Klippa klor?
jo nu börjar mina råttisar få ganska långa klor och jag undrar hur ska man klippa dom på lättaste sätt? :o
Jag har en klosax som är gjord för gnagare med så fort jag ska försöka klippa så drar de undan tassen eller försöker springa iväg .-
Jag lindar in mina i en handduk och använder en vanlig nagel klippsare.. Som man har till människor.. ^^
Lindar in i handduk? XD Så myser de bara ihop sig i den ju ?
Haha jag har handduken för att dom inte ska riva mig, dom blir lugnare med en handduk över huvudet också.. svårt att förklara hur jag gör men en råttas alla klor går på 2 minuter för mig! 
kom och klipp till mig xD
Har hela tiden sår överallt pga deras klor :P
Hahaha, om jag kunde så visst xD Vart bor du då??
Haninge ;P
Haha okeej, lite långt kanske.. ? XD

Man behöver inte klippa klorna man kan slipa dem med en nagelfil oxå=)
Qui dormit, non peccat
jaaaså :D Låter lite svårare men får väl prova de med :D Tack !
använder nagelklippare för människor funkar lika bra till de små liven =)

#9 Kom ihåg att akta pulpan om du ska klippa=)
Qui dormit, non peccat
Jag tar helt sonika tag i råttan o hålle fast medan jag klipper. Några av dem står helt stilla i mitt grepp och låter mig klippa hur som helst, medan de andra sprattlar sig o ålar sig.
Bara man aktar sig för att klippa i pulpan så går allt bra :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
jag slänger in en liten fråga här om det är okej? onödigt att skapa ny tråd:
Hur ofta bör man klippa deras klor?
Hur långa är ''lagom långa''?
ska de vara vääldigt smala och spetsiga eller är de bättre om de är lite trubbiga?

Jag klipper/filar aldrig mina råttors klor. Så de är inget man måste göra! Vissa råttor trimmar sina klor själva oxå=)
Om du ska klippa dem så klipp av spetsen bara, de räcker. Men ska du vältrimmade klor jämt så får du nog klippa en gång i veckan eller nått.
Qui dormit, non peccat
#14 Hm, okej!
Mina bebisar verkar ha svårt att klättra ifall jag inte klipper klorna på dem…

Om du ska klippa så köp en så liten nagelklippare som möjligt.
Sätt dig på toasitsen med råttan i knät, se till att du ser bra(ha inget hår hängandes i ögonen eller så), ge dem något att lukta eller äta på och klipp försiktigt en klo i taget. Ta lite i början innan du har vant dig och ta tid på dig. Mina gillar inte när jag håller i deras fötter så jag brukar ta när foten står på mitt knä, lirka in klipparen under klon, mäta ut hur mycket jag ska klippa och försiktigt klippa till. Framklorna lyckas jag fortfarande inte så bra med men dom är ju inte lika viktiga!
Fil är också bra! Ta en grov en.. Såna där i papper är jättebra!
Älskar mina stora små vänner..

#15 De har jag svårt att tro, klorna hör ju till råttan liksom och de blir aldrig för långa om råttan kan slita ner dem på ett naturligt sätt. Och de ska vara rejält mycket för långa om de ska kunna hindra råttan från att klättra.
Qui dormit, non peccat
Tack så mycket :D

Va bara bestämd så ska de nog gå bra :)

