Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 490 ggr
etteko
0

Bur-färg?

Hejsan! Jag har köpt en bur av en vän till mig, från början var den mörkblå men jag tänkte att jag tar och skrubbar ur den ordentligt eftersom jag inte vet hur länge den stått på vinden o.s.v. Jag tog några skrubbtag och den blå färgen försvann. Det visade sig att buren har varit vit i grunden men sedan blivit ommålad i ett flertal olika färger. Nu är den vit, guldig, turkos, röd och mörkblå på luckor och i skarvar där jag inte får bort färgen.

Det är inte särkilt vackert så jag tänkte fråga om det finns någon som vet vad man kan använda för slags färg för att måla om den vit igen? En färg som inte går bort när man rengör buren och som inte är giftig om råttorna gnager i gallret?

Muszimba
0

Om du låter den stå dränkt i skållhett vatten med klorin, rengörningsmedel och diskmedel under ca 1/2-1 timme för att det ska kunna lossna i alla vrår och skrymslen du inte kommer åt ordentligt. När du sedan tömmer bbort vattnet kan du ta en kökssvamp och skrubba lätt så du får bort allt. Sedan MÅSTE du skölja av den ordentligt för att få bort alla lukter och rester feån medlena. Låt den sedan stå och lufttorka ordentligt innan djuren släpps in i den.

Lycka till.

etteko
0

Åh, gud vad bra! Det måste jag prova. Men ursprungsfägen, den vita, försvinner den också då eller bara de påmålade lagren?

Muszimba
0

Jag har aldrig förlorat ursprungsfärgen på buren när jag har gjort detta. När jag riktigt storstädar mina burar, så använder jag dessa 3 medel, annars bara diskmedel eller rengöringsmedel(Ajax eller liknande).

etteko
0

Okej, då ska jag prova det. Tack för tipset :)

Lorita
0

Undra om inte målarsoda är bättre att rengöra med Fundersam det brukar i alla fall min man som är målare användaSkrattande Det är viktigt om du ska måla om att plasten är väl rengjord. Det finns sprayfärg avsedd för plast detaljer att köpa.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

etteko
0

#5 Okej, jag kanske provar med det om detta med klorin inte funkar. jag har redan köpt klorin så jag tänkte prova med det först.

Förhoppningsvis så får jag bort färgen i hörnen och då behöver jag nog inte måla om för den vita färgen är jätte fin och välbehållen. Annars satsar jag på sprayfärgen. Tack för tipset :)

etteko
0

Färgen gick inte bort så jag målade om buren istället, nu är den jättefin igen :)