Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 866 ggr
empan-hampus
0

Para under 1år.

Varför ska man inte para en hane under ett år? Är det bara för att man inte vet säkert hans temperament? Och kommer ungarna få hans nuvarande vikt då?

Kram!

MangoMelon
0

Det är just för att hanar utvecklas senare än honor, och efter ett års ålder ser man klart hur hans temperament är, och då har man även fått en uppfattning om hur lätt han har för att få sjukdomar.
Viktfrågan kan jag inte svara på, det får någon annan svara på :)

Det är ju inte på dagen, att IDAG fyller Ture 1 år, IDAG ska han få göra bebisar. Man får pejla läget lite, personligen tycker jag att 11 månader är en ok ålder om hanen är något över det extra :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

empan-hampus
0

#1 Okej tack!
En till fråga: Är varbölder smittsamt, alltså genom generna?

KickanW
0

Jag tycker inte det finns någon anledning. De flesta honor man hittat kan vänta ytterligare någon månad och då förlorar man ju ingenting på att vänta. Om hanen är bra ska han ju fortsätta vara frisk och pigg när han är äldre också…

empan-hampus
0

#3 Så du säger att det är ganska så onödigt att vänta tills hanen är äldre än 1 år?

Allamej
0

#4 Läs igen och läs rätt :) Hon säger precis tvärtom vad du tror :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

empan-hampus
0

Men jag förstår inte det sista hon säger…
"Om hanen är bra ska han ju fortsätta vara frisk och pigg när han är äldre också"

Allamej
0

Det betyder att han kommer att vara bra även när han blir äldre och om han inte är det så var han ju inget att avla med oavsett så vad har man att förlora egentligen?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

empan-hampus
0

Du menar att vad har man att förlora om man väntar eller? Tungan ute Asså jag e liite trögfattad x'D

Allamej
0

Precis :)

empan-hampus
0

Ahaa okej Skrattande Tack för svaren! Flört
Men ingen som vet om varbölder är smittsamt?
Och det där med vikten undrar jag oxå..

Itchy
0

självklart får de inte den vikt hanen har vid parning…det beror ju helt och hållet på gener,uppväxt och vad de får att äta

You can't spell Bitchy without Itchy

empan-hampus
0

#11 Okej Glad
Så det enda är egentligen att man inte vet hur hanen kommer bli som vuxen? Det är ju lite knäppt…. Man ser ju redan vid 3-4 månader hur dom kommer bli i beteende..

Itchy
0

ja men vissa sjukdomar visar sej inte föränn vid ca 1 år

och man kan inte heller veta med 100%  hur han kommer att bli i temperament och psyke när han blir vuxen genom att titta vid 3-4 mån…

då är de fortfarande ungråttor

You can't spell Bitchy without Itchy

empan-hampus
0

#13 Oki Glad

Lancia
0

Nja det där med att man kan se vid 3-4 månader vill jag inte skriva under på. Min Björn var sjuuukt mammig vid den tiden, han klängde på mig och skulle pussas hela tiden, några månader senare hade han blivit ett riktigt monster som skrek och bråkade, jag fick inte ta i  honom och han började bråka med dom andra råttorna hela tiden. Sen rök pungen och han blev fin och mjuk igen :P

empan-hampus
0

#15 Haha jasså, så skulle jag aldrig tro om någon av mina råttor.. har aldrig hänt heller Tungan ute

Nicciz
0

#13 Vad är det för sjukdomar?

Nicciz
0

Ang abcsesserna beror det på varför den uppkom.. (kortfattat)

empan-hampus
0

Nicciz: Vad menar du?? Tungan ute

Ladyinred
0

abcesser kan ju bero på många olika saker. inkapslad infektion från ett litet sår, cansertumörer och fettknölar bland annat.

empan-hampus
0

Okej, och du menar att dom visar sig inte förren ett år? Eller?

Micca
0

Olika sjukdomar kan visa sig när som helst. Vad jag tror ovanstående skribenter menar är att desto längre man väntar desto mer information får man. Man kanska avlar vid 6 månader och det dyker upp dominansproblem vid 8 månader. Eller avlar man vid 11 månader och det kommer cancer när råttan är 1 år. Sen är det såklart en avvägning hur länge man kan vänta innan hanen blir för gammal, men en hane som är 1½ och sånt skick att han inte kan para sig kanske inte bar på så bra gener från första början.

Ladyinred
0

nä de jag menade är att alla typer av abcesser inte är ärftliga. tex så är det inte ärftligt att få fettknölar (tror jag) eller infektioner…

KickanW
0

Det jag menade är att det inte finns någon anledning att para tidigt. Om det är en "perfekt avelshane" SKA han ju vara lika pigg och frisk även när han närmar sig 2 år.

Och ja, många sjukdomar och temperamentsfel visar sig ju senare. Honor är ju lite mer riskabla just därför att man inte kan para dem så sent.

Nicciz
0

#13 Jag undrar fortfarande vad för sjukdomar du pratar om?

cookie89
0

En jag känner råkade ut för varbölder på sina pojkar (3bröder varav den ena kom från en tidigare kull) så det kan väl vara något genetiskt där? (lika bra att fråga när jag inte har en aning själv xD)

wintermynta
0

#26 Varbölder är inte ärftliga men benägenheten att få det kan vara ärftligt. Det kan även bero på dåligt immunförsvar som också kan vara ärftligt.

cookie89
0

#27 - Okej tack :)