Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 669 ggr
Stj3rnfallet
0

Färger

Måste bara fråga.. Är Russian blue beige en ovanlig färg? Såg att en uppfödare hade en sån till salu =) Även om den inte är ovanlig så hade jag gärna haft en sån, var väldigt fina =)
Innan jag glömmer bort. Är Russian silver vanlig eller ovanlig färg?
Om man tänker på Sverige alltså. Innan jag såg dessa visste jag inte ens att de färgvarianterna fanns. Fina är de iaf =)

zimzon
0

Russian blue är en färg och beige är en annan, men russian blue beige finns inte i den svenska standarden iaf. Tror inte att russian silver finns heller i standarden.

Kolla gärna på http://www.srs.st under "Råttans färger och teckningar" för att se alla godkända färger i sverige. Där finns även en lista på uppfödare och vilka färger de föder upp. :)

Bellona
0

russian silver har jag aldrig hört talas om men kollade upp det och hittade detta:
_"Non-agouti with two copies of the Russian blue gene and two copies of the blue gene (aaddrbrb). Some pale blues (aaddRb--) can be mistaken for this colour but true Russian silvers are easy to identify due to the heathering effect from the Russian gene".
"Genetics: aaddrbrb* or aabbddrbrb* or aabbddmmrbrb* or other possible combinations."
_
genetiken på russian blue beige ser enligt sidor jag hittat ut så här: aa dd rr så det är en rubinögd russian blue. Dvs en russian blue baserad beige som de satt namn på. samma sak som de chocolatebaserade beige som i finland kallas caramel. I sverige gör vi inte skillnad på de olika färgerna det är baserade på så här skulle den väl bara gå som beige vid registrering förmodar jag.

russian blue är väl inte direkt vanligt här men det förekommer nog. Det är ingen här vad jag vet som importerar och färgavlar dem. danskarna har en hel del av dem däremot.

bara allmänn nyfikenhet. vart hittade du annonsen?

etten
0

jag har två st russian blue. en hona o en hane. hanen e unge och honan e snart 6 månader.. 

men färgen är inte alls vanlig. danskarna har haft en period nu då de avlat fram mycket russian blue. men sen är vi inte många i sverige som har just russian blue.

men jag måste säga att de e en utav mina favo färger nu för de e så jädra snygga..

Stj3rnfallet
0

#1 Nä, jag vet och det är många fina färger som inte finns med i den svenska standarden, vilket är rätt tråkigt.

#2 Ok, men det är en jättefin färg =) Hoppas att honan som är Russian silver är dräktig så att jag får en sådan unge, då kan jag lägga ut en bild här =) Russian blue begie lät som en konstig och ovanlig färg, därför jag frågade.
Jag hittade ingen annons utan kontaktade en uppfödare och kollade in hennes hemsida =) Ice som jag ska hämta kommer också från en dansk uppfödare. Tycker att det är rätt många danskar som du säger som verkar ha Russian blue i olika varianter. Eller så är det kanske några uppfödare som har många Russian blue =)

#3 Jag ska hämta hem en Russian blue agouti =) Men frågade inte efter Russian blue, utan Russian blue beige och jag frågade om den var ovanlig eller inte. Jag tror inte att Russian blue är jätteovanliga, men kanske inte den vanligaste färgen heller. Iaf inte i Danmark. Tror att det är en ganska vanlig färg i Danmark, men jag kan ju ha fel.

Bellona
0

Okej, en dansk uppfödare eller var det någon i Sverige som tog en kull med russian blue? :)

det har varit uppe någon kull med russian blue från danska uppfödare i råttforumet den senaste tiden. Från Henriette med Zen rats tror jag det var.

har man russian blue ska det inte vara alltför knepigt att få fram en nedblekt rubinögd även om det kan ta sin lilla tid. rubinögd gen och russian blue gen och en del tur och arbete behövs. så finns russian blue så kan man med lite koll på genetik och med en del arbete få fram russian blue beige. så det handlar mest om hur man väljer att avla sina djur. .

Bellona
0

Anledningen till att så många färger inte finns med är för att det finns krav för att få ta upp en färg eller teckning i standard. Jag vet att några vill ändra lite så vem som helst kan ställa men än så länge är det så här:

_"ALLMÄNT FÖR OS PÅ UTSTÄLLNING
Det är bara SRS registrerad uppfödare som håller på en variant eller är i startgroparna för en variant som få ställa ut i OS. Uppfödaren behöver dock inte äga råttan själv men de är han/hon som står för presentationen för domaren. OS-klass kostar inget och man får inga priser i den. Om en variant från OS ska föras över till standarden så måste den ha visats i OS minst två gånger under ett år, under en tvåårsperiod och av två olika närbesläktade individer. Kan inte varianten uppvisas enligt detta påbörjas två års perioden på nytt."

