Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1072 ggr
etteko
0

Gnisslar tänder..

Efter mycket om och men har nu äntligen mina råttkillar kommit :)

Nu undrar jag bara, jag tror att de gnisslar tänder ibland, det låter och ser ut så. Varför gnisslar råttor tänder? Finns det någon orsak till det?

Stj3rnfallet
1

De slipar kanske ner sina tänder?=) Mina råttor gör också så, kan låta för jävligt ibland =P Men tror att det är för att de slipar neränderna om de är för långa =) Tror att de kan göra det av ngn annan anledning också, men just nu minns jag inte vilken =P
Är inte dirket ngn expert heller så =)

etteko
0

Okej :) Jag tänkte om det kan vara att de är nervösa eller mår dålgt eller så? Hoppas det inte är det. Ludde är föresten jätteframåt, han gosas och pussas och klättrar runt :) Leo har inte vågat släppa loss riktigt än, men jag tror att det kommer :)

Har du fått hem någon ny ännu?

Stj3rnfallet
0

Nädå, det tror jag inte =) Så länge de äter bra och inte går ner i vikt så är det ingen fara =)
Han låter hur mysig som helst =) Haha, kan inte jag få honom?=P Nä, men det kommer, han är på nytt ställe och han kanske är lite blyg bara =) När han ser att du inte är farlig kommer han bli lika framåt som Ludde :D

Hämtar min Ice på lördag innan jag åker hem!=) Weeee :D Han är hur söt som helst!

Ninja
0

De brukar knastra med tänderna, dvs slipa dom, när de är belåtna. Det beror inte på att de har för långa tänder eller nåt, utan det är i förebyggande syfte eller vad man ska säga. Råttor kan även knastra med tänderna när de är arga eller upprörda, men det låter mycket "hårdare" och så brukar dom även resa ragg i dessa situationer.

Så; är dina råttor på bra humör när dom knastrar så är det ett tecken på att dom trivs! :)

Stj3rnfallet
0

#4 Haha, precis vad jag ville säga =) Men ibland får man hjärnsläpp :P Bra att ngn kan fylla ut det man skriver =)

etteko
0

Då hoppas jag att det är för att de trivs =) För arga verkar de inte vara. Det skulle också var mer rimligt att de är belåtna med tanke på att det suttit i en mörk kartong i nästan ett dygn och nu får springa runt på sängen och hoppa och klättra i en bur :)

Tack för svaren, nu känns det lugnare.

tisagirl
0

Man märker oftast när dom gnisslar tänder om dom är arga eller trivs. Som Ninja sa brukar dom resa ragg och verkligen se förbannade ut.

Mina gnisslar ofta, speciellt när dom får komma ut och sitta med oss. Det låter som du har fått ett par stresståliga råttor som gnisslar tänder så kort efter att dom har transporterarts. Det brukar ändå ta minst någon dag för dom när dom har kommit till ett nytt hem. Jag skulle ta deras gnisslingar som något possitivt.

etteko
0

Åh vad bra :) Och idag känns det mycket bättre än igår, redan nu kommer Ludde ut självmant och klättrar upp på mig :) Leo har suttit i min hand och ätit ris. De tar riskornen så försiktigt så att tänderna nästan inte nuddar i fingrarna, sen slickar de bort kladd om det blir kladdigt på fingrarna. Är så glad att jag fick två riktigt härliga grabbar :)

Katten är dessutom rädd för dem och det känns skönt, då behöver jag inte oroa mig att hon vill jaga dem. Hon vågar inte ens komma in i rummet, hon sitter bara i dörröppningen :) Hon har väl aldig sett ett par så stora "möss" hehe.