Sår
Någon av råttorna barberar en av de andra råttorna (eller sig själv) för hon har en kal fläck där det nu har blivit ett sår. Hon har inga andra kala fläckar utan det är bara det stället. Jag tvättar såret dagligen, men börjar fundera på hur jag ska göra. Finns det något som man skulle kunna sätta på såret så att det får vara i fred? Antar att det mesta blir bortdraget. Jag har även en liten hamsterbur, borde jag sätta henne i den? Känns som hon måste sitta där ett tag för att såret ska läka och buren är inte alls stor… Tips och råd? Question

Ta bort den råtta som barberar,annats kommer det aldrig att försvinna.
Qui dormit, non peccat
Barberar? Allstå biter den ena bort pälsen på den andra?

#2 Precis=)
Qui dormit, non peccat

Jag är inte helt säker på vem av dom det är, fast jag har mina aningar… Ska jag alltså sätta henne i en egen bur? Hur länge tror du det behövs?

Sätt henne i en egen bur i kanske 2-3,sen kan du ju testa med att släppa ihopp dom igen när du släpper ihopp dom är det oftast lättare om du gör det på en allmän plats tex. på golvet eller någonstans fast inte just i buren.
Kram

Om det inte är hon som barberar så är det ju dumt att straffa henne genom att sätta henne ensam. Råttan dör inte av att lite päls saknas!
Råttor barberar ofta för att de mår psykiskt dåligt eller för att de är väldigt uttråkade så prova med att aktivera allihop mer tills du vet vem som barberar!
Qui dormit, non peccat

Det är ju inte det att det bara är lite päls. Det har blivit ett sår nu… Har sett till att aktivera alla ordentligt idag, sen får hon bo i den andra buren några dagar så att såret får läka lite. Hon får ändå träffa sina kompisar flera timmar per dag när dom är ute så det ska nog gå bra.

#7 Håll koll på dem ändå och om de är hon själv som barberar så kommer det inte att bli bättre. Vart sitter den hårlösa fläcken?
Qui dormit, non peccat

sitter på skulderbladet så jag tror inte att det är hon själv. sen är hon lite överviktig också så hon får gå på lite extra diet i några dagar också.

själv skulle jag ta bort henne från buren om det blir värre… :/

Ta bort den råtta som du tror är den som barberar istället. Blir såret bättre så vet du ju varför och vem som gjorde det.
Qui dormit, non peccat