Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 582 ggr
Theres
0

Hur gör djur?

När mina råttor rymmer nu (gnager hål på sin bur) så springer de ut och hämtar massa saker som de tar in i sitt hus.
Men hur gör de till sommaren? Kommer ha dem utomhus då… springer de och hämtar saker och lägger i sitt hus, alltså känner de sig som hemma där… eller kommer de rymma till skogs och hitta ett nytt hus?

golf.ifokus.se

Allamej
0

Dom kommer säkert att springa ut och hämta saker till sitt hus även då. Tills den dagen nåt rovdjur tar dom eller dom träffar en stilig brunråtta…

Jag skulle personligen aldrig kunna ha dom löst springande så att dom har tillgång till utomhus…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Theres
0

Men jag har de inte löst springande… jag undrar ju vad som händer om de biter hål på den buren också…

golf.ifokus.se

BRAGO
0

#2 Du har inte funderat på att skaffa en bur som dom inte kan bita sig ur?

Inget påhopp bara en fundering…

Skulle aldrig våga ha mina ute om det fanns risk för att dom kommer ur buren och kan rymma!

hus-musen
0

Vad har du för bur egentligen?

Om de brukar gnaga sönder och rymma så kommer de att göra det utomhus oxå. Om de kommer tillbaka eller inte är osäkret, finns risk att något djur tar dem, en unge eller ljud skrämmer iväg dem., o de kan faktisk trivas så bra ute att de inte vill komma tillbaka.

Qui dormit, non peccat

Theres
0

En gallerbur med plastbotten… har en nyköp bur också som de ska ha i sommar… det är även det en gallerbur med plastbotten.

golf.ifokus.se

Allamej
0

Bara en tanke som du nog inte kommer att gilla… Ha dom inomhus så förlorar du dom iaf. inte

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

Ja skaffa en bur med plåtbotten eller håll råttorna inomhus.

Qui dormit, non peccat

Nicciz
0

det är ganska billigt att specialbeställa måttanpassade plåtbottnar, låter som något som du skulle ha nytta av Flört

Annars skulle jag nog skippa plastbotten och bygga en utebur. det finns ju som allt annat regler för hur dem får hållas även ute. Så som att buren inte får gå att välta, dem ska ha regn/vind/solskydd.

Theres
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lagad

golf.ifokus.se

Theres
0

Det är tejp och lim och plast

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#10 om du har gnagiga råttor så kommer nog inte de där att hålla länge är jag rädd.. det enda osm brukar stoppa råttor är metall.

Qui dormit, non peccat

Allamej
0

Ok, vännen… jag måste bara skriva detta…

Allvarligt, ge dina honor en metallbotten. Du har lagat jättefint och det tycker nog tjejerna också. Du har på bästa sätt marinerat en redan god stek om du förstår liknenlsen. Det har blivit otroligt mycket mer spännande att tugga på.

Kosta på dig en metallbotten. Både för din sinnesfrid och deras säkerhet.

Aktivera dom mer. Gnager dom så där mycket så kan dom mycket väl vara uttråkade.

Jag hade själv ett gnagarproplem i min bur med plastbotten. Jag testade allt tills dess att jag faktiskt limmade fast vinkeljärn.

Dom gav sig inte och då fick hela flocken byta bur till en voljär med metallbotten istället och vips så var problemet borta.

Mina grabbar bor i den plastiga buren nu och eftersom dom aldrig fick smak på gnagandet så har vi inga problem.

Theres
0

Senast jag hade problem med två uppätna plastbottnar så fick de flytta in en en dunabur, och dunaburen lever än ;) (nu mera som mus-bur).
Jag funderar på metallbotten… men senast jag var runt på olika metallföretag kunde de inte ens hjälpa mig med ett galler. Någon som kan hjälpa mig med att hitta en bra lösning på hur jag fixar en metallbotten i Nybro/Kalmar-trakten? Eller TVÅ bottnar, då… behöver en till denna buren också (som än så länge är hel).

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#13 Vadå för plåtföretag? Har du gått till en plåtidustri och frågat? De kan bocka till plåten åt dig på plats!

Qui dormit, non peccat

Theres
0

Något företag som ligger i stan som göra plåt och stålgrejer :P Jag frågade om de kunde fixa ngt liknande ett kompostgaller till mig, fast med tätare pinnar, och de ville ha typ 5000 spänn för det. Så jag svetsade själv istället.

golf.ifokus.se

hus-musen
0

#15 om du vill ha galler i botten så kan du gå in på tex bauhaus o andra företag och köpa galler på metervara och klippa till hemma själv. Men de är hemskt hårt för råttorna att gå på så du får nog lägga nått över gallret!

Qui dormit, non peccat

Theres
0

Det var till illrarna för typ två år sedan…

golf.ifokus.se

KitoBonito
0

FRÅGA:

Är det vanligt att råttor biter sig ur sin bur?

hus-musen
0

#18 Ja när det gäller honor så är det rättså vanligt. Hanar gnager nästan aldrig. Om de inte är väldigt understimulerade då.

Qui dormit, non peccat