Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 793 ggr
[ANNiZO]
0

Fototips?

Jag skulle väldigt gärna vilja ha lite mer bilder på mina råttor, men det verkar vara helt omöjligt!
Jag fotar väldigt mycket i övrigt, äger systemkamera och lite olika objektiv. Man kan väl säga att jag är halverfaren, och då känns det så löjligt att jag inte kan få till bra bilder på råttisarna!

Så; tips på hur jag får dem att sitta stilla?! Och vilka inställningar jag bör använda för att fånga deras färger bäst. Jag har en Nikon D40. (Enkel men bra<3)
Jag har en ganska gul lampa + gula väggar i mitt rum vilket gör att det blir jobbigt att få exakt vitbalans, och det är för mörkt för att kunna få till bra bilder där. Utanför mitt rum blir de för nyfikna och då sitter de verkligen inte stilla. Jag vill inte fota med blixt, då jag inte har någon extern och den inbyggda kastar fula skuggor och gör allting väldigt… platt i bilden. Help!

zyrix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försök att sätta upp en svart bakgrund. Blixt är nästan ett måste för att få bra bilder på dom. för att få dom att sitta stilla testa att sätta dom på en liten yta och ge dom nått att smaska på. Det går åt nånga bilder för att få några bra men de är bara att ha tålamod. Glad

Här kan du få mer bra tips. Glad 

Även en länk med en artikel om hur man bygger sin egen ministudio

//zyrix

[kalelo]
0

Har du testat att t ex fästa ett vitt lakan på väggarna runt sängen och lägga ett vist överkast/lakan på sängen? Ta in en extra lampa, t ex en bordslampa som du sätter högt. Eller byta lampa i taket?

Jag är också ny på det här, använder snabbfunktionen på min Canon EOS 450D IS. Har bara ett objektiv, dvs Canon 18-55/3,5-5,6 IS. Ska jag kunna använda snabbfunktionen och ta ca 3 bilder i sekunden, så måste det vara bättre ljus eftersom den inte fungerar i dåligt ljus och med blixt.

Hitintills så använder jag mest auto-funktionen, har inte lärt mig de andra än… förutom hur jag tar utan blixt.

På ca 3 månader som det nu har gått sedan jag fick min digitala systemkamera i mitten av Januari så har jag tagit ungefär 4 500 bilder… varav 10% är okej, med några få superfina bilder.

Vad jag annars har förståt med detta med digitala fotograferingen är att det är bättre att det är under exponerat än över exponerat, dvs att det är för lite ljus än för mycket, för det kan man lättare fixa till på datorn i alla dessa fotoprogram. Själv har jag nte lärt mig det, och har ingen som bor inom 9 mil som kan lära mig det än, tyvärr.

Jag brukar söka råd på www.fotosidan.se ,där är de väldigt seriösa. Där finns det båda professionella fotografer och amatörer. Jag är medlem där på gratis nivån.

Lycka till!

KickanW
0

Två saker - Ljus och tålamod.

Sätt råttorna på en liten plats så de inte kan springa så mycket, t.ex. en hylla. Se till att det är väldigt ljus så du kan ha låg slutartid annars är det stor risk för suddiga nosar.

Sen är det bara att fota, hundratals bilder. En av 20 blir bra för mig ungefär - resten kan slängas.

För övrigt använder jag nästan aldrig blixt, tycker inte alls det blir snyggt.

MangoMelon
0

#3 En sån goding! ;)

När jag tar bilder på rådiarna försöker jag ha så enfärgad bakgrund som möjligt att det inte blir så rörigt. Så försöker jag göra lite ljud så de blir nyfikna o stannar upp, då brukar jag klicka av :p
Sen precis som kickan säger, en bild av typ 20 blir bra.. Så det gäller att ha stort minneskort, laddade batterin och långt tålamod :D
Ett annat tips är att fota då det är ljust på dagen, men inte emot ljuset, då blir det lätt underliga färger o skuggor.

Med dessa tips ska du nog lyckas nångång, särskilt när du har så bra kamera oxo! ;) *avunsjuk*

Den här bilden gillar jag mest av mina råttbilder :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[ANNiZO]
0

Tack för tipsen!

[ANNiZO]
0

Själva kameran har jag inga som helst problem med, jag kan den väldigt bra. Att få råttorna att sitta stilla är det svåraste xD
Jag vill ta bilder med stor bländare och då behöver man MYCKET ljus.

Ska kolla upp sidan, tack!

[ANNiZO]
0

Tack!
Håller med dig om det där med blixt. Det blir inte bra! Om du tittar på den bilden jag har på Serena så ser man blixten i hennes öga. I övrigt en bra bild men blixten stör mig som bara fan!

Vilken sötnos du har :D Jättefin bild!

[ANNiZO]
0

Jättefin bild!

Man känner sig så kass, för jag kan kameran helt och hållet, vet precis hur jag ska göra när jag ska fota andra saker, men råttorna förblir ett mysterium!

Jag vet hur jag ska lägga ljuset, problemet är bara att hitta det xD

Tack för tipsen!

[ANNiZO]
0

Jag tog ut min lilla Muffin på balkongen och knäppte lite kort. Fick en del bra! Delar med mig av några här^^

[ANNiZO]
0

Den här blev fin, men lite suddig vid nosen

[ANNiZO]
0

Den här tyckte jag också om ^^

Falurven
0

Man ser tydlig förbättring när du knäppte där ute :D Dagsljus måste nästan vara bäst med råttor det :)

Mvh Nathalie

Lovizaa
0

#10 är härlig. :D

MangoMelon
0

Ooh jag e så avundsjuk på såna med systemkamera! Man ser tydligt skilladen på bilderna.. Visst, man får bra bilder med en vanlig digitalkamera, det är inte alls frågan om det, men man har bättre förutsättningar med en systemkamera. Kan ge med en till bild som jag själv tycker om, tycker om skärpan på bilden och hur ljuset blev :)

MangoMelon
0

Jaa, bilden kan ju vara bra att sätta med x)

[ANNiZO]
0

Ja, det verkar som att balkongen får bli fotoställe!
Synd bara att det bara är Muffin som sitter stilla, de två andra springer runt som tokstollar, det är helt omöjligt att knäppa kort på dem. De är även för nyfikna för att vara intresserade av någon mat xD (Vilket förvånar mig, då Lacuna är världens matvrak!)

[ANNiZO]
0

Tack! Den är jag nöjd med! Synd bara att nosen blev lite suddig…

[ANNiZO]
0

Systemkameror är <3! Jag kan nästan inte fota med en vanlig digitalkamera nu när jag vant mig vid skärpan och möjligheterna som finns med en system. Den som jag har nu, Nikon D40, ligger ju på 3000 kr nu. Sjukt billigt för en så bra kamera! Jag rekommenderar den starkt, min kamera är min bäbis! (Eller ja… Min fjärde bäbis..)

Den var jättefin!