#14 #17 Nej, en råttas klor måste klippas om de inte slipas ner automatiskt eller om råttan själv trimmar dem. Klorna får inte bli för långa eftersom det kan skada djuret på så sätt att de får fel hållning på tassarna om klorna är för långa. Detta kan göra att tassarna blir deformerade, skelettet växer annorlunda och kan bli en permanent skada. Det kan även påverka resten av kroppen, framförallt arm, ben, skuldror och höfter då dessa får extra påfrestning om råttan måste trampa ner tassen annorlunda på grund av för långa klor.
Så att hävda att råttors klor inte behövs klippas och att "klorna hör ju till råttan liksom" är uttalande antingen utan kunskap eller skrivna av lathet.
Jag har sett burfåglar, ödlor och hundar med deformerade klor och tassar, det har inte varit en vacker syn. Att dessutom veta att det gör otroligt ont för dem, en ren plåga, gör att hjärtat gråter när man ser de utsatta djuren. När det gäller burfåglar och ödlor kan man snabbt lista ut att det är av okunnighet sådant händer eftersom många inte tror att man behöver klippa deras klor eller erbjuda ytor där de naturligt kan slipa ner dem. Det värsta fallet jag har sett och tagit på var en grön leguan. Hon hade bott i en familj som älskade henne, hon var otroligt tam, men de hade inte den kunskap om djur som man borde ha när man skaffar dem. Hon var totalt deformerad i hela kroppen och klorna var så långa att de var inåtskruvade, det fanns inte en chans att hon kunde gå normalt på dem eller för den delen klättra på det sätt de ska kunna. (usch, ryser i hela kroppen när jag tänker på det)
Visst, en råttas klor är ganska sköra och slipas oftast ner eller bryts av innan de blir så pass långa så att de blir skadliga. Men tänk er själva långa naglar som du dessutom ska stödja dig på, naglar som kanske är så pass långa att de börjar växa in under fingertoppen. Och föreställ er eller ta fram minnena av hur det känns när man bryter av en nagel.. Då kanske det blir mer verkligt om hur det kan kännas för djuret.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#20 Om du tar o läser lite noggrannare så kan du se att jag skrev att om råttan kan slipa ner klorna på ett naturligt sätt så behövs de inte klippas. Vad i den meningen förstår du inte?
Qui dormit, non peccat

hus-musen, utdrag av din text i inlägg #14; "Jag klipper/filar aldrig mina råttors klor. Så de är inget man måste göra! Vissa råttor trimmar sina klor själva oxå=)"
För människor som eventuellt är nya ägare till råttor kan de ta till sig detta som att man inte måste göra det. När du dessutom lägger till ett utropstecken i den meningen gör att den blir desto mer dynamisk. Du skriver; "Så de är inget man måste göra!" och jag tror att jag förstår den meningen..
Jag har läst inläggen noggrant och därför lämnar jag det öppet när jag skriver att det kan vara ett uttalande av lathet då det hade behövts utvecklas mera för att inte vilseleda människor. Om jag hade velat hoppa på dig hade jag skrivit helt annorlunda, det kan jag försäkra.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

#22 Nej jag klipper aldrig mina råttors klor då de slipas av sig själva natuligt, så jag måste inte klippa dem. Hade även en hanråtta som trimmade sina egna klor vilket var underbart=) Men naturligtvis hade jag klippt klorna om det hade framkommit problem Det hör till det sunda förnuftet att ta hand om sina djur annars ska man inte ha några..
Att säga att man måste klippa råttornas klor är precis lika fel isåfall, för varför göra det om det inte behövs?
Jag skrev att man måste inte klippa sina råttors klor, jag skrev inte att de är förbjudet att klippa sina råttors klor. Det hade varit något att reagera på.
Sen om du läser inlägg #15 så skrev jag De har jag svårt att tro, klorna hör ju till råttan liksom och de blir aldrig för långa om råttan kan slita ner dem på ett naturligt sätt. Ser inte hur man kan missförstå det? Om är ett litet men viktigt ord=)
Men jag kan hålla med om att jag skrev lite slarvigt, hade brottom iväg!
Men vill du fortsätta prata så skicka ett pm, jag försvinner över helgen=)
Qui dormit, non peccat

Om kan vara ett viktigt ord, använder det själv i min första meningi inlägg #20; -"Nej, en råttas klor måste klippas om de inte slipas ner automatiskt eller om råttan själv trimmar dem."
Man kan inte räkna med att det sunda förnuftet alltid finns med alla, vi har flera gånger fått det bevisat för oss att det finns människor som gör saker som inte alls hör till det nämnda. Människor som behandlar, sköter och tar hand om sina djur på felaktigt sätt fast de själva inte vet att de gör fel. Detta är beklagligt men kan lindras genom att vara extra tydlig i sina inlägg och förklara noggrant vad man menar.
Det finns flera, och kommer alltid finnas, människor som är nya inom denna värld och kanske är våra självklarheter inte deras.
Tamråttor slipar sällan ned sina klor naturligt hemma, eftersom de lever ett helt annorlunda liv i jämförelse till sin vilda artfrände. Våra råttor springer på släta golv, mjuka mattor, bor i ett hus som de har fått alldeles gratis och bäddar med mjukt toalettpapper. I det vilda skulle de springa på jord, gräs, rötter, trädgrenar, sten, asfalt o s v. De skulle gräva sina egna gångar och bohålor, och på alla möjliga sätt använda sin kropp till det yttersta.
Det är snarast i undantagsfall som våra tamråttor klor inte behöver klippas.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor