Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1819 ggr
[Mharya]
0

Egen Råtta

Hejsan! :D

Jag ska kanske köpa mig en råtta. :) Jag är 13 år och så, behöver lite information vad som krävs för att vara råttägare! :D

/Maria

Allamej
0

2 råttor + att du läser alla artiklar här på sidan (finns en knapp i den svarta listen)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Otaku
0

Det första du bör veta är att aldrig ha en råtta ensam. Alltså ska du minst ha två råttor. Det är desstuom nu mera lag på det.

Och som Allamej skrev, läs alla artiklar som finns här på Rif.
Lycka till! :)

Mvh Vinetta

Love-
0

kanske skulle läsa mer innan du skaffar 2 råttor

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

[GlittriGris]
0

tänk på vetrinär kostnader och mat blir en hel del penagr.

jessi_twini
0

Och det är bättre att köpa från uppfödare är från djuraffär, För råttorna där kommer oftast ifrån sånna dära grossister och man vet aldrig hur dom behandlar djuren.

allobosia
0

#3 det var ju därför hon gjorde den här tråden också?

Du kan säkert lära dig en hel del bara utav att kolla runt i alla trådar här på RIF. Sen kan du ju kolla på SRS och på olika uppfödares hemsidor också, dom flesta brukar skriva om skötsel på sina hemsidor.

Lycka till!

Bim
0

Vad kul att du ska bli råttägare! Jag lovar att du kommer få massor av kul med dina råttor!Skrattande

Som alla har sagt så är det JÄTTEVIKTIGT att skaffa två. Sen finns det massor med bra trådar och artiklar här som det bara är att läsa! Jag tycker att du ska köpa råttor från uppfödare. Råttor från uppfödare har oftast bättre temperament mm. Sen är det jätteviktigt att du läser på om maten. Vissa (många) tror att råttor bara ska äta Torrfoder och kanske  lite grönsaker… men så är det verkligen inte! Så läsläsläs på om maten! Du kan kolla på tråden "vad fick dina råttor för mat idag?" (tror jag att den heter… :P) Där får du se vad råttor kan äta!

Bim
0

"Vad fick råttorna för mat idag?" hette den visst, där kan du kolla om maten…

Och om du vill veta om buren så finns det massor a trådar hur man kan inreda och vilken bur som är bra mm! :D

Obs! Änvänd INTE kutterspån! Det är cancerframkallande! Det finns mkt trådar om det också om du söker.

Otaku
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en jätte gullig video som visar varför råttor inte ska vara ensamma! :)

Mvh Vinetta

Bim
0

#9 jag är så kär i den där videon! :D Hur bra som helst! :D

Bim
0

Man kanske ska säga att råttor inte är som tex hamstrar. Råttorna ser framimot att vara med dig och älskar att klättra omkring på saker! Dom tycker om att bli kelad med också :) Dom är väldigt sociala med andra ord!

Otaku
0

Och dem älskar att mysa innanför tröjan! :D Mina ligger just nu innanför min collegetröja och mysknastrar :)

Mvh Vinetta

Bim
0

#12 Fast alla råttor gör inte det ;)

Honor sägs vara mer sprallig än hanar… Så om du vill ha soffpotatisar så ska du nog ta hanar ;)

MinLillaHamsterJill
0

#11 Hamstrar ser också fram emot att få vara med en?

Bim
0

#14 joo det gör dom.. :P men råttor kan mer sitta på axeln och bara gosa ;) det var så jag menade. fast hamstrar kanske också vill det? Dom hamstrar jag har träffat har mest velat utforska och/eller springa och gömma sig ;)

MinLillaHamsterJill
0

#15 Jag har 10 råttor + en hamster så jag har jämfört :P Min hamster kan gosa hon också, men visst, mina råttor tycker om att sitta på min axel och gosa under håret. Att springa och utforska är ju de flesta hamstrarnas personlighet :P Men bara för det betyder det inte att dom inte ser fram emot att få vara med en! X) Haha jag fick bara lov att säga det igen Oskyldig

Bim
0

#16 okej.. :P fel av mig då.. :) Men nu ska vi inte sno tråden mer!

Otaku
0

#13 Okej, men dem flesta kanske? :P

Mvh Vinetta

nonisaga
0

#9 *jag smälter*

jessi_twini
0

#9 Åååh vilken gullig film :'D

Raaata
0

#9 fick tårar i ögonen så sööt ju:)

Falurven
0

(Det är ju livsfarligt att försöka gå med en hamster på axeln. Dom brukar inte direkt bry sig om höjder när dom hoppar :P )

Men kul att du ska skaffa råttor! Välkommen hit ;D

Mvh Nathalie

[Mharya]
0

Okejjs, tack för alla svar! :D Jag vet lite om råttor, och vet att man ska ha 2 ;) Det har jag räknat med! :D <3

/Maria

idisen95
0

man ska absolut inte ha hjul till dom heller och ett bra tips är att ge råttorna dina mat rester men inte för stark mat!

teachingbirds
0

#3 Du behöver väl inte vara en sån besserwisser? Hon ber ju om hjälp, inte så roligt att få ett sånt svar kanske? Alla är vi nybörjare någon gång..

