Grönt te
5f HUr är det med att ge råttor grönt te egentligen? Sitter här med en kopp äkta kina te som är på blommor, fröer och sånt… ser inga ordinarie sk. "vanliga" te-blad eller så. Är det farligt? För grönt te innehåller ju inte teain ju.
Dumbo försöker fiska den ena frökapslen i min kopp hela tiden, för den verkar ju god att äta på tycker hon.
Har sagt det förr och nu ger jag även en liten länk som beskriver det jag tidigare har sagt. *smyginfon.. grönt te och svart te kommer från samma buske*
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det finns bra teer och dåliga teer, men i alla gröna teer, alltså själva grunden innehåller:
Quercetin (antioxidant) Motverkar uppkomsten av cancer, tumörer och mutationer samt minskar risken för hjärtsjukdomar
Koffein Stimulerande och lätt uppiggande
C-vitamin Reducerar stress och förebygger förkylningar
B-vitamin Höjer och underlättar ämnesomsättningen samt stärker nervceller och muskler
Aminosyror Dämpar koffeinets effekter
Flavonoider Stärker blodkärlen samt stimulerar immunsystemet
Polysaccarider Sänker blodsockret
E-vitamin Anti-oxidant som reglerar åldrandet
Fluor och mangan kariesförebyggande samt uppbyggande effekt på bindväv, brosk och ben
Garvämnen lugnande verkan på mage och tarmar
Alkaloider Urindrivande, kärlvidgande, stimulerar hjärtverksamheten
Grönt te har i vetenskapliga tester visat sig ha positiv inverkan på följande sjukdomar/funktionsstörningar, men det måste poängteras att grönt te inte är någon mirakelkur som botar men däremot kan det förebygga sjukdomar samt användas som ett komplement till den traditionella medicinen
hjärtsjukdomar
Sjukdomar/bristsjukdomar i tänder och skelett
Cancersjukdomar
sjukdomar i mage och tarmar
Svampsjukdomar i huden samt infektioner typ influensa
Diabetes
Så nej vill man undvika koffein så ska man inte ge någon form av grönt te. Men annars är de rättså nyttigt=) Beroende på vad mer de är i naturligtvis=)
Qui dormit, non peccat
Om det är grönt te så är det teblad, som oxiderats och alltså innehåller koffein, även om det är mycket mindre än i svart te.
Om man gör teer på blomblad och liknande kallas det ört-te.
;en hur bra är det för råttorna då? *har glömt*
Teet hete iaf LONGJONGBABAOTEA

#4 De är inte särskilt bra för råttorna, de är bättre att ge rooiboste.
Qui dormit, non peccat
okej.
Fast det beror ju på. Det är väldigt många saker i grönt te som inte finns i rooibos, bakterier som är bra och lugnande för magen t.ex. Men nej, koffeinet är inte bra… Dock är det ju i en så minimal mängd så det kanske inte spelar någon större roll?
Jag vet inte, jag spekulerar bara. Alla säger att rooibos är det enda man kan ge men jag tror inte det är så många som faktiskt funderar varför.
Kan ju ha något med att koffein är ett centralstimulantia som inte är så nyttigt ens för människor. :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Nej, såklart… Men både vi och råttorna äter/dricker väldigt mycket saker som innehåller saker som inte är nyttigt. Som sagt, grönt te innehåller väldigt mycket nyttigheter också, så det kanske överväger den lilla mängd koffein det är i?
Tänk allting som innehåller socker som vi ändå ger till råttorna och anser att det är nyttigt…

Jovisst innehåller grönt te en mycket liten koffeinmängd och det har många bra effekter oxå. Men de är ingen hemlighet direkt att även människor borde undvika koffein och tein. Med tanke på råttornas redan korta livslängd så kanske man inte ska chansa? Jag dricker sj te och kaffe men jag bjuder inte råttorna på det..
Jag är lite kluven i frågan, för en gång skadar inte, men man sak nog inte göra de till en vana..
Qui dormit, non peccat
Så då ska man inte bli jätteorolig om de dricker lite ur ens kopp, så länge de inte gör det ofta och väldigt väldigt sällan.