_Jag ser själv hellre att man är för hård än för slapp med att släppa in nya varianter. Man blir ju alldeles mörkrädd när man läser vissas standard där hur mkt som helst släpps in trots att det bara är en variant på en annan redan befintlig färg och det enda som skiljer är i vilken riktning man avlat färgen. Jag blir trött på folk som hittar på spännande nya beteckningar för saker som redan finns :P Finns tex något som kallas sköldpadd som bara är en dålig flammig mink.

Stj3rnfallet
0

#5 Det är en dansk uppfödare =) Pappan var Russian blue agouti och mamman Russian blue. Hon som jag ska hämta Ice från har nästan samma namn på sin uppfödning, Sun-Ratz =) Hon är jättetrevlig, men det är hon från Zen-Rats också =) Du vet säkert vem hon är? Hon heter Maria.

Okej, ja, jag förstår. Är inte så insatt i det där faktiskt där =)

etten
0

russina blue har läge funnit hos danskarna. men de e nu det har börjat komma lite fler russian blue varianter som russian blue agouti o så.. o va jag vet har de inte haft så många sånna innan. men både zen rats och sun rats e bra och trevliga.. har träffat båda personerna.

har en råtta sun rats och snart från zen med.. så jag gillar danskarna..=)

TacoBelle
0

Tänk bara på att vara mycket noggrann med karantänen när ni importerar från Danmark. Karantän i ett annat hem än där de andra råttorna bor är ett måste då SDA är luftburet. Och när man har hanterat råttan i karantän får man inte gå till andra råttor på minst 4 timmar, alternativt att man tvättar alla sina kläder (lägg i en plastpåse och knyt om du inte kan slänga in i tvättmaskinen direkt), duschar och tvättar håret. Glad

Stj3rnfallet
0

#9 Vad är SDA? Har aldrig hört talas om det förut.. Va jag vet iaf =/

TacoBelle
0

Jag vet inte hur jag ska säga detta utan att låta för hemsk men det är just det som är det farliga när folk som inte vet riskerna börjar importera hur som helst. Jag importerar från Danmark men är otroligt nogrann med karantänen. SDA är en sjukdom som kan drabba möss och råttor och som inte finns i Sverige, men den finns i Danmark. Danskarna har haft stora problem med SDA, det är en sjukdom som är dödlig och som tar livet av många råttor i sin framfart. Det börjar med att råttan blir snuvig och hängig, sen dör den och nästa och nästa. Vi vill inte ha hit SDA.

Om SDA kommer till Sverige så blir det jag och alla andra som importerar med försiktighet som också får ta smällen av det Ledsen

Så försök att läsa på lite…här är några länkar.

http://ratguide.com/health/viruses/sda.php

http://www.rmca.org/Articles/dosanddonts.htm

Nazlan
0

Finns det inte lag på att man måste ha djur i karantän på någon karantänstation(eller vad det nu heter?!) när man tar in djur från något annat land? eller behövs det inte när man importerar från danmark för att det ligger i norden?

Stj3rnfallet
0

#12 Man får ta in 10 st smådjur (tex råttor, möss, chinchilla, gerbiler m.m.) från länder både inom oh utanför EU utan tillstånd

Stj3rnfallet
0

#11 Vem säger att jag är oförsiktig? Tror ju inte att det bara är du som är försiktig…

Bellona
0

#14 Ta det inte så utan som en välmenad knuff i rätt riktning :) Eftersom du inte läst på så kan det lätt tas som att du inte är försiktig nog. Det kräver en liten efterforskning för att importera djur på bästa sätt.

SDA är hemskt otäckt och kan döda hela besättningar med råttor, det är en väldigt hög dödlighetsfaktor. Det är därför det är viktigt att ta reda på vilka problem länderna man importerar från har med sina djur så man vet hur man ska förebygga att sprida sjukdomar. Har du inte hört talas om det så vet du inte hur du ska göra så lyssna och ta till dig råden av folk som har kunskapen :)

de danska uppfödarna har haft mktmkt problem med SDA och flera uppfödningar har legat i karantän pga det. Det man ska göra med nya råttor är att hålla dem helt avskiljda från andra. Som hon säger så är SDA luftburet och därför kan inte karantänen egentligen hållas i samma hushåll. 

Egentligen ska alla nya råttor hållas i karantän i 6 veckor. jag var själv lockad av att importera beige från danmark men eftersom jag inte har någon möjlighet att hålla ordentlig karantän här så blev det omöjligt.

TacoBelle
0

#14 Det var inte meningen att såra dig men detta är högst allvarligt och man måste läsa på om man ska importera.

Opåläst är det samma som oförsiktig i detta fallet. Hör dig för om du har någon vän, släkting eller bekant som inte har egna råttor som kan tänka sig att ha din råtta i karantän. Glad

Bellona
0

liten artikel om karantän. inte läst igenom allt dock men tja.. :P

http://www.rattor.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=a67243f0-6b5d-4c21-afb9-92f82fbf9d6b