Nybörjare
Hej alla!
Nu har jag lite frågor till er.
Det är så att jag har haft råttor i många långa år och nu känner jag att jag vill ta steget vidare och prova på uppfödning.
För tillfället har jag en hona som är tänkt att ska bli mamman. Hon är nu 4 månader gammal och jag ska såklart vänta MINST en månad till. Hon väger nu 305 g så vikten är inget problem :) Såklart skulle jag inte para henne om några ändringar i hennes beteende skulle ske!
Pappan är en välkänd avelshane här hos oss, en mycket trevlig kille som har gett fina avkommor med gott temperament.
Har tänkt igenom det här länge, och känner att jag har läst på så mycket att ögonen ploppar ur skallen på mig om jag läser lite mer, men jag vill verkligen känna att jag har allt under kontroll.
Hur blir man bemött om man som privatperson vill avla på sina råttor för första gången? Jag menar, nån gång måste ju vara första gången, och jag känner verkligen att jag gör detta seriöst.
Det viktigaste är inte färgen, utan ett bra beteende och god hälsa är topp prioriteten för mig.
Jag siktar även mot att någon gång bli en registrerad uppfödare, men för att nå dit måste jag väl börja någonstans?
Jag vet inte egentligen vad som är meningen med min tråd, jag vill bara diskutera här bland er och prata om hela grejjen. Mycket roligare då! :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Grejen är att om man är seriös, har minst två mål med kullen och det ena är inte att få söta bebisar, samtidigt som man faktiskt är påläst så brukar man få grattis och lycka till med kullen.
Man ska kunna och vilja svara på frågor ang. föräldrarna och sin uppfödning. Kan man det och faktiskt gör det så är det sällan någon som blir sur.
:)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Kan inte annat än hålla med #1.
Sen är det alltid bra om man har kontakt med nån som har erfarenhet som du kan fråga och använda som bollplank. Det var så jag började.
Lycka till
Svarar er båda i samma inlägg :)
Min tanke med den här tråden var att i takt med att ni kommer med era tips och råd så svarar jag på frågor. Tyckte det var så svårt att få med allt i första inlägget utan att det blev flummigt..
Jag har mål md kullen, visste som sagt inte bara hur jag skulle skriva ner allt på en gång :)
Båda råttorna som jag har tänkt använda är reggade och har mycket gott beteende. Från pappas sida har så gott som ingen av hans avkommor eller hans släktingar varit sjuka en enda gång, och inte heller från den eventuella mammans sida.
Målen med kullen är att få fram lika trevliga, kloka och friska sällskapsråttor främst, eventuellt även utställningsråttor.
Det finns även några färger som intresserar mig som jag läst mycket om, färggenetik osv. Ville inte skriva det i första inlägget eftersom det kunde låta som att allt jag bryr mig om är färgen.
Jag skulle vara intresserad av färgerna champagne och mink, i variationerna capped eller hooded. Alla dessa finns i generna både hos modern och fadern.
Samarbetar med en seriös uppfödare nära mig, som jag även köpte mina första råttor av. Har köpt råttor av henne i 3 år nu och aldrig blivit besviken. Beundrar hennes sätt och råtthållning, och kullarna hon får är verkligen fina på alla de vis! Hon har lovat hjälpa mig hela tiden och även hjälpa till att hitta ett hem till ev. bebbar.
Svarar jättegärna på frågor om ni bara stäler dem för jag vet inte riktigt vad jag ska berätta :)
#1 var någonstans skrev jag att jag siktar mot att få söta bebisar? Jag skrev att färgen inte är högst upp på listan, utan att ett gott temperament och god hälsa är det. :)
Jag tror inte att du skrev det :) Jag sa bara att det inte skulle vara en av de minst två anledningarna man tar en kull för :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#5 okej :) Tyvärr så finns det många som tar kullar bara för att få gulliga ungar..
Har ni nåt att fråga, tillägga så svarar jag gärna :)
#3 Vilken uppfödare är det du ska få hjälp av? :)
#7 Sanna Lappalainen som har Ratsian. Hon har samarbetat mycket tidigare med Sanders och Yestas.