ska äta av det, och de äter ju för det mesta bara smågrenarna. :)