Hur många ?
Hur många råttor får man ha i Hornbach voljären ? 
//Sweetie 
gå in på www.ratpower.se och klicka på bur räknaren..

Ojäklar.. Det får bo upp till 9 råttor i våran bur !
Och jag har snart 4 ! 
#1 Tack för länken ! 
//Sweetie 
:) varsågod 
Tycker man får ta den där räknaren lite med sunt förnuft. Jag har 6 hanar i en hornbach bur och tycker det ej får plats mer i den, skulle tycka det blir trångt ha 9 st i den.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

#4 Jo kanske det. Men jag har ju bara 3 tjejer nu och väntar på en 4:de.
Så det blir nåstan lite tomt 
//Sweetie 

Trivs råttorna med varandra så är det ju knappast någon skada skedd att ha någon extra i buren. Burräknaren är också en rekommendation inte lagstadgat mått. Många råttor varierar också rätt mycket i storlek så 5 råttor av rätt liten typ i en bur som enligt burräknaren kan hysa 4 råttor är ju knappast någon katastrof.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Näe det är sant. Och man ser ju om det är för många själv. Tycker att det är liite klent med 3 tjejer ! 
//Sweetie 

PS: Vad är innermåttet på en Hornbach? Har för mig att jag bara sett "totalmåttet" dvs höjd från golv till topp.
Innermåttet på min voljär (räknar bort takåsen på buren och mäter bara gallerdelen) 115x50x52 och enligt burräknaren kan det då bo 5 råttor i den. (OBS! Inte en Hornbach bur!)
//Suss

#8 Räkna bort ca 10cm på taket
//Sweetie 

Räkna bort 10cm från vilka mått??
Hornbachmåtten jag sett har ju varit de totala måttet på buren, inte det totala måttet som råttorna vistas i.
Dvs höjdmåtten som jag fått uppgift på är ju baserat på måttet från golv till takåsens högsta punkt osv. I alla fall vad jag fattat samma med bredd och djup då dom mätts efter taket.
Kan ingen som har en Hornbach ta fram måttbandet och mäta enbart innermåttet på buren.
//Suss

#10 räkna bort från höjden, ca 15 cm. buren är väl typ 68*68*155 cm eller nått.
Qui dormit, non peccat

#10 Ja förlåt. Från buren !
Precis som #11
//Sweetie 

Alltså, kan inte bara någon med en Hornbach mäta INNERMÅTTET på buren.
Uppgift i en annan tråd är dessa mått:
Höjd 150 cm, Bredd 66 cm, Djup 55 cm
Och här i den här tråden är det 155 hög, bredd68, djup 68
Det gör faktiskt en hel del på boutrymmet i slutänden…
//Suss

#13 Men hallå jag har mätt buren! Och så stor är den.
Vad folk inte verkar veta är att det finns två hornbachburar med samma namn och artikelnummer, varav den ena har måtten jag beskrivit och den andra är inte ens 160 hög (inräknat från takets högsta punkt) som är 66 bred och 55 djup..
Qui dormit, non peccat

Jag har iaf inte en aning om att det fanns fler än en modell av Hornbach och säkert är det fler än jag som inte vet det. Samma bilder på vad jag tycker ser ut som samma burar och olika mått i olika trådar. Några mäter innermått och andra går efter burens totala mått tydligen.
OM man nu räknar på de två olika mått jag fått/hittat på detta forum så rymmer den ena Hornbachen 8 råttor och den andra 11 råttor enligt burräknaren och det gör ju en deff på 3 råttor. OM det nu är 2 olika burar det handlar om och att det inte är så att man mätt på olika vis.
Så HUR ska man då kunna veta att det är två olika burmodeller det diskuteras om när det bara står Hornbach?!
//Suss

#15 Det är hornbach som gjort fel, det ska bara finnas en hornbachbur men jag har sett att det finns två olika, en liten och en stor som säljs under samma namn och artikelnummer!
Så några stackare har fått en pytteliten bur och några har haft turen och fått en stor. Därför varierar måtten du läst..
Alla har alltså "likadana" hornbachburar enligt hornbach men i verkligheten så stämmer inte det.
Qui dormit, non peccat

#17 Nej men om man jämnför så är det bra mycket mindre
Du kan tyvärr inte mäta buren innan köpet då den ligger nerpackad i en låda som hämtas på lagret.. Lite fult sådär.. Men du kan klaga och lämna tillbaka om du är missnöjd!
Qui dormit, non peccat
Jag har sex tjejer i min hornbach bur.
#18 var har du sett två olika modeller?
Måste genast gå och mäta min. :/

D55cm x B63cm x H 130cm
//Sweetie 

Tack! För detta måste ju vara måttet råttorna har att röra sig på. Burytan invändigt alltså!
Enligt burräknaren rekommenderas det då kunna bo upp till 7 råttor i denna bur.
Då blir min följdfråga denna:
Är detta ytterligare en modell av Hornbach eftersom det var ytterligare ett nytt mått ?!
//Suss

#19 jaopp här i sthlm finns det iaf två olika modeller..
Qui dormit, non peccat

#22 Vad är då min bur ? Stor elr liten ? #20 var bara ca mått, inte exakta.
//Sweetie 
Om man vill ha den stor hur gör man då ska man säga åt dem eller vad?
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Buren borde ju ha någon form av måttangivelse på kartongen eller hyllan där den ligger så köper man en Hornbach så skulle iaf jag kräva att dom öppnade kartongen och mätte burgallerhöjd, bredd och djup innan jag betalade en enda krona för den!
Jag skapar en ny tråd där folk med Hornbach får ta fram måttband/måttstock och verkligen mäta sina burar exakt så får vi se hur många "olika" mått vi får fram.
//Suss
#25 ok vad bra för jag vill liksom inte betala för en storlek sedan få någon annan man vill ju ha det man betalar för
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism