Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1003 ggr
svartmask
0

Stackars lilla koda =/

Jag har två råttor som jag har haft i ett år ungefär, och deras ålder är någon månad mer ändå.

Har dock precis upptäckt små prickar på koda, under pälsen.
Det är över hela kroppen.Nästan lite sår-aktiga.
Men jag tvivlar på att dom har bråkat, eftersom dom alltid har varit snälla mot varandra.

Är det någon som har befarat detta tidigare som kan hjälpa mig med svar om vad det kan vara?

Tack på förhand.

/Sandra

bellepelle
0

Hej!

om det är som sårskorpor kan det vara det min förra råtta hade.. Vi åkte aldrig till veterinären men vi läste på internet att det kunde tyda på matallergi. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad han inet fick äta, men det enda vi gav han var vegetarisk hundmat som Torrfoder och som färskmat fick han pasta, ris, potatis, grönsaker. Jag tror att det var proteinallergi av något slag, dock INTE säker, det var så länge sedan. men mitt tips är att prova att sluta med nötter, frön KÖTT (!) och liknande och se om det blir bättre.

min råtta blev drabbad efter ca 1-1,5 år också.

lycka till!! /Belle

svartmask
0

De har ja inte tänkt på. För vi brukar ge dom hasselnötter, ska testa att sluta ge dom de så får vi se om de hjälper. Tack för hjälpen <3

Allamej
0

Herrejisses… Ingen som ens överväger skabb?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dorkey
0

Nej, sluta inte ge kött.

christ.

Raaata
0

#4 Håller med dig. Kött är ju nyttigt. Det kan väll vara något i köttet eller?Obestämd

Allamej
0

eller skabb…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

RatLover
0

3# precis vad jag tänkte

0# Kliar råttan sig mycket är det förmodligen nån sorts parasit, ring till veterinären och prata med dom. Är det parasiter måste du behandla alla råttor eftersom det smittar.

zyrix
0

Har för mig att råttor med skapp eller löss brukar få såren mer konsentrerat i nacken. Vad har du för botten material brukar du ge dom hö att bädda med?

Allamej
0

Nacken, hakan, ryggen var som helst

bellepelle
0

#4 jag har tyvärr bara haft dåliga erfarenheter av kött, vet att alla här tycker att man är knäpp när man inte ger kött men jag ser ingen anledning. de får protein på annat sätt, och som sagt har jag inte haft bra erfarenheter av att ge kött till mina råttor.

Allamej
0

#10 På vilket sätt har du inte bra erfarenheter av kött till råttor? Berätta gärna för sånt är ju intressant

bellepelle
0

#11 jag syftar då mest på min råtta som fick dessa sårskorpor över hela kroppen. när vi slutade ge honom onödigt med protein så blev det bättre, men aldrig helt bra. Hände samma sak med en annan råtta senare, men jag märkte det såpass fort eftersom det hänt förut och slutade direkt med kött och liknande - han blev helt bra! Nu vågar jag inte prova igen, och jag upplever det som köttet är anledningen till att de blivit så överkänsliga mot protein, för nu ger jag allt utom just kött och detta har inte inträffat igen.

jag vet inte riktigt vad som är så viktigt med att ge kött flera gånger i veckan? Någon får gärna förklara =)  mina råttor mår iallafall prima utan, har iallafall inte märkt något annt!

[Aremea]
0

Om det är små sårskorpor som är spridda på kroppen så ska råttan genast tas till vet. för behandling mot eventuell ohyra!

Att råttor skulle få sår av kött är en ren myt. De är allätare. 99% säkerhet att det är någon form av ohyra.

/Aremea

råttmatte sen 97

Micca
0

#12: Råttor är precis som människor allätare, vilket betyder att de har kött som en naturlig del av kosten. Råttor kan dock, precis som människor, överleva på en helt vegetarisk kost men det är inte optimalt och det finns ingen anledning att vägra dem något som är ett sånt grundläggande behov. Däremot är de inte köttätare och man ska alltså inte ge överdrivet mycket kött eller protein, det är inte heller hälsosamt. Tidigare trodde många att skabb var proteinallergi men numera är det flesta medvetna om att sårskorpor i de flesta fall är skabb. Visst finns det säkert råttor som har proteinallergi, precis som det finns andra djur, men det är ovanligt och det första man bör testa om råttan får sår är att behandla mot ohyra inte ta bort en viktigt del av kosten.

bellepelle
0

#13 #14

jag behandlade mot ohyra och löss, och när inget gfungerade försökte jag desperat komma på vad det kunde vara. det var då jag hittade det på internet, att det kunde vara allergi, och testade det. eftersom det fungerade så måste det varit det!

Micca
0

#15: Vad behandlade du med för medel?

bellepelle
0

det kommer jag inte ihåg då detta var för cirka 6-7 år sedan, men det var från veterinären. känner inte att jag behöver försvara att jag inte ger dem kött, det är vad jag anser är bäst för dem. vill inte ta några risker och det är mitt beslut.

Micca
0

Dock innebär det en risk för deras hälsa när man inte ger dem en fullgod kost, dessutom riskerar du andra råttors hälsa när du ger rådet att inte ge kött utan att rekommendera att trådskaparen först testar att behandla mot ohyra då det är en mycket större chans att det är ohyra än foderallergi! Foderallergi är väldigt ovanligt, skabb däremot är väldigt vanligt och eftersom du inte vet vad du fick kan det mycket väl varit ett medel som inte tog skabb. Eller så var det foderallergi men att då förrutsätta att alla råttor som får småsår är allergiska är dumt eftersom chansen är så väldigt liten. Har själv haft 20-tal råttor och ingen har varit allergisk mot kött, däremot har de haft skabb och det har också försvunnit med korrekt behandling. Att inte behandla skabb och sluta ge kött är inte snällt mot djuret, kött innehåller nödvändiga aminosyror som inte finns i andra livsmedel.

Huldan
0

Jag ahr också vait med om matallergi då gällande katt, det ger de symtom som Ts beskrev men det är betydligt ovanligare än skabb/löss som ger samma symptom.

Raaata
0

Detta blev en väldigt intressant tråd tkr jag ^^.

Mina råttor får kött nästan varje dag + lite annat som matrester eller så kokar jag pasta eller ris m.m De älskar kött och jag skulle inte kunna sluta att ge dem kött då de slänger sig emot köttet där man håller i det så rycker de åt sig köttet och går iväg och äter det i ett av sina hus.

De allergier jag har hört att råttor kan ha är mot en viss spån sort och emot hö och damm. Någon som vet nåt mer?

bellepelle
0

#18 ja, det var dumt av mig att föreslå det inser jag nu. tänkte faktiskt inte på skabb när jag läste det, kanske antog att hon redan testat det, men vet inte varför. tänkte att jag kanske kunde hjälpa någon som var i samma situation som jag varit tidigare, men antagligen är det skabb!

Micca
0

#21: Därför bör man alltid åka till veterinären och få en utvärdering och i alla fall testa att behandla mot innan man avskriver det som foderallergi.

bellepelle
0

#22 precis :)

svartmask
0

dom kliar sig inte, men jag ska höra med en veterinär så fort som möjligt.

Vill ju inte mista mina små liv<3

hus-musen
0

De dör inte om de är skabb men det är fruktansvärt obehagligt! så ta dem till vetten så fort som möjligt och kolla up det=)

Qui dormit, non peccat