Raser
Skulle vilja se olika raser på råttor och färger. Har kollat runt men inte hittat så mycket "/
Eftersom jag ska skaffa 2 till sommaren så vill jag se vilken ras och färg jag gillar mest ^^
Tack! Mvh Veronica
Som tamråttor finns det bara en ras och det är brunråttan.
Den finns dock i sin tama form i en mängd färger, teckningar, hårlar och öronplacering.
Allt detta kan du se om du kollar igenom trådarna som finns samlade i denna tråd.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Det är bra att du är ute i god tid så du hinner läsa allt spännande och intressant samt lärorikt som finns skrivet här på Rif.
Jag kan börja med att tala om att det finns endast en ras av råtta Rattus norvegicus som det handlar om när vi pratar om tamråttor. Men sen finns det massor av färger och olika teckningar. Om man pratar päls, så finns det släta och rex som är dom vanligaste och sen finns det dubbelrex samt olika nakna råttor. Sök här på Rif, så hittar du mer om detta. Det finns dessutom två olika öronsättningar, vanliga toppörade samt dumbo. Så som sagt läs alla artiklar och olika inlägg här så lärdu dig massor. Lycka till som råttägare.
#1, #2 Okej! Tack! Har kollat nu och dom jag gillar är:
Blue
Champangne
Chocolate
Graphite
Lilac
Mink
Russian Blue
Vet någon uppfödare av dom färgerna? ^^
Är det bäst att köpa från uppfödare /privatpersoner eller går det lika bra att köpa från djuraffär?

#3 Vill du ha friska djur som redan är tama så är det bäst att köpa från en uppfödare, zooråttor brukar inte vara så bra.
Alla färger hittar du rätt lätt utom graphite.
Qui dormit, non peccat

#4 jag och en kompis har hittat 2st Graphite zooråttor på senaste tid :P
(hämtar en av dem imorrn)
You can't spell Bitchy without Itchy
Om du köper från uppfödare är det mindre risk att råttan är aggressiv/sjuk.. Och om du köper från zoo affär är det ju större risk för det… Men du kan ändå fa världens underbaraste råtta! Men det är dumt att chansa.
Jag har 8 råttor som är från djuraffär, HELT underbara allihop! Och så har jag en som är från uppfödare, oxå HELT underbar!
Men om du vill garanterat ha en bra råtta så hitta en bra uppfödare! 
Okej! Tack :) får googla runt och se om jag hittar nå uppfödare.. Men brukar vara på djurmagazinet i mora och där bor alla djur bra som jag har sett det (lagliga burar och hus/hängmattor osv) Så skulle jag inte hitta någon uppfödare i min önskade färg kanske, bara kanske det blir från djuraffär och jag fäster mig vid några hanar där^^

# jasså? Vart då nånstans?
Qui dormit, non peccat

just Djurmagazinet brukar ta in sina råttir från grossisten Imazo…
som inte alls har bra råttor
You can't spell Bitchy without Itchy
Veero: Läs under att köpa råtta, det är jag som skrivit lite om varför man inte ska köpa från djuraffär :)

#3 Champagne är också rätt svår att hitta, i alla fall otecknat.
Har jag missat något eller är Lilac helt plötsligt en vanlig färg?

#7 Djurmagazinet i Mora är inge bra alls. Har landställe i Mora och har varit på Djurmagazinet där många gånger. Alltid är det brist på hö, äckligt och smutsigt vatten, massa insekter och kryp flyger omkring i burarna, det surrar alltid en massa inne i djurrummet. Usch, det kliar på mig bara jag tänker på det.
Det är absolut värt att hitta en seriös råttuppfödare. Du får så mycket finare råttor, med friskare gener som lever längre.
#13 va:o Alltid när jag varit där (är inte spesielt ofta) har det varit rent, rent vatten, mat och hö (men inte spesielt mycket hö"/) Vet dock inte hur råttorna har det har inte kollat så mycket på dom främst kaninerna (a) Men har aldrig märkt några insekter :s

#14 råttor ska inte ha hö iaf.
Qui dormit, non peccat