"Vildråtta"
En "vildråtta", brunråtta elr vad dom nu kallas. Kan dom se ut precis som våra tamråttor ? Kan dom vara rexade siameser och så vidare ?! Har bara sett grå/bruna ute !
//Sweetie 
Nej, färgerna på våra tamråttor är framavlade och finns alltså inte i naturen. Där finns bara agoutisar :)

det kan dyka upp albinosar bland vildråttor men det är väldigt sällsynt

Så om man skulle se en annan färg betyder det att en rådis har rymt ?
Tack för svaret !
//Sweetie 

Ja, jag har då bara sett agoutisar ;P
Jag såg en vildråtta här hemma i Slussen i Stockholm, en agouti såklart ;P Och jag blev faktiskt lite.. ja hur ska jag säga det.. obehaglig till mods. Vildråttor är ju inte samma sak som tamråttor.. jag tyckte nästan att det var lite äckligt. Obehagligt iaf.
Då slogs jag av tanken på hur ni resten av "råttfolket" ser på vildråttor? Tycker ni att det är obehagligt att se en vildråtta?

Haha hela slussen och centralen är invaderad av råttor !
Tycker inte dom är obehagliga.
//Sweetie 
#3 Ser du en hooded/siamese/roan eller något annat ute så är det med största säkerhet en tamråtta som någon släppt ut.

jag tycker "vildråttor" är lite läskiga

Jag tycker dom är vackra! fångade alltid sånna när ja va liten i stallet,ville få dem tama men de slutade allti me att de fick återgå till stallet och ätandet av havre å pellets från hästarna :)

jag har sett både rexade och svarta vildråttor…
det finns ett par rexar i örebro :)
You can't spell Bitchy without Itchy
Antagligen är det något vandrande kromosomfel som slängt ut sin rexade tamråtta och den har förökat sig… :(
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
jag bor nära en skog där det finns katter som jagar råtter så brukar jag faktiskt jagabort katten från råttan om den ser oskadad ut …
speciellt näbbmöss osm dom inte äer
#9 Som #10 skriver, vilda råttor är inte rexade. Ser man ngn sådan ute har den ett förflutet son tamråtta alt. så ha ngn av råttans föräldrar det.
Ibland om man ser en vild råtta som man tror är rex så är den bara skitig i pälsen så att den ser rexad ut. Det kan vara t.ex. en gammal råtta som har lite svårt att tvätta sig och har blivit lite tunnhårig (som rexar är), då är det lätt att missta den för en rex.
Och ofta kan vildråttor skifta i nyanser, precis som våra tama agoutisar, vissa är ljusare vissa är mörkare. Det har med kost, årstid och rang att göra.

även om de har förfäder som var tamråttor är de födda i det vilda så är de vildråttor…oavsett pälstyp,
och jag har haft en av örebroråttorna väldigt nära inpå, och såg tydligt att det var en rex
#14 Må så vara men det är inte "naturligt" för vilda råttor att vara rex. Det ligger isf gener från en tamråtta bakom.

det vet jag :)
*tyvärr är de flesta människor inte smarta nog för att fatta att man INTE släpper ut en tamråtta i det vilda*
jag tycker vildråttor är lika söta och fina som våra tamråttor. ^^,