Rossel
Hej! Tänkte bara fråga er om rossel har hittat olika ställen där det står olika saker..
Är rossel en sjukdom orsakat av virus eller är det något som alla ungar i en kull får genom sina föräldrar? (Även om inte alla utvecklar det så bär dom det)
Finns det något botemedel mot rossel eller något som förhindrar eller lindrar det?

Rossel i sig är ingen sjukdom, de är en sjukdomsbeskrivning.
Råttor börjar ofta rossla när de är sjuka, så de kan vara både pga virus och bakterier som sätter sig i luftvägarna. Rosselråttor har ofta dåligt immunförsvar så ja det kan följa med om två "rosselråttor" paras och får ungar. Alla råttor kan börja rossla.
Ja man ska undvika att ha råttor i drag, använda dammfritt underlag, städa ofta, ha hög luftfuktighet mm. OM en råtta börjar rossla lite och visar tecken på att råttan är förkyld så kan man ge näringsrik mat och rooiboste med h0nung, vitlök och salvia och hoppas att råttans immunförsvar klarar av att ta hand om rosslet.
Qui dormit, non peccat
Okay tack! Min syster har skaffat nya råttor och är arg över att ena råttan började rossla och säger att hon ska ge tillbaka båda honorna eftersom båda är sjuka bara för att dom är syskon och en visar syntom till det och det går inte att bota men jag vill inte tro på det..
Hon anser att alla syskonen är dödsdömda i kullen och det inte går att avla på honorna.. Men så behöver det väl inte vara? Den rosslande honan började rossla och nysa efter resan hem.. Jag tycker det låter mer som förkylning och att det blåste på dom eller blev för stor temperatur skillnad på vägen men hon är tvärsäker på att hon har ärvtligt rossel och kommer dö snart..

#2 Är din syster inne här på rattor iFokus?
Näe hon överdriver rejält, antagligen har hon haft dem för kallt eller för dragigt om de började rossla efter hemresan. Det är lätt att bota, och om systern inte rosslar så är hon inte smittad heller.Stress kan oxå få råttor att börja rossla.
Vart kommer råttorna ifrån?
Vet du varför din syster har fått för sig det? Det är inga rproblem att avla på honorna eller hanarna, bara de är friska när de ska avlas på. Men om hon inte ens vet vad rossel är och hur det fungerar så ska hon nog inte avla heller förrän hon läst på lite mera.
Qui dormit, non peccat
Nej hon är inte medlem här.
Hon har haft en råtta med rossel innan (4-6 år sedan jag gick iaf slutet av höstadiet när hon hade dom) och pratade med uppfödaren som sa att det var genetiskt och även domarna på utställningarna hade sagt det till henne och att dom genast skulle ta mamman till råttorna ur aveln.. Pratade med henne och läste högt vad du skrev innan och hon verkade börja fundera på att försöka ge honan mycket antioxidantisk mat m.m. och försöka få henne att bli frisk.. Den första honan började rossla när hon kom hem (nån timme efter) så troligtvis var det resan.. Det är inte dragit där de står (skyddade av vägg, soffa och hylla där åt de två fönstrerna är som är stängda) och min syster är väldigt noga med temeraturen inomhus nu när hon har råttorna..
Dom senaste råttorna kommer ifrån en djuraffär i falköping.. Nu hade även den andra honan visat syntom på att rossla.. Får hoppas att den dräktiga inte blir sjuk med eftersom hon går med dom två systrarna.. Hon vet inte om den är dräktig men efter en natt hittades hon i hanarnas bur och sedan dess har hon gått upp väldigt snabbt och magen har växt så troligtvis så blev det bebbar..

Får jag fråga varför hon har köpt zooråttor? Det är ingen vidare bra grund att avla på alls.. Vet hon nånting om dem? Sjukdomar, aggresivitet mm.Har ingen aning om vart falköping tar in sina råttor ifrån.
Jovisst rossel kan följa med i generna pga dåligt immunförsvar, men det finns inget som säger att alla ungar börjar rossla. Dessutom kan råttor utan rossel i släkten börja rossla om de blir sjuka. Och rossel är inte dödligt, det är snarare följdsjukdomar som tex lunginflammation som är dödligt om råttorna inte behandlas i tid.
De är det bra mycket farligare för avelsarbetet om det ligger aggresivitet,barbering eller tumörer i släkten då sånna råttor inte ska gå i avel.
Ja lycka till med honan, ge henne bra mat och rooiboste så fixar de sig säkert=) Lycka till med den ev dräktiga honan oxå, hoppas de inte blir något=)
Qui dormit, non peccat
Jag vet inte varför hon köpte just dom men resten av hennes råttor är ju ifrån uppfödare.. Fick bara reda på att hon hämtat två nya råttor på en djuraffär..
Dum fråga med vad är rooiboste?

#6 rooiboste är ett rött te som inte innehåller koffein=) Det är mycket nyttigt och finns på de flesta vanliga mataffärer.
Qui dormit, non peccat
Fast man bör ju ändå fundera om man vill avla på råttor som rosslat eller haft syskon som rosslat… Det tyder ju (oftast) på lite sämre immunförsvar och är inte särskilt önskvärt.

