Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1069 ggr
[PixelMollan]
0

Slagsmål!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dallas flög nyss på Dino! Jag kan inte fatta vf! Gud vad jag är ledsen nu. Han har visat aggressivitet mot en annan hane en gång innan, men inte sin egen bror! Han burrar upp pälsen och ser ut som en igelkott o sen går han igång. VARFÖR?! hur kan jag stoppa dom? Stackas Dino log på rygg helt chockad på burgolvet :( Måste jag behöva sälja honom? Tänkte innan att de säkert var för att han inte kände den andra hanen, men DINO, dom har ju känt varandra hela livet..

Hjälp? :(

allobosia
0

När råttor gör upp om vem som ska bestämma så kan det se mycket värre ut en vad det egentligen är. Så länge du inte kan se några sår på dom så är det ingen fara, utan bara lite rangbråk skulle jag tro. :)

[PixelMollan]
0

Men även nu? dom har ju bott tillsammans hela sitt liv…

allobosia
0

Ja det kan komma senare, mina blev värre med tiden faktiskt och vissa av hanarna här hemma gör upp ofta om vem som ska bestämma.

[PixelMollan]
0

okej.. då litar jag på det och blundar tills det kommer lite blod, då hojtar jag till för fullt igen.

allobosia
0

Det är nog ingen fara ska du se, det ser verkligen så himla mycket värre ut.. För med tanke på hur hårt en råtta kan bitas så borde det ju bli tydliga sår om det vore att allvarligt bråk.

CamillaS
0

#0 hur gamla är dina råttor?
kan ju vara att dom kommit in i trotsåldern, men annars är det nog rang uppgörelse. men som #1 säger så låt dom vara tills du hittar sår på dom. För om du avbryter dom så måste dom bara börja om igen och då tar det längre tid för dom att komma överräns.

[PixelMollan]
0

Dom är typ 4 månader gamla och den lille är typ 2 mån.

allobosia
0

#7 Då är det mest troligt att dom gör upp rangordning och det brukar lugna ned sig efter ett tag :)

hus-musen
0

Även om det är ranguppgörelse så ska de inte se ut som igelkottar med raggen rest. Det är inte ett gott tecken anser jag. DU får vara beredd på att det kan behövas en kastrerin go i synnerget om han redan visat sig aggresiv mot en annan hane!

Qui dormit, non peccat

[GlittriGris]
0

samma sak hände mej för ett tag sen men nu e allt lungt

CamillaS
0

#9 precis. man får nog ha lite extra koll på dom i det här sammanhanget. :/