Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 669 ggr
Nazlan
0

Kryptorchid?

någon som vet om råttor kan bli kryptorchida och monorchida som hundar kan bli ..dvs att en eller båda testiklarna inte tar sig ifrån bukhålan till pungen! såg på en  av mina hanar som är ca 7 veckor till min förvåning att han bara har en kula.

tack på förhand=)

Nazlan
0

ifall ingen vet finns det någon som har numret till nån bra veterinär som kan mycket om råttor som jag kan ringa och fråga? de veterinärer jag vet här i närheten är mest inriktade på hund o katt!

zimzon
0

Hej! Jag har nog inget bra svar på din fråga, men eftersom att hundar och katter kan ha dte problemet så borde det nte vara omöjligt att råttor kan ha det också.

Ett tips är att gå in på www.eniro.se och se om du hittar några veterinärer nära dig, och sedan ringa runt till dem och se vilken du tycker verkar bäst.

Lycka till!

Nazlan
0

zimzon: tack =) även om jag kanske inte blev så mycket klokare så känns det väldigt bra att någon bryr sig=)

Bellona
0

det går att ringa roslagstull och fråga. De är bra på de flesta djur. sök på google eller så för de har en hemsida :)

Nazlan
0

tack så mycket Bellona=)

jag har tagit kontakt med de på roslagstull och de sa att jag ska vänta någon månad tills Nazlan har utvecklats mer och ta kontakt med dem då efter som att nu när han är så ung så kan den andra kulan "ramla" på plats. men om det inte förändrats inom några månader så är han förmodligen monorchid. fick också reda på att alla djurslag även människor kan bli det. jag tror inte att det är så bra att avla på djur som har det så Nazlan får nog förbli oskuld resten av livet.

TacoBelle
0

Ja råttor kan bli både kryptorchida och monorchida (även om det är mycket ovanligt) och ja jag har erfarenhet av det.

En råtta som är det kan leva med det hela livet men det kan också hända att råttan får ont av kulan och då måste den opereras bort. En råtta som är kryptorchid eller monorchid löper också större risk att drabbas av cancer och tumörer runt pungen. Dessa råttor går förmodligen inte att ställa ut och ska absolut inte avlas vidare på.

Vad behövde du mer veta?

Nazlan
0

näe… det är det nog inte… tycker att jag har fått så bra svar=)

tack så mycket…=)