Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1116 ggr
empan-hampus
0

Kan inte simma..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pojke Diesel kan inte simma.. O.o
Jag satte ner honom i badkaret för att han skulle få simma lite med dom andra råttorna och han bara sjönk till botten! Jag blev livrädd och tog genast upp honom och så fick han inte bada mer.. Finns det råttor som inte kan simma??

hus-musen
0

nja jag tror inte att det finns råttor som inte kan simma. Då är de troligare att han fick panik och frös till eller inte fattade att det var vatten. Men du har väl så att råttorna kan kliva upp från vattnet och int ebehöver simma hela tiden?

Qui dormit, non peccat

empan-hampus
0

#1 Såklart har jag det =) Jag har en pall som jag sätter i vattnet (köpt på ikea) ;)

Lovizaa
0

ha jättelite vatten första gången han ska bada, kanske funkar bättre då :)

empan-hampus
0

Åh.. jasså, ja det kan jag ju pröva ;)

hus-musen
0

ja de räcker med några centimeter så kan råttorna simma, man behöver iten ha halva badkaret fullt=)

Qui dormit, non peccat

Lovizaa
0

Lägg i lite ärtor o sånt :)

cookie89
1

En kompis har en sån råtta, han bara sjunker till botten i början men han verkar tycka det är kul. gav ifrån sig en bubbla lr 2 innan han kom upp å simmade lite för att sedan dyka ner igen ^^

MangoMelon
0

#7 haha, det måtte se komiskt ut! :D

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

empan-hampus
0

#7 Haha, precis så gör han! Eller ja.. han bubblar under vattnet, men han kom inte upp.. Fast jag tog upp honom på en gång så jag vet inte.. Tungan ute

cookie89
0

#9 Du kan ju alltid testa en gång till & vänta en stund för att se om han gör om det å kanske kommer upp av sig själv? Gör han det inte så kanske han bör undvika så djupt vatten xD :P

hus-musen
1

Jag tycker inte att du ska prova med att dränka råttan först för att se om han kommer upp till ytan när det mest logiska är att ha mindre vatten i karet.

Qui dormit, non peccat

cookie89
0

#11 råttan drunknar inte. man tar inte upp direkt men man väntar inte heller så länge så det ska hända. Är råttan som kompisens pojke så tycker han det bara är kul… Jag är faktiskt inte för att dränka råttor om du trodde det :S

hus-musen
0

#12 Jo men tänk om han faktiskt har problem med flytförmågan och inte riktigt vet hur man simmar.. Är de inte enklare och säkrare  då att bara ha mindre vatten? Råttan skulle kunna drunkna på ett par sekunder, deras små lungor fylls fort av vatten. Sen kanske han tycker att de är roligt men jag skulle aldrig våga chansa sådär i början!

Näe jag tror inte att du brukar dränka råttor, då måste man vara knäpp!Glad Men de är ett farligt råd att ge om de skulle bli tokigt o råttan får panik under vattnet..

Qui dormit, non peccat