Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 517 ggr
Odette
0

Blir så besviken, arg och ledsen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en månad sedan hämtade jag en råtthane i Umeå, på ca 5,6 månader. Han är ursprungligen importerad från Holland så jag vet ingenting om hans bakgrund, hur han haft det som liten etc. Det enda jag vet är att han bott hos någon i göteborg för att sedan flytta till en kille i Umeå. Sedan fick han komma hem till mig..

Det var kärlek vid första ögonkastet! Sötare och goare råtta får man leta efter.. MEN, när jag haft honom en vecka och allt hade varit frid och fröjd, så flippade han ur och började bitas. Satt med honom i soffan och blev så förvånad när han av ingen anledning högg mig i handen!?
Problemet är, att han är go, mjuk, busig och nyfiken.. kan busa järnet och "poppa" för att i nästa stund lägga sig att sova i ens knä/nacke. Men minsta lilla jag gör något som han inte gillar, blir han förbannad och biter. Precis som för att säga ifrån "det där gör du inte om!"
Och det är inte så att han slutar när man säger åt honom heller, det funkar inte alls. Han blir bara mer "taggad" och hugger igen. Å han är inte glad när han gör det! har inte blivit några större sår men tillräckligt för att d ska komma lite blod :(

Ni kan nog aldrig förstå hur besviken jag blev, det här är en råtta som jag kände att "honom måsta jag bara ha!" å jag är beredd att ge mitt liv till honom, men nu känns det nästan hopplöst!

Satt med honom i knäet nu, han busade runt i tröjan som vanligt. Men så stryker jag honom över ryggen, han flippar ur, snor sig om och biter mig i tummen.
Tack för det du :(

Jag har haft dominanta och aggressiva råttor förut, men har aldrig varit med om något liknande. Då har dom blivit "hel knäppa", och i om att man hade dem i flock och de inte var snälla mot sina burkompisar slutade det med avlivning… Den här råttan, Rudion, är ensamråtta och sitter i en egen bur. Så nu är situationen en helt annan, tänkte att det är väl bara att umgås så mkt som möjligt med honom för att bygga upp förtroendet så kanske han lugnar sig, men jag kanske var för optimistisk?

Han har vissa dominanta tendenser, så som att han skrapar tassarna mot rumsmattan och "markerar". Tror att det till viss del kan bero på att han känner doften av min andra hanråtta, som sitter i en annan, egen bur i samma rum.

Har någon varit med om liknande? Vad kan man göra egentligen? Umgås med honom så mkt jag bara kan, har honom ute så han får springa fritt på golvet, försöker aktivera honom så han inte ska bli understimulerar osv osv.. men det känns som att det är något som inte stämmer å jag blir tokig när jag inte vet hur jag ska hantera det!!

Min snutt pojke! Gråter

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Karmatarerskanise
0

en råtta ska inte bita, det ligger inte i tamråttans natur. När din råtta biter dig kan det bero på att han har smärtor i kroppen som du råkar trycka på, att han fått tumör i huvudet som gör honom konstig, eller så mår den bara inte bra. Man brukar avliva sådana råttor och då han blivigt omplacerad så många gånger tidigare tyder det på att han alltid varit bitandes.

Jag hade en råtta som jag tyvärr fick avliva då han vid ett par månaders ålder började bita.

Bellona
0

"Men så stryker jag honom över ryggen, han flippar ur, snor sig om och biter mig i tummen"

Det kan ju ha att göra med att han är överdominat som du säger. en dominant råtta vill inte att man ska röra dem på rygg och rumpa eftersom det är provocerande och utmanande.. Han är ju i den åldern såna här problem brukar visa sig med när de blir könsmedvetna.

fiiiyah
0

Japp, det är som Bellona säger, och vi får hoppas för din skull Odette att det är så!

Råttkramar från mig och råttorna! Skrattande

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Terato
0

Åå vad jobbigt, Odette. Jag vet hur det känns.

Vill ge dig alla mina kramar och medkänsla!