#8 Jo men de var ju de jag skrev oxå.. Råttor som är väldigt rossliga och har syskon/föräldrar som rosslar har ju i regel sämre immunförsvar vilket går i arv.
Qui dormit, non peccat
Okay är teet nyttigt till möss med då? Jag har 3 möss istället för råttor och dom brukar vara rätt lika i matvanor m.m.
Okay tack för svaren =)

Jo teet funkar nog till möss oxå=)
Qui dormit, non peccat
Okay härligt! Ska titta efter det nästa gång jag handlar =) Ska det bara ges som godis då eller blandas in i den riktiga maten eller ger vid sidan om maten eller hur ger man dom teet? Det är ju 2 Kcal i varje tepåse så dom borde väl inte bli så tjocka av det om dom äter för mycket..

#12 Du kokar te som vanligt=) Häller det avsvalnat i en dricksflaska så de får dricka. De ska naturligtvis ha vatten ändå. För att göra teet nuttigare kan du låt en vitlöksklyfta ligga o dra i teet (som du sen plockar ur) och röra ner kanske en tsk honung beroende på flaskstorlek=)
Qui dormit, non peccat
Aha okay det låter ju jätte bra =D Har funderat hur man bäst får i honung i buren… Specieltl efter migg misslyckande försök som slutade med 3 nerklenade möss.. Dom dök ner i godis skålen och skulle ha dom bitarna som låg längst ner (gjorde äpple bitar doppade i honung som kaninerna brukar älska att äta)
Kan man ge dom grönt te med? Det är ju med nyttigt och stärker immunförsvaret men det kan vara rätt väskedrivande och kan ge en batningseffekt.. Har även åkerfräken hemma som är jätte bra för hår, hud och naglar..
Nej inget grönt thé! Koffein ska man undvika och så även tein
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

#14 I regel så kan man ge allt som är koffeinfritt, vet inte om ditt gröna te är det?Men allt som är vätskedrivande kanske man ska akta sig för då både råttor och möss har lätt för at bli uttorkade.. men å andra sidan så ska de ju ha tillgång till vatten samtidigt så du kan ju prova med litegrann=)
Honungen rör du ut i teet bara så de är inga problem=) eller blandar det i mat som du mosat!
Qui dormit, non peccat
#15 Det finns inte koffein i allt grönt te =p Det finns både med och utan men utan brukar vara lite dyrare men mycket nyttigare =p
#16 Okay, jag tycker dom ska ha vatten med iallafall i början ifal do minte tycker om det eller tycker att det luktar läskigt eller något.. Vill ju inte att dom ska sluta dricka för att jag försöker få i dom nyttiga drycker..=p Ska göra iordning lite väldigt svagt grönt te med honung i och se ifall de gilalr det =) koffeinfritt så klart =)

#17 De ska alltid ha vatten, även om de är vana vid te, just för att te inte är törstsläckande som vatten=)
Salvia är annars oxå väldigt bra och antiinflammatoriskt, de kan man gärna ha i mat=)
Qui dormit, non peccat
Okay menar du kryddan salvia eller hurdan ska man ge dom? Var finsn det att köpa i sådanna fall? Vet du mer nyttiga saker jag kan ge dom som variation? Vill ha så hälsosamma möss osm jag kan så att jag inte behöver vara lika rädd för tumörer och andra sjukdomar.. Har dom såklart på ett dragdritt ställe och i ett terrarium och försöker hålla temperaturen så jämn som möjligt..

#19 Jaopp kryddan salvia. Finns både i torkad form och färsk, men jag använder bara den torkade=)Nyttig för både människor och djur! Det finns jättemånga kryddor som är bra, som ingfära, vitlök, basilika mm googla så hittar du massor=)
Vill du veta mer om just möss så fråga på mus.ifokus, finns många duktiga musägare där=)
Qui dormit, non peccat
Jo jag är medlem på musifokus =p Så jag kom in på råttfoumet^^ Jag har frågat dom om lite tips med men tänkte att eftersom det är rätt lika djur så kunde man sno åt sig lite mer tips =)
Tack för all hjälp!

#21 ah okii=)
Qui dormit, non peccat
Nu kommer tefascisten och pekar lite!
Om teet innehåller koffein eller inte har att göra med hur mycket det oxiderats. Både svart och grönt te kommer från tebusken och måste oxideras under processen, de innehåller alltså båda koffein. Svart te oxideras dock mycket mer än grönt, så grönt är mycket bättre!
Grönt te har dessutom väldigt många bra hälsoeffekter så jag tror att i viss mängd kan det ändå vara bra att ge råttorna.
"Det är framför allt i laboratorium och djurtester som grönt te har givit positiva resultat mot cancer"
Rooibos är däremot egentligen inte te utan är en helt egen buske. Enda anledningen till att man kallar det te är för att man använder det och tillagar det på precis samma sätt som teet. Samma med örtteer här, det är heller inte te egentligen och oxideras alltså inte.
Men det ska gå att ta bort koffeinet på något sätt väl? Vet att det finns grönt te som är koffeinfritt som säljs.. Finns dock inget koffeinfritt svart te vilket är den starkaste.. Vitt te är nästan koffeinfritt med och kan drickas innan man går och lägger sig för att sova..
Grönt, vitt och svart te är dom ända teerna som är riktiga vad jag vet =p Höll på mycket med olika hälsosamma teer innan när jag var hälsofreak och gjorde allt för att få starkt långt hår så jag har en hel del hemma fortfarande..=p
och riktiga teér ska man inte ge till råttor….
du ska ge det "falska" téet som heter rooibos.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Man kan ta bort koffeinet kemiskt men som jag förstått är det inte särskilt bra och finns inte i Sverige. USA säljer sådant dock.