Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 661 ggr
Ratata
0

Sommarbur

Spanade runt lite i hornbach här om dagen och såg att det nu verkar vara riktigt noja på uteburar till kaniner och funderade då på om det skulle gå att hålla råttorna ute i en sådan bur (med litet nät då förstås) om det blir en varm sommar. Vad tror ni är det en helgalen idé eller låter det inte så dumt? Frisk luft mår väl alla bra av? ;)

[GlittriGris]
0

jag skulle kunna tänka mej en betesbur att ha mina i fast under uppsyn , låta dom vara där nån timme eller så..

Ratata
0

Tänkte mera på en bur som de alltså ska bo ute i under sommaren. De brukar se ut som små hus och ha en skyddad del i trä och en del med nät/galler. Betesbur hade bara fungerat med uppsikt då råttorna säkert hade grävt sig ur den till slut.

teachingbirds
0

Jag fick tipset i en annan tråd om att vända en kaninbur uppochner, med plastbottnen uppåt alltså, så är det fortfarande galler vid gräset, och de kan inte gräva sig ut.

MangoMelon
0

#2 menar du att de ska vara ute dag o natt då eller? :/

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[GlittriGris]
0

3# smart har en kaninbur till salu men om den inte blir såld så blir det väll en ute bur, men bara nån timme och unedr uppsyn såklart :)

[GlittriGris]
0

#4, kollade på blocket förut då var det en tjej som föder upp råtter, uteråtter ute 24!, hon sa att dom klara det mkt bra efter som dom hade så mkt astt boa  med, men jag skulle inte vilja ha uteråtta, tror nog inte heller att ratata har tänkt att ha den ute dag o natt..

hus-musen
0

Visst skulle en sån där stor utebur för kaniner vara skojig, men jag tror att råttorna lätt kan kissa ner och förstöra en sådan om den är i trä. Plus att råttor gärna gnager så buren är ju inte direkt rymningssäker! En bur som är helt i galler är ju säkrare iaf=)

Qui dormit, non peccat

Ratata
0

#4 Tänkte väl mest på dagen, men om det är riktigt varmt på sommaren och buren har en skyddad del som kaninburarna nu råkar ha kanske det skulle gå att ha dem ute någon natt också. Fast jag hade mest tänkt att de ska få vara ute där under dagarna och andas frisk luft då.

#6 Råttorna var väl inte ute när det är kallt ute? :S

Ratata
0

#7 Fast burar som är ombyggda bokhyllor är väl rymningssäkra? De är ju också gjorda i trä.

hus-musen
0

#9 I synnerhet om man har gnagarråttor så är inte bokhyllor nån bra ide som bur då råttorna lätt gnager sig igenom. Men för mina pojkar tex som inte gnager på nått så skulle en bokhylla/garderob i trä funka. O även om de rymmer så är de fortfarande inomhus så jag kan hitta dem! Skulle de mot all förmodan rymma utomhus från en träbur så finns de gott om djur och andra människor som skulle kunna hitta mina älsklingar först så jag vågar inte ha dem i en träbur. Även om jag skulle vilja ha dem i ett kaninslott=)

Qui dormit, non peccat

Ratata
0

#10 Jo, förstår hur du menar, man ska aldrig underskatta de små liven. ;) Att leka med tanken om "kaninslott" (jättebra ord för det jag menar!) är rätt kul, men troligtvis kommer utevistelsen att bestå av en promenad i koppel :(

Idén med kaninburen i #3 var jättebra däremot, den spar vi!