Hoppas det ordnar sig och att han kan lära sig att veta hut. Annars har nog Hera rätt i det hon säger.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Karmatarerskanise
0

Bellona, så en råtta får bita om den inte gillar vad man gör? Det är helt fel. en råtta ska inte bita i första hand utan visa att den inte tycker om det. En aggressiv råtta mår inte bra!

Aleexandra
0

HERA , hon sa inte att det var okej eller?

Utan att det kan uppfattas som provocerande och att han är i den åldern.

Stj3rnfallet
0

Hej!

Jag har inte läst hela texten eller vad andra har skrivit.. Men jag skulle köpa den där hanen först.. Men killen som hade den här hanen och en hona sa till mig att de var lite bitiga.. + att en tjej sa till mig att dessa råttor inte var särskilt snälla eller hanterade för den delen.. Kanske beror på det? De har nog inte haft ett så bra liv. Jag hade tagit den här pojken om jag hade litat på att han var frisk och skulle komma överrens med resten av hanarna.. Men jag avstod då en annan sa till mig att det inte alls gick att lita på den här råttan.
Jag antar iaf att det är samma råtta.

//Sandra

Odette
0

Håller med både Hera och Bellona, en råtta ska aldrig bita och som jag sa så tror jag det beror mest på att han flyttat runt, och att han är dominant och ser mitt "klappande" som en utmaning. iom att jag inte haft honom sen första början har han väl heller ingen anledning att se mig som "ledaren".
Däremot kan jag intyga att han inte alltid varit bitandes! Förra ägaren blev helt chockad när jag berättade om det här, han fattade ingenting. Han har aldrig gjort så förr..

och det är ju stor skillnad på en råtta som nafsar eller "smakar lite" på en, å en råtta som blir arg och biter! Jag vill verkligen inte ta bort honom, för han är ju så go och fin emellanåt. Hatar att ens måsta tänka tanken, det är ju ändå ett liv vi pratar om.. men fortsätter det såhär är ju risken att man tillslut inte vågar hålla på med honom :/

så frågan är, hur man ska gå till väga för att få bukt med problemet? Ska jag undvika att stryka på honom "provocerande" och försöka "tona ner" beteendet och hoppas att det går över..? För i det här fallet funkar det ju inte att säga åt honom, det gör det hela bara värre.
*står helt rådlös*

Tack iaf till er som bryr er.. det värmer!

_

Odette
0

#7 jaså?? det var mer än jag visste.. han som hade honom förut heter Albin.. är du säker på att det är samma hane vi talar om? för i såna fall blir jag fullständigt rosen rasande! Då har jag ju blivit grundlurad! Ok om en säljare säger att djuret är lite si och så.. då vet man ju iaf vad man har att vänta sig.. men att hålla tyst om en sådan sak?! Nä.. jag hoppas verkligen det är nån annan hane du talar om 0_O

_

Karmatarerskanise
0

#8 Ja, det är en hemsk tanke att man kanske måste ta bort honom, men som många skrev till mig här inne då jag hade samma problem med en av mina hanar, så mår inte råttan heller bra. Och även råttor som blivigt lite hanterade eller som flyttat mycket ska ha en inställning som gör att de inte biter. Du skrev väl att det gått hål, då nafsar han inte. Det är att bita!

Varför har råttan redan haft två ägare redan innan dig? Själv tycker jag att det är en varningklocka.. Jag hoppas din råtta är ett undantag och blir bra.. Tyvärr är det inget som jag sett hända :(

Odette
0

jo, jag skrev "och det är ju stor skillnad på en råtta som nafsar eller "smakar lite" på en, å en råtta som blir arg och biter!"
för att de nafsar gör ju inget, sånt är ju lätt att träna bort. Men just det här vete tusan alltså.. jag menar, det är alltid en chansning att ta en råtta som man vet har haft olika ägare och som redan är halvåret, men jag ville verkligen ge honom en chans.

Fattar inte hur man ska palla att åka med honom til lveterinären?! Det existerar liksom inte Gråter självklart ska man utgå ifrån vad som är bäst för honom, men just nu vet jag varken ut eller in. nog skulle jag kunna ha kvar honom, och försöka få honom bättre. men samtidigt känns det som att jag kanske kämpar i onödan, usch.. hur fasiken ska man kunna ta ett vettigt beslut när man inte vet orsaken och hur han egentligen mår? Han är ju så pigg, glad, busig och nyfiken annars! 'snyft*

_

Karmatarerskanise
0

Jag slapp vara med. Uppfödaren jag köpte min råtta av fick ta hand om det. Jag hade inte klarat vara med.
Jag försökte precis som du först få honom bättre men jag misslyckades, eller rättare sagt det gick inte.
Nu vet jag att han har det bra iaf :) Och hans bror fick det bättre utan honom eftersom hanvar vääääldigt aggressiv mot honom med.

Bellona
0

Hera:
Nejnej jag har aldrig sagt att det är okej att en råtta bits. Läs igenom inlägget igen. Jag tar ingen ställning alls i det hurvida det är okej eller inte att råttor bits. :) Jag förklarade bara varför den förmodligen bits under just den omständigheten jag citerar för jag anser att det viktigaste är att förstå det troliga skälet bakom ett djurs beteende för att kunna ta ställning till vad man ska göra. 

Odette:
Det är riktigt tråkigt att det här hänt. Jag lider med dig :( Det är alltid så tråkigt när sånt här händer. Vad du däremot kan testa om du inte vill ta bort honom är kastrering. Det kan hjälpa med överdominanta råtthanar eftersom hormonerna minskar. Och funkar det så kan du ju testa att föra ihop honom med en snäll hona med så han slipper vara ensamråtta. För tyvärr är det ju så att vara ensam kan förvärra dåliga beteenden :/

Det finns folk som har råttorna kvar och bara låter bli att hantera dem för att slippa bli bitna. men tror jag inte känns så aktuellt för dig i det här fallet? att sitta ensam dag ut och dag in är ju inget värdigt råttliv.

Odette
0

Bellona: Kastrering kanske kan vara ett alternativ, men veterinärerna här är defenitivt inga kandidater att utföra ingreppet så jag vet inte,, måste nog åka en bra bit för att få tag på en vettig veterinär is åna fall.. men man kan ju fundera på det åtminstone. Å nä, jag skulle inte kunna ha kvar honom om jag inte törs hålla på med honom. Att inte hantera existerar inte. 
Saken är ju den, att även om jag lär mig vad jag får/inte får göra, så blir det ju problem sen om jag måste anlita en råttvakt. Man vill inte direkt lämna över ansvaret för en sån råtta…

Nåja. Tack för att jag får vädra mina tankeknölar å bolla lite ideér. Ska sätta mig ner å tänka ut vad jag ska ta mig till..

_

Karmatarerskanise
0

Odette: Hur du än gör tror jag att du gör rätt! Jag känner på mig att du kommer förstå vad som är bäst för just din råtta :)

Jag tror på dig :)

Stj3rnfallet
0

#9 Jag är inte helt säker, men nästan.. För att han som ville att jag skulle köpa en nakenhane för att han inte kunde ha kvar den bodde i Umeå och hans råtta var ca 5-6 månadet och dessutom ensamråtta.. Han hade tidigare gått med honan jag berättade om.
Han berättade att r¨ttstackarn bara satt och stirrade i sin bur.. Men det liknade den råttan väldigt mkt.. behöver inte vara samma kille för det, men nakenråttor som är imoprterade från Holland eller nakenfisar över huvud taget är väl inte så vanliga? Jag har ingen aning om hur vanliga de är faktiskt =) Kände inte till att nakenråttor fanns förrän jag såg en annons på blocket och då tingade jag min lilla nakenfis tjej =)

Odette
0

Stjärnfallet; okej, det låter ju som att det är samma råtta vi talar om. Trist att man ska få höra såna saker EFTER man köpt råttan, hade gärna velat ha hela historien innan jag bestämde mig..

Men men, Rudion får stanna tills vidare.. han e ju faktiskt jätte go emellanåt! Och förhoppningsvis får man nån ordning på han sen *hoppas*

_