PROBLEM MED RÅTTDUSCHNING.
Hej! Mina råttor är världens snällaste och underbaraste änglar… Tills dom ska duscha, då är det helt tvärtom! Hur ska jag lära dom att inte bli så vilda och rädda som dom även verkar bli i duschen?
Först hade jag dom i handfatet, höll upp lite vatten men då hoppade dom bara ur och blötte ner överallt.
Då prövade jag att ha dom i duschen och spruta lätt med vattenslangen eller vad det nu heter. Då försöker dom klättra upp på allting dom ser och springer runt som aldrig förr, dom klättrar upp på shampon,balsam, min lillasysters leksaker om det ligger några i duschen, dom klättrar på rör och ALLT.
HJÄLP! det är inte roligt att blöda på armarna efter varje råttdusch.
oftas behöver man inte tvätta råttor. Jag har tyvärr inga tips på vad du ska göra, för de e så att en del råttor gillar vatten medan andrar hatar det.
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Först och främst skulle det vara bra att försöka vänja dom vid vatten :> Genom ärtfiske och liknande :D
Ha en bytta med lagomt mycket vatten när dom rastas eller liknande, med ärtor eller annat gott i botten. Då får dom undersöka vattnet själva och vänja sig.. :P
Mvh Nathalie

Varför ska du duscha/bada råttorna då? De behöver man inte göra alls egentligen.
Du måste introducera dem långsamt till vatten, hur skulle du känna om någon plötsligt kom och sprutade vatten på dig liksom. Ställ dem i badkaret eller i en stor balja med pyttelite vatten i och ha något de kan kliva upp på från vattnet. Lägg i lite roliga bollar och kanske ärtor eller majs och låt dem jaga dem=) Alla råttor gillar inte att bada, ,mina 5 hanar avskyr vatten.
Qui dormit, non peccat
Mina råttor tycker inte alls om vatten.Och inte klo klippning heller för den delen.. Men jag duschar mina råttor i duschen.dom springer lösa på toaletten innan och så tar jag dom bara en och en och håller fast och duschar av fort.Så släpper jag ner henne igen och sen in i duschen igen och sköljer lite till..sen en handduk till hands och torka.. det gäller att vara snabb och att släppa ner dom imellanåt så det inte blir panik tycker jag.Mina flyr så som dina gör också.Men dom blir inte rädda efteråt,bara just när vattnet kommer.Jag tror inte man kan göra på nåt annat sett när dom avskyr vatten..bara försöka vara snabb och håll ett stadigt grepp utan att skada dom.Eller testa att sätta på duschvattnet och låt det bara ligga på golvet och strila vatten så kanske dom går fram själva och blir nyfikna.Det fungerar på mina ibland.Då har dom i princip duschat själva 

Tänk också på att råttor har högre kropstempratur än vi så vattnet ska vara ganska varmt.

Klipp klorna innan du ska bada dem.

Jag bacdar/duschar mina råttor under kökskranen där jag har satt ett annat munstycke där man kan få det att sila som en dusch, få flera strålar. Sedan har jag ungefär den värme som jag skulle föredra att duscha i då, som tidigare sagt, råttan har ett par grader varmare kroppstemperatur än oss. (ung. 39 grader celsius) Jag håller i dem och försöker få duschningen avklarad så fort som möjligt då de brukar vilja vara allt annat än under kranen. Dock har jag haft råttor som suttit frivilligt under strålen och knastrat! Efter några gånger blir de vana och brukar ge upp då de verkar ha förstått att ju mer motständ de gör desto längre tid tar det.
Jag badar mina råttor inför utställningen. Oftast räcker det med att skölja av dem en gång och tvätta svansen ett par gånger. Med vissa hanar krävs det dock några bad för att få bort det oranga i pälsbotten. För att kompensera det obehagliga jag har utsatt dem för brukar jag ge dem svansmassage och extra gos i handduken, på detta sätt kan badet ändock bli en någolunda behaglig upplevelse. Jag kan nästan garantera att mina råttor som har badat ett par gånger vet vad som erbjuds efteråt och kanske är det en del av varför de slappnar av mer under badet.
En del tycker det är trevligare att skölja av sina råttor ibland, detta kan jag förstå framförallt gällandes hanar. Honor tycker jag luktar så gott utan bad, när de bor under bra förhållanden. Att skölja av en råtta lätt är inte skadligt för dem förutom möjligen den stress de kan uppleva. Det är när man använder schampoo som man förstör deras naturliga fett i pälsen, som används till att stöta bort vatten, som det kan bli "skadligt" men då måste man bada dem ofta.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..