Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1477 ggr
Liseeen
0

diskutera mat ? :)

jag är kanske blind men jag har letat ett bra tag efter en tråd där man kan ta upp alla frågor om mat i.. så nu tänkte jag skapa en tråd där man kan diskutera mat i :)

sätt igång att diskutera Glad

Liseeen
0

Jag undrar om pytt i panna är farligt för råttor? *orolig*  gav dom nyss det utan att tänka mig för Skäms

imilija
0

vegetarisk sushi, är det OK till rådisarna? min ena snodde en hel bit och sprang iväg med häromdagen, hon tyckte det var kalas gott. OBS, utan wasabi på och väldigt lite vinäger+socker i riset.

MP160
0

Quorn då, är det nått man kan ge rådisar?

NeverToLate
0

Bara nyfiken ^^ men kan råttor äta bläckfisk ?

wintermynta
0

#3 qourn kan man ge. Även bulgur, couscous och quinoa.

[GlittriGris]
0

man kan väll ge allt man själv kan äta fast i mindre mängder, men lutfisk är inge bra alls  har jag  hört.

[GlittriGris]
0

och inte så kryddigt så klart.

MP160
0

#5 Tack! Glad

Bella-R
0

#1 Pytt i panna innehåller ju oftast massa lök o andra kryddor som råttor inte ska ha.. men en hemmagjord pytt i panna utan kryddor däremot skulle nog vara helt okey skulle jag tro. :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

OompaLoompa
0

min råtta Kajsa älskar majs!dom tar slut nästan like fort som jag ger det till henne.Nästan så man kan tro hon sväljer dom hela utan o tugga xD

jag brukar googla om saker jag vill veta som kanske är svårt att få reda på här Glad *tipsa*

google is my best friend Flört

Bella-R
0

Hehe mina älskar majs too ;) Tar slut direkt ^^

Liseeen
0

#10 & 11 mina äter majs som om dom aldrig fått mat förut ;P  dom kan inte hålla sig ifrån det.. och förut så hittade jag skålen full med "skalet" på majsen x)  så dom lilla rackarna äter bara det som finns innuti :P

#9  tur att jag hatar lök då för jag hade inte det i den pyttipannan för den va hemgjord *pustar ut* :)

är lök skadligt för dom? i för stora mängder alltså?

OompaLoompa
0

haha vilka busarSkrattande

Love-
0

Råttor kan äta nästan allt som vi äter efter som dem är allätare men tänk på kryddad mat, kärnor och lite annat har för mig att det finns en tråd om vad som är giftigt men e inte helt säker men om man är osäker kan man bara fråga här ju :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Liseeen
0

okej :) ja jag hittade ingen sån här tråd och om inte jag minns fel brukar det vara ganska mycket frågor omkring mat :P jag är själv osäker pålite småsaker ;P

Love-
0

jo jag menade att denna tråden var bra för att man kan ställa frågor i denna tråden om man e osäker

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

idisen95
0

saltsten hur är det med det då?

Elipowe
0

#17 Egentligen finns det inget djur som behöver saltsten. Kanske häst, kanin och marsvin då.

Inga saltstenar till råttor alltså.

Bella-R
0

Köttbullar, kan dom äta det?

Allamej
0

Ja :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

idisen95
0

#18 nje inte marsvin dom kan få problem med urinblåsan eller nått sånt då

hus-musen
0

Det finns en lång mattråd om vad råttor kan äta redan som ni oxå kan kika i!=)

Qui dormit, non peccat

MP160
0

Dom där färgade klumparna som finns i nästan alla färdiga gnagarblandningar som jag sett folk ha i torrfodret, hur är det med dom igentligen? Har hört att dom kan vara cancerframkallande och att man ska hålla sig borta från sånna helt, men hur är det igentligen?

hus-musen
0

#23 att de är cancerframkallande tror jag inte. Däremot så kan råttorna och andra djur för den delen) få färgat bajs. Fodret färgar oxå av sig om de blir blött märkte jag..

Qui dormit, non peccat

MP160
0

#24 I see. Att det var cancerframkallande tyckte jag också lät lite skumt, men man vet ju aldrig.. Vad är det i dom förresten? Förutom färgämnen. Tungan ute

hus-musen
0

#25 Ja ioförsig, färgämnen kan ju vara cancerframkallande, men man fr nog läsa på varje förpackning idividuellt o se vad det står! Alla kan ju inte vara farliga.. Vad det är i de färgade pluttarna är väl olika för olika föpackningar, har ingen sån hemma så jag har ingen aning.. Antagligen restprodukter och växter.

Qui dormit, non peccat

idisen95
0

sessan fick grönt bajs efter någon grön sak i fodret som skulle vara som ärtor men hon år dom för att jag inte var hos pappa och hon år extra mkt, men i min lokala djuraffär så är maten  till gnagarna inga färg grejer det ser ut som han blandat det själv..

Kottikott
0

Kan råttor äta annanas och korv?(korv är ju inte super nyttigt för människor tänkte jag) =)

hus-musen
0

#28 kan kan de väl men mina gillar inte ananas alls=) Korv är inte supernyttigt men som godis är det uppskattat=)

Qui dormit, non peccat

Ladyinred
0

annanas är rätt starkt så det är inte säkert att de tycker att det är gott. Tänker du på färsk eller konserverad. Den i sockerlag kan de gott vara utan. Annars kan du ju ge i mindre mängd och se om de gillar det. mina har torkad annanas i torrfodret.

korv går utmärkt att ge i alla former. Men rent kött är ju klart bättre.

Kottikott
0

Jag gav dom ett litet smakprov på ananas från burk, men det inhehöll inget socker, den låg i sin egen saft. Men dom tyckte inte att det var så speciellt gott :P Mango var mycket mer populärt ;D

Engagera
0

Solrosfrön är väl bra? :) Jag har det knäckebröd, havre & pasta i en liten skål. Sen har de majs, leverpajstej och annat gott (det varierar) i en skål uppe vid taket så de får jobba lite för att få det mumsigaste!

^^

Liseeen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad bör man ge råttorna dagligen? :)

min ena råtta (en husky roan på 1,5 år) har fått bruna strån på vissa ställen i pälsen , ser nästan ut som om hon skulle rullat sig i lera, bara de att det inte går bort när man badar dom :\ är det nån brist på mat? nån annan som har sett samma sak på sin råtta?

med det bruna hårstråna ser det ut som hon ska utväcklas till agouti eller nått :P

är det farligt?

Liseeen
0

*putt*  vill verkligen veta vad det kan vara

hus-musen
0

#33  Nee de är inte farligt.. Hon har antagligen rostat i pälsen!

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#35 vad menas med det?

hus-musen
0

#36 Precis som det låter, hennes svarta färg har rostat och blivit mörkbrunaktig.

Qui dormit, non peccat

Liseeen
0

#37 okej :)