Knastrar ?
Har nog aldrig hört mina råttor knastra ?!
Kanske är för att jag itne vet hur det låter men varför gör dom det igentligen ? Och varför har jag aldrig uppmärksammat det på mina rådisar ?
//Sweetie 
Dom knastrar tänder när dom trivs eller så kan dom göra det när dom är irriterade, men det brukar då låta mer intensivt tycker jag.
sen har jag för mig att dom också slipar sina tänder då dom knastrar med dom.

komplettering till ovanstående;
En råtta kan knastra när den trivs och tycker livet är behagligt. De kan göra det när man gosar med dem och de känner sig utvalda och ompysslade. Jag har även hört dem knastra sittandes eller liggandes i buren med sina vänner och det är detta jag bygger mina reflektioner på att de gör det när de tycker att livet är behagligt, mysigt och härligt. I samband med detta knastrande kan de även poppa ögonen. Första gången det hände mig blev jag rädd, jag undrade vad den höll på med och det såg helt enkelt ut som om ögonen skulle ploppa ur ögonhålorna. När bebisar diar sin mamma låter det som om de knastrar med deras små, små tänder och kanske är det härifrån det kommer? Ett trivlsel och trygghetsljud. (En katt spinner när de mår bra och små kattungar som diar sin mamma spinner liksom andra kattdjur. Detta är en fri associaton och reflektion från min sida och bygger inte på någon konkret fakta jag läst utan en slutsats av egen erfarenhet.)
De kan även knastra tänder när de är förbannade. Jag skulle inte säga att det är när de är irriterade utan det ligger mer bakom det ljudet, de är förbannade. Ofta, eller endast kanske, uppstår det när de skall utmana andra råttor. Ett sätt för dem att visa att de menar allvar. Dock är detta knastrande betydligt ihärdigare och låter högre, de lägger ner mer styrka i det.
Att de skulle knastra tänder för att slipa dem.. det kan jag varken dementera eller konstantera.
Alla råttor knastrar inte, så enkelt kan det vara. Jag har haft några som istället "burrar" med kroppen, de darrar, vibrerar och visar deras inställning till gos och trevligheter på detta sätt. De kan även poppa med ögonen utan att knastra. I några enstaka fall har jag haft råttor som putsat mig under tiden vi gosat och det med samma betydelse som ovan, de tycker det är skönt och vill putsa tillbaka, ge tillbaka den ömhet som visas dem.
Och en del råttor knastrar inte förrän de blir äldre.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..