Sach
0

läs läs läs och åter läs. O ställ massa frågor. Finns så mkt kloka människor som kan svara.

[Mharya]
0

Okejj, ska genast kolla lite på råttsidor! Skrattande

Otaku
0

Läs alla artiklar här också! :D Om du inte redan har gjort det. :) Sen kan du kolla i "Bur-trådar" här på Rif.

Mvh Vinetta

[Mharya]
0

Nu har jag köpt mig två råttor. :) Smilla och Lolita heter dem. :P Tack för allt! <3 :)

Itchy
0

zooråttor ???

You can't spell Bitchy without Itchy

[Mharya]
0

#30: Menar du råttor från djuraffären? :P

[GlittriGris]
0

#31, jahon menar från djur affären. djuraffärs råtter har oftast en väldigt osäkert temrament då , aveln där är inte alls bra.

[Mharya]
0

Okejj, har köpt zoo råtte ungar. :P Fast den här affären är speciell, dem är jätte gosiga och så eftersom dem tar ut dem dagligen och så. Sen blir dem inte så stressade heller eftersom det knappt kommer nån där. :P

MoaL
0

#32 Var inte så negativ till zooråttor. Zooråttor är inte lika med nervvrak, liksom uppfödarråttor inte är lika med trygga gosbomber.

#33 Grattis, vad jätteroligt! :) Du får gärna sätta in bilder på dina små tjejer. :) Lycka till med dem.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

idisen95
0

jag har en zooråtta och hon är hur tam och kelig som helst

Bim
0

#35 jamen det är ju större chans att man får en bättre råtta om man köper från uppfödare..

MoaL
0

#36 Jag har nästan enbart ägt råttor som ursprungligen kommer från djuraffär eller privatpersoner som äger djuraffär och föder upp själv. En enda råtta har jag ägt som kommer från en privat uppfödare som satsade på att reggas i SRS. Den råtthanen var jättelugn, men saknade personlighet. Jag har också varit och hälsat på hos en reggad uppfödare i Stockholm, och hälsade på både råttungar och vuxna råttor. Jag har själv haft två kullar med råttungar från honor som kommer från djuraffär, och som jag köpte just för att de var dräktiga. Mina råttungar var åtskilligt mycket tamare och tryggare än den registrerade uppfödarens råttungar.

Chansen att få en friskare råtta är säkerligen större hos en reggad uppfödare, men att de råttorna skulle vara charmigare, gladare och trevligare finns det ingen garanti för.
Jag letar just nu med ljus och lykta efter en hane, eftersom jag ganska nyligt har köpt en liten kille på djuraffär. Han är busig och charmig när han är lös, och så fort jag håller i honom eller har honom i knät så myser och sover han bara. Han älskar grönsaker mer än allt annat, och är en av de absolut härligaste råttungar jag har träffat.
Att zooråttor obetingat är något negativt är bara svammel. Dock finns det självklart exemplar som inte är något att hurra för, men det finns uppfödarråttor som inte heller är något att ha.

Dock måste jag tillägga en sak, och det är att jag tycker att privata uppfödare hellre ska stödjas eftersom man då har någon att kontakta om man får problem, liksom det sällan är djuraffärer som tar perfekt hand om djuren. Observera dock att det faktiskt finns sådana djuraffärer.
En annan sak som är att föredra är att man har stamtavla på uppfödarråttor - om det nu är något man bryr sig i.

Det viktigaste för mig är att råttorna i fråga är trevliga, charmiga och i bra kondition. Sådana råttor går att hitta hos både djuraffärer och uppfödare.
Sluta bete er som att zooråttor är pestsmittade, och gratulera tjejen för att hon har fått ett par nya familjemedlemmar som hon är lycklig över och trivs med. :)

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MoaL
0

#35 Råttor ska vara minst två. :)

Mvh,
Moa

Ladyinred
0

tar djuraffären i fråga in från imazoo eller åkellå så är en pestsmittad råtta nästan en garanti.

En bekant beställde 40 råttor från dom. anledningen var att han inte ville ha några rosseldjur. syftet var att han skulle dra upp kullar till sina reptiler. Han räknade med att endel av råttorna skulle behöva avlivas omgående, tyvär var det fler än han trodde. När han var färdig hade han tillslut endast 7 st friska råttor i livet. Resten tvingaders han avliva.

Så visst fan e grosisdjur skräp.

Sweetheartno1
0

Oj då år det så illa ! :S

//Sweetie

MoaL
0

Det är ju lustigt att jag som har haft kontakt med nästan varenda råtta som har kommit till djuraffären här i stan under fem års tid inte har varit med om det. Antingen är din kompis glad i att avliva, överkänslig eller så har han haft en hisnande otur.

Vad var anledningen till att så många avlivades? Lite rossel eller något allvarligare? Ifall det var lite rossel så var han helt klart överkänslig, för det är inte någon anledning till att avliva, särskilt inte som det ändå är uppfödning till ormmat. Jag har haft råttor som har börjat rossla vid närmare ett år och sedan rosslat tills de avlivades vid 2½ år. Sedan har jag haft råttor som inte överhuvudtaget har rosslat en dag av sitt liv.

Och nej, grossistdjur är inte skräp, tvärtom. De är precis lika mycket värda som vilken annan råtta som helst. Du verkar glömma att alla råttor härstammar från samma förfäder. Det är bara det att vissa har haft tur och hamnat hos folk som bryr sig om dem. Att en råtta kommer från grossist gör den inte mindre värd att tycka om, inte heller är de mindre personliga, gosiga och kärleksfulla än uppfödarråttor.

Mvh,

Moa

Mvh,
Moa

Bim
0

Jag tycker inte att man ska stödja grossister, för att många grossister tar tex FÖR många kullar på en ung råtthona mm. Jag tycker verkligen inte att zooråttor är pestsmittande saker utan jag vet att dom är lika mkt värda som vilken uppfödarråtta som helst! Alla djuraffärsråttor här i sundsvall bor i en ganska liten bur men både spån och hö, dom är pyttesmå och det händer ofta att dom är ensamma i burarna och dom får ingen bra mat alls. Plus att dom är jätterädda. Personalen i den djuraffären är absolut inte kunniga om råttor och jag har sagt till dom och gett dom lappar om hur det ska vara men dom gör inget åt det! Det är många djur i djuraffärer som har det värre än så och jag tycker så himla synd om dom och jag skulle vilja köpa allihopa men då skulle jag veta att det bara kommer in nya råttor och då skulle jag få dåligt samvete för att jag stödjer grossismen.

Nu får jag be om ursäkt för att jag rabbla upp massor här, men det är så jag tycker… Jag hoppar INTE på er nu för att ni har köpt djuraffärsråttor (jag tycker det är bra att ni har gett dom ett bra liv) men det är ju faktsikt stärre CHANS att få friskare och tamare råttor om man köper från uppfödare. Men det beror helt på hur djuraffären är också och hur mkt dom hanterar djuren mm. Jag kan säga att om inte min mamma vore allergisk och vi hade kunnat skaffa råttor så skulle det nog bo några zooråttor här för att jag tycker synd om dom.

(jag hoppar inte på någon i det här inlägget!)

Ladyinred
0

jag återanvände uttrycket "pestsmittade råttor" för att förtydliga hur sjukdomsdrabbade de är.

Att flertalet låter som kaffebryggare tycker jag är skräp. inte att råttan i sig är en sämre individ som inte är värd att bli älskad. utan sämre för att man betalar dyrt och får sjuka djur. ungefär som att köpa en cervis och alla tallrikar är i skärvor när du får hem det. Rossel accelererar och slutar med att råttan långsamt kvävs om det inte behandlas och även när det har behandlats är det ofta som det kommer tillbaka. Och vadå bara ormmat, är de helt ok att avla på sjuka sjur för det. Jag tycker han gjorde rätt i att inte spara på "dåliga" djur.

Sweetheartno1
0

Jag hoppas iallafall att det går bra med dina råttor !

//Sweetie

empan-hampus
0

Inge fel på zoo råttor!

Lycka till! Skrattande Och grattis!

empan-hampus
0

Jag menar såklart att det inte är större fel på zoo råttor än vad det är på uppfödar råttor ^^

Itchy
0

uppfödarråttor är planerade och har bra psyke efter stabila och framför allt friska föräldrar…tillskillnad från 99% av alla zooråttor…

men det är absolut inget fel alls på dem

(mitt hjärta kommer alltid att ägas av en zooråtta)

You can't spell Bitchy without Itchy

MoaL
0

#42 Självklart så bryr sig grossister mindre i djuren än renodlade djurälskare, och det är sällan djur hamnar hos kunniga och omtänksamma djuraffärer, även om det finns undantagsfall. Nu berättade ju dock den här tjejen att personalen på "hennes" djuraffär pysslade och tog ut råttorna varje dag, samt att det inte fick springa kunder och störa djuren hela tiden. Sådana djuraffärer ska få gå vidare, medan djuraffärer som behandlar djuren som saker ska stängas igen och inte sponsras det minsta.

#43 Om du köper en cervis som visar sig vara trasig när den kommer beror ju inte på cervisen i sig, utan på tillverkaren och leverantören. Då klagar man och ber om en hel. Djur kommer aldrig att sluta säljas på djuraffärer. De allra flesta skaffar sina första smådjur - vare sig det är råttor, hamstrar eller liknande - genom en djuraffär. Det kommer säkerligen inte att förändra sig särskilt stort inom den närmsta framtiden. Dessutom blir särskilt råttfolk så himla förstörda när råttor inhandlas på djuraffär att det är skrämmande. Ni skrämmer bort folk genom att vara så vansinnigt intensiva och fördömande. Det femte inlägget här handlade om att det är bättre att köpa från en uppfödare än en djuraffär, så jag tror nog att hon vet det. Hon är säkert jättelycklig över sina två råttor som kommer från djuraffär, och då behöver inte ni grumla hennes glädje genom att racka ned på hennes djur och säga att det är skräp med ett osäkert temperament, eftersom det inte alls behöver vara så. Hon säger att hennes råttor är jättegosiga och fina. Då är det bara att gratulera och vara glad för hennes skull! Vill hon köpa från en reggad råttuppfödare senare när hon har blivit äldre och har skaffat sig mer erfarenhet så är det då. Hon är 13 år gammal och nybörjare. Ta det lite lugnt.

Mina första två råttor som jag skaffade när jag var fjorton är helt oförglömliga, och särskilt den ena kan jag inte tänka mig att någon råtta övht kommer att överglänsa. Skulle jag ha struntat i att köpa dem för att de var zooråttor så hade jag missat något helt fantastiskt, och de mest personliga råttor jag någonsin har träffat.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Ladyinred
0

jag har oxå haft råttor från djuraffär, jag var inte heller perfekt i början och gjorde alla rätt. tvärt om så felade jag nåt enormt. jag hade en ensam hona som levde ett år tills hon fick livmoderframfall (kommit på det långt senare) samt att jag råkade ha ihjäl min råtta av misstag.

Så jag tjusningen att få gå till en zooaffär och peka ut en gullig råttunge som får följa med hem. Och jag hoppas att det går vägen för TS djur, inget snack om den saken. Men det är inte specifikt hennes råttor jag pratar om här.

Och visst börjar de flesta med djuraffärsdjur och om man får upp intresse så söker man förhoppningsvis mer kunskap om djuren på ställen som det här. Och då får man möjlighet att rätta till alla felen, tex slänga de där lilla hjulet och skaffa en kompis.

Anledningen till att råttfolk reagerar kraftigt på hälsoaspekten hos dessa djur är att råttor är väldigt sjukdomsdrabbade överlag, om en råtta blir sjuk så är den nästan döende. Nästan alla sjukdommar är så pass allvarliga.

Sweetheartno1
0

MKT bra skrivet !

//Sweetie

MoaL
0

#49 Jag är väl en av de få som inte felade något enormt med mina första råttor, eftersom jag skaffade två på en gång. Jag har heller aldrig haft hjul till mina råttor. Möjligtvis hade jag en lite liten bur just i början, men det var ju naturligtvis snabbt och enkelt åtgärdat, och det har bara blivit större med tiden.

Jag ÄR råttfolk, även om jag inte tillhör den fördömande massan. Jag har hållit på med råttor sedan jag var fjorton, och visst är ofta zooråttor väldigt sjukdomsdrabbade, inget snack om saken. Jag tycker bara att det är oerhört onödigt att dra upp det i den här tråden och kraxa som en olyckskorp när hon redan har skaffat sina två honor. Hade jag varit henne hade jag tagit illa vid mig. Det behöver inte alls vara så att zooråttor blir särskilt sjuka i ung ålder - som sagt, mina första två honor blev kring 2 år och 7-9 månader och de var inte ett dugg sjuka förrän just innan de avlivades. Sedan har jag såklart haft råttor som jag har varit tvungen att avliva vid ett års ålder även om det är ovanligt, men man hinner se mycket när man har för vana att ha många råttor.

Du säger att det inte handlar om just hennes råttor? Varför då skriva i den här tråden som egentligen ska vara full av glädje och gratulationer? Hon har ju till synes inte gjort något fel - om man nu inte ser det som ett fel att skaffa zooråttor. Om du vill starta en "zooråttor är skräp"-kampanj, fine, gör det - men i en annan tråd! Här är det bara ohövligt.

Det är redan konstaterat att zooråttor oftare är sjuka eller mentalt labila - även om båda dragen även finns hos vissa uppfödarråttor - liksom vi kan fastslå att de kan vara precis lika friska, charmiga och vackra som vilken uppfödarråtta som helst. I mina ögon finns det inget mer att diskutera här. Jag ber trådskaparen om ursäkt för att det blev en sådan tråkig stämning här i en tråd där du borde få vara odelat glad.

Tack för mig.

Mvh,

Moa

Mvh,